Το Coachella μουσικό φεστιβάλ φέρνει σετ γεμάτα αδρεναλίνη σε εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες του φεστιβάλ που συγκεντρώνονται στην έρημο της Καλιφόρνιας – και αφήνει πίσω του πολλά σκουπίδια.
Πέρα από τα πλαστικά ποτήρια και τα μπουκάλια νερού που διασκορπίζονται κάθε μέρα, υπάρχει επίσης η τεράστια κατανάλωση ενέργειας από τους προβολείς και τα ηχεία που τραβάνε τα αυτιά.
Η Coachella δεν είναι καθόλου μόνη της: τα μουσικά φεστιβάλ σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες και πέρα από αυτές είναι μεγάλες επιχειρήσεις, και παρ’ όλη τη συζήτηση για τη βιωσιμότητα, το τελικό αποτέλεσμα συνήθως κερδίζει.
Το ανθρακικό αποτύπωμα του πλήθους των ανθρώπων, μαζί με τους καλλιτέχνες και τη συνοδεία τους, που ταξιδεύουν για να παρακολουθήσουν τέτοια φεστιβάλ δεν πρέπει να υποτιμάται, λέει ο Κιμ Νίκολας, μελετητής του κλίματος στο Πανεπιστήμιο Lund της Σουηδίας.
«Αυτό είναι πολύ μεγαλύτερο από τη χρήση ενέργειας και αποβλήτων στην παραγωγή του ίδιου του φεστιβάλ», δήλωσε ο Νίκολας στο AFP.
«Νομίζω ότι μακράν το πιο σημαντικό βήμα για να γίνουν τα φεστιβάλ πραγματικά χαμηλών εκπομπών άνθρακα και βιώσιμα είναι η μείωση της απόστασης και της έντασης άνθρακα των ταξιδιών».
Αυτό δεν συμβαίνει στο Coachella, το οποίο βρίσκεται περίπου τρεις ώρες ανατολικά του Λος Άντζελες.
Το φεστιβάλ έχει μια πρωτοβουλία για τη δημιουργία κοινοπραξιών που επιβραβεύει όσους φτάνουν σε ομάδες με αυτοκίνητο. Παρόλα αυτά, τα χωράφια γύρω από το χώρο μετατρέπονται σε γιγαντιαίους χώρους στάθμευσης με κυκλοφοριακό κομφούζιο που διαρκεί για μέρες.
Και οι σπάνιοι χιονιάδες στα βουνά του Σαν Τζασίντο που δεσπόζουν πάνω από το φεστιβάλ είναι μια ανατριχιαστική υπενθύμιση του ανώμαλου χειμώνα της Καλιφόρνιας, ο οποίος τους τελευταίους μήνες είδε ατμοσφαιρικά ποτάμια, σχεδόν ρεκόρ χιονιού, πλημμύρες και θανάτους.
Ο Νίκολας τονίζει ότι τα φεστιβάλ πρέπει να βρίσκονται σε περιοχές εύκολα προσβάσιμες με τα μέσα μαζικής μεταφοράς- το Governor’s Ball της Νέας Υόρκης, για παράδειγμα, μεταφέρθηκε πρόσφατα στο Citi Field στο Κουίνς από μια πιο απομακρυσμένη τοποθεσία σε νησί.
Για τον Νίκολας, οι καλλιτέχνες θα πρέπει επίσης να αναλάβουν την πρωτοβουλία.
Οι μουσικοί θα πρέπει να κάνουν κινήσεις προς την κατεύθυνση της «προώθησης τοπικών περιοδειών και να κάνουν τα ταξίδια με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα», είπε. «Είναι κάπως το αντίστροφο του να πετάς με ιδιωτικό τζετ και να το βλέπεις αυτό ως έναν κοινωνικό στόχο ή φιλοδοξία του παρελθόντος».
Ο γεννημένος στην Τουρκία και εγκατεστημένος στο Λος Άντζελες DJ Ομέρ Μέσι, ο οποίος έπαιξε ένα σετ στο φεστιβάλ, συμφωνεί: «Ως καλλιτέχνες έχουμε κοινό και έχουμε φωνή, και οι άνθρωποι τείνουν να μας ακούνε».
Ορισμένα σχήματα έχουν κάνει κινήσεις: Οι Coldplay κάποια στιγμή σταμάτησαν τις περιοδείες τους για περιβαλλοντικούς λόγους – αν και πρόσφατα τις επανέλαβαν – και οι Massive Attack ζήτησαν «μια επείγουσα και σημαντική ανασύνθεση» της βιομηχανίας, αφού ανέθεσαν μια μελέτη σχετικά με τον αντίκτυπο της ζωντανής μουσικής στο κλίμα.
«Ελαχιστοποίηση του αποτυπώματός μας»
Μια πρόσφατη έκθεση από την πόλη Indio, όπου διεξάγεται το φεστιβάλ, ανέφερε ότι μόλις το 20 τοις εκατό των συνολικών αποβλήτων ανακυκλώνεται στο Coachella καθώς και στα άλλα φεστιβάλ της διοργανώτριας Goldenvoice, συμπεριλαμβανομένου του Stagecoach.
Μεγάλο μέρος των προσπαθειών του φεστιβάλ Coachella επικεντρώνεται στην πώληση ποτών σε αλουμίνιο αντί για πλαστικό και στην προσφορά σταθμών αναπλήρωσης νερού σε όλους τους χώρους.
Ωστόσο, είναι σχετικά συνηθισμένο για το προσωπικό να μοιράζει πλαστικά μπουκάλια με νερό στους οπαδούς στο μπροστινό μέρος των σκηνών για να αποφύγουν την αφυδάτωση κάτω από τον συχνά καυτό ήλιο, και πολλά κοκτέιλ πωλούνται σε πλαστικά ποτήρια.
Οι διοργανωτές λένε επίσης ότι απαιτούν από τους πωλητές να χρησιμοποιούν πιάτα και σκεύη που μπορούν να ανακυκλωθούν, και δημιούργησαν μια πρωτοβουλία το 2018 που, όπως λένε, είχε ως αποτέλεσμα την εκτροπή 141 τόνων σύμμεικτης ανακύκλωσης και 86 τόνων κομπόστ κατά τη διάρκεια των φεστιβάλ Coachella και Stagecoach του 2022 μαζί.
Ο 23χρονος Κόνορ ΜακΚόλι ήταν μεταξύ του προσωπικού κατά τη διάρκεια του πρώτου Σαββατοκύριακου της Coachella με την περιβαλλοντική μη κερδοσκοπική οργάνωση Global Inheritance, η οποία συνεργάζεται με διάφορα φεστιβάλ για να δώσει κίνητρα ανακύκλωσης.
Το πρόγραμμα ενθαρρύνει τους διασκεδαστές να παραδίδουν ανακυκλώσιμα υλικά με αντάλλαγμα εμπορεύματα και άλλα βραβεία.
«Είμαστε εδώ έξω και ακούμε σπουδαία μουσική», δήλωσε ο ΜακΚόλι. «Όμως, εξακολουθεί να είναι σημαντικό να φροντίζουμε το περιβάλλον και να βεβαιωνόμαστε ότι ελαχιστοποιούμε το αποτύπωμά μας ακόμη και αν βρισκόμαστε σε έναν πιο ακατάστατο χώρο».
Μπορεί όμως ένα μουσικό φεστιβάλ να είναι ποτέ πραγματικά φιλικό προς το κλίμα;
«Οι άνθρωποι τείνουν να είναι πολύ ανοιχτοί εδώ έξω, νομίζω ότι είναι ένα εξαιρετικό μέρος για να προωθήσουμε το μήνυμα και να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να κάνουμε τη διαφορά».
Ο Νίκολας συμφωνεί ότι κάθε βήμα προς την κατεύθυνση της προστασίας του περιβάλλοντος είναι θετικό, αλλά ότι τελικά τα απόβλητα είναι ένα μικρότερο ζήτημα σε σχέση με τις εκπομπές και ότι η πλειονότητα του χρόνου και των χρημάτων θα πρέπει να δαπανάται για την αντιμετώπισή τους.
Επεσήμανε πάντως τη μείωση της κατανάλωσης κρέατος ως μια «δράση υψηλού αντίκτυπου» για τα άτομα.
«Τα πιο σημαντικά και πιο αποτελεσματικά βήματα που μπορούν να κάνουν τα άτομα για να μειώσουν το προσωπικό αποτύπωμα άνθρακα, τα οποία εντοπίσαμε στην έρευνά μας, είναι να απαλλαγούν από τις πτήσεις, τα αυτοκίνητα και το κρέας», δήλωσε ο Νίκολας .
Θα πρέπει να βρούμε έναν τρόπο, λέει ο Ντόγκαν Γκούρσυ, ο οποίος μελετά τη διασταυρωση της φιλοξενίας και της βιωσιμότητας, επειδή ούτε οι άνθρωποι ούτε ο καπιταλισμός μάλλον θα αφήσουν ποτέ τέτοιες εκδηλώσεις να περάσουν.
«Πρέπει να υπάρχουν δραστηριότητες, αυτή είναι η ανθρώπινη φύση». Δυστυχώς «είμαστε κοινωνικά απολίτιστοι» δήλωσε στο AFP ο ακαδημαϊκός του Κρατικού Πανεπιστημίου του Βάσινγκτον.
Πηγή: AFP