Ένας έμπειρος κυβερνήτης υποβρυχίων, ο αντιναύαρχος ε.α. Γιώργος Λεβέντης μίλησε στην ΕΡΤ για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το πενταμελές πλήρωμα του βαθυσκάφους «Τιτάνας» που χάθηκε από τα ξημερώματα της περασμένης Δευτέρας στον Ατλαντικό Ωκεανό με το τελευταίο στίγμα του να εντοπίζεται σε βάθος 3.800 μ. και ενώ ο χρόνος για τη διάσωσή τους μετράει αντίστροφα.
«Το βαθυσκάφος έχει κατέβει για τουριστικούς λόγους δίπλα στον Τιτανικό. Ουσιαστικά έχει κατέβει σε βάθος 3.800 μέτρα που είναι το ναυάγιο. Χάθηκε η επαφή του 1 ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάδυσή του» δήλωσε στις «Συνδέσεις» ο κ. Λεβέντης.
Με δεδομένο ότι το οξυγόνο που υπάρχει στο βαθυσκάφος επαρκεί, σύμφωνα με τις προβλέψεις, μέχρι το μεσημέρι της Πέμπτης ο κ. Λεβέντης αναφέρθηκε στα επικρατέστερα σενάρια που υπάρχουν μέχρι στιγμής.
«Το δυσμενέστερο σενάριο είναι να υπάρχει διαρροή στο σκάφος, οπότε οι πιθανότητες να επιζήσουν οι άνθρωποι ή να το βρουν είναι πάρα πολύ μικρές γιατί θα έχει πάει στον βυθό της θάλασσας. Το μόνο σενάριο το οποίο θα μπορούσε να έχει κάποιες ελπίδες είναι να υπάρχει κάποιο πρόβλημα στα ηλεκτρολογικά το οποίο να μπορέσουν από μόνοι τους να το αποκαταστήσουν. Εάν δεν μπορέσουν από μόνοι τους να το αποκαταστήσουν, το πιθανότερο είναι να μην μπορέσουν να βρεθούν αυτοί οι άνθρωποι εν ζωή» εξήγησε ο κ. Λεβέντης.
Αναφορικά με τις πληροφορίες για τον ήχο που ακούστηκε στο σημείο όπου εικάζεται ότι βρίσκεται το βαθυσκάφος εξέφρασε τις αμφιβολίες του για το εάν προέρχεται από τους παγιδευμένους επιβαίνοντες του τουριστικού βαθυσκάφους.
«Δεν είναι σαφής η περιγραφή του ήχου. Είναι φυσικό εάν είναι οι άνθρωποι αυτοί, από τη στιγμή που δεν έχουν κάποιο ηλεκτρικό σύστημα για να εκπέμπει κάτι, να προσπαθούν να χτυπάνε τη μεταλλική επιφάνεια του σκάφους για να ειδοποιήσουν ότι υπάρχει πρόβλημα» είπε εκφράζοντας όμως τον προβληματισμό του γιατί τα χτυπήματα δεν είναι πιο τακτικά από το διάστημα της μισής ώρας, όπως επιβεβαίωσαν οι αμερικανικές αρχές.
Με ιδία μέσα η διάσωση
Αναφορικά με το ποιος μπορεί να σώσει τους πέντε επιφανείς ταξιδιώτες που δίνουν «μάχη» με το χρόνο τόνισε ότι για τη διάσωσή τους έχει κινητοποιηθεί η διεθνής κοινότητα.
«Τα βάθη είναι υπερβολικά. Τα βάθη αυτά στα οποία έχει πάει το βαθυσκάφος είναι υπερβολικά και ούτε πυρηνικό υποβρύχιο μπορεί να πάει. Μόνο βαθυσκάφη τα οποία συμμετέχουν στην έρευνα και διάσωση των υποβρυχίων μπορούν να βοηθήσουν», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον πρώην κυβερνήτη υποβρυχίου σε περιπτώσεις που κάποιο υποβρύχιο έχει κάποιο πρόβλημα τότε στέλνονται τηλεκατευθυνόμενα τηλεχειριζόμενα σκάφη, για να κάνουν την έρευνα για να βρουν το ναυάγιο.
Ο ίδιος τόνισε ότι στην περιοχή επικρατούν ισχυρά ρεύματα δυσκολεύοντας το έργο των σωστικών συνεργείων καθώς μεγαλώνουν την έκταση την οποία πρέπει να ελέγξουν με τα ειδικά sonar.
Όσον αφορά να έχει καταφέρει το βαθυσκάφος να αναδυθεί ο ίδιος εξέφρασε αρνητική άποψη καθώς όπως είπε θα είχε ήδη εντοπιστεί.
«Δεν ξέρω τι εκπαίδευση είχαν και πόσων ημερών εκπαίδευση και για την περίπτωση κινδύνου και της χρήσης των σωστικών μέσων», πρόσθεσε επίσης ο κ. Λεβέντης τονίζοντας ότι υπήρχαν παραλείψεις που μπορεί να στοιχίσουν τη ζωή του πενταμελούς πληρώματος που θέλησε να δει από κοντά το ναύαγιο του τιτανικού καταβάλλοντας αντίτιμο 250.000 δολαρίων έκαστος.
Πηγή: Συνδέσεις | ΕΡΤ