Ο πασχαλινός τζίρος είναι ένα ακόμα στοίχημα για την αγορά. Η πασχαλινή εορταστική περίοδος μπορεί να είναι μικρής διάρκειας αλλά με αρκετή ένταση καθώς ο καταναλωτής θα προμηθευτεί, έστω και τα αναγκαία, για να περάσει τις γιορτινές μέρες που προσδιορίζει το Ελληνικό Πάσχα.
Του Βασίλη Κορκίδη*
Ο κόσμος έχει ανάγκη να αισθανθεί καλύτερα, να βελτιώσει την διάθεσή του και το εμπόριο έχει την ανάγκη του ευδιάθετου καταναλωτή για να ξεπεράσει ένα ακόμη «σκόπελο». Σε αυτή τη μάχη, πολιτεία και επιχειρήσεις δίνουν από κοινού τον αγώνα για να μην περιοριστεί η αγοραστική κίνηση από την ακρίβεια που «υπαγορεύεται» από τις πληθωριστικές πιέσεις κυρίως στα τρόφιμα.
Οι καταναλωτές έχουν σαφώς αλλάξει συνήθειες, όπως αποτυπώνουν οι μελέτες, και αγοράζουν λιγότερα προϊόντα, ενώ ωθούνται στην επιλογή φθηνότερων λύσεων. Στρέφονται στο «καταφύγιο» των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων σημείωσε νέο ρεκόρ στη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών, με 17,7% όσο ήταν δηλαδή και στην εποχή της βαθιάς οικονομικής κρίσης το 2012. Η προσθήκη των καλαθιών του «νονού» και το «πασχαλινό» έρχονται σε συνδυασμό με την καταβολή των 300 ευρώ έκτακτης ενίσχυσης στους συνταξιούχους και την αύξηση του κατώτατου μισθού να συμβάλλουν στην βελτίωση της αγοραστικής ικανότητας των νοικοκυριών, αλλά και της ψυχολογίας τους που τόσο έχει ανάγκη η αγορά.
Το φετινό δώρο του Πάσχα, συνολικού ύψους 1 δις ευρώ, αναμένεται να καταβληθεί στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα μέχρι και τη Μεγάλη Τετάρτη 12 Απριλίου 2023. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να κατατεθεί στους τραπεζικούς λογαριασμούς νωρίτερα. Και είναι σύνηθες η εορταστική αγορά να «ζεσταίνεται» με την καταβολή του δώρου οπότε και ξεκινάει η «πιεστική χρονικά» αναζήτηση του αγοραστικού κοινού για τις δέουσες αγορές των ημερών του Πάσχα. Η αγορά πάντως ευελπιστεί να απορροφήσει μεγάλο μέρος του δώρου του Πάσχα υπολογίζοντας να ξεπεράσει την συνήθη υποτονική κίνηση των τελευταίων ετών και να ξεπεράσει τον περυσινό πασχαλινό τζίρο των 1,5 δις ευρώ.
Πιο ακριβός σε σχέση με πέρυσι το Πάσχα αναμένεται να φτάσει φέτος στο τραπέζι των καταναλωτών ο παραδοσιακός οβελίας, τόσο λόγω της εκτόξευσης του κόστους παραγωγής για τους κτηνοτρόφους όσο και της μείωσης του ζωικού κεφαλαίου.
Οι αυξήσεις στα τρόφιμα, που περιλαμβάνονται στο πασχαλινό τραπέζι, είναι σχεδόν βέβαιο πως θα περιορίσουν την κατανάλωση και τον πασχαλινό τζίρο σε πολλούς άλλους κλάδους του λιανικού εμπορίου, όπως τα εποχιακά δώρα, παιχνίδια, λαμπάδες, σοκολατοειδή, παιδική ένδυση και υπόδηση, που αποτελούν μεγάλο μέρος των πασχαλινών εορταστικών δαπανών, ενώ «φρενάρισμα» στον όγκο πωλήσεων παρατηρείται στις αγορές των σούπερ μάρκετ σε αντίθεση με τον τζίρο. Ωστόσο οι κεντρικές και περιφερειακές αγορές της Αττικής, παρά τις πολλές δυσκολίες, τις ανατιμήσεις και το ενεργειακό κόστος, που έχουν υποστεί όλες οι επιχειρήσεις, εγγυώνται την απόλυτη επάρκεια όλων των πασχαλινών ειδών και τροφίμων για τους καταναλωτές, είτε φύγουν για Πάσχα στο χωριό, είτε μείνουν στο Λεκανοπέδιο.
Γεγονός είναι ότι, αν και ο καιρός σταθεί σύμμαχος η αγορά θα κινηθεί με θετικό πρόσημο. Ενόψει Πάσχα και οι κρατήσεις στις ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι αυξημένες, ενώ ο ρυθμός έκδοσης εισιτηρίων είναι υψηλότερος της περυσινής προ πασχαλινής περιόδου. Για φέτος πάντως η αίσθηση μεταξύ των στελεχών των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι ότι αναλογικά με την εποχή η κίνηση θα είναι ιδιαίτερα αυξημένη καθώς ο κόσμος απαλλαγμένος πια από τα μέτρα για την πανδημία αναζητά ευκαιρίες για να ταξιδέψει. Όπως φαίνεται η επιβατική κίνηση θα είναι πολύ καλύτερη από πέρυσι που ήταν περίπου 20% κάτω σε σύγκριση με το 2019 την καλύτερη ιστορικά χρονιά. Άλλωστε η τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει και αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω σε συνδυασμό με το καθολικό Πάσχα. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα κρατήσεις η «έξοδος του Πάσχα» θα είναι φέτος μεγαλύτερη και ταυτόχρονα πολλά υποσχόμενη πως θα τονώσει τις κεντρικές και περιφερειακές αγορές της χώρας.
*Ο Βασίλης Κορκίδης είναι Πρόεδρος ΕΒΕΠ & ΠΕΣΑ