Απαισιόδοξος για την έκβαση της επιχείρησης εντοπισμού και διάσωσης του βαθυσκάφους Titan με τους πέντε επιβαίνοντες που σταμάτησε να επικοινωνεί με το «μητρικό» σκάφος ενώ κατέβαινε στο ναυάγιο του Τιτανικού την Κυριακή, εμφανίστηκε μιλώντας στο Open ο Κώστας Θωκταρίδης.
Ο πολύπειρος Έλληνας ερευνητής, που μεταξύ άλλων ήταν στο παρελθόν υπεύθυνος για το βαθυσκάφος και το αυτόνομο υποβρύχιο όχημα του Εθνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΚΕΘΕ), είπε ευθέως ότι «στατιστικά είναι πολύ χαμηλή η πιθανότητα να έχει θετική έκβαση αυτή η ιστορία. Από την αρχή, τα δεδομένα που υπάρχουν δεν είναι πολύ καλά. Η επικοινωνία σταμάτησε να υφίσταται στην 1 ώρα και 45 λεπτά, στα 3.150 μέτρα βάθος περίπου, πριν το βαθυσκάφος φτάσει στο βυθό στα 3.700 μ. βάθος περίπου. Πριν φτάσει, έκανε αποδέσμευση βάρους και ξεκίνησε ανάδυση. Αυτό σημαίνει ότι αντιμετώπιζε ήδη κάποιο πρόβλημα».
Όπως εκτίμησε, το βαθυσκάφος «βρίσκεται σε σταθερό σημείο» και εξήγησε ότι «υπάρχει ένα σύστημα, που ονομάζεται Ultra-Short BaseLine (USBL) και το συγκεκριμένο βαθυσκάφος έχει ένα από τα καλύτερα μοντέλα παγκοσμίως. Οπότε, γνωρίζουν ακριβώς τη θέση τους, συνέχεια. Απλώς δεν υπάρχει επικοινωνία. Δεν ξαναεπικοινώνησε το βαθυσκάφος με το υποβρύχιο τηλέφωνο».
Σε άλλο σημείο, εξήγησε ότι «το στίγμα εκπέμπεται από το USBL. Όπως εκπέμπουν την θέση τους τα αεροσκάφη που ταξιδεύουν. Είναι μία συσκευή στην έξω αριστερή πλευρά του βαθυσκάφους, ανεξάρτητη, λειτουργεί με μπαταρίες, αυτόνομα. Ξέρουν που είναι ακριβώς, η θέση του είναι γνωστή. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει καμία άλλη επικοινωνία, κανένα ίχνος ζωής».
Εξάλλου, ο ίδιος σχολιάζοντας τις πληροφορίες το πρωί της Τετάρτης για εντοπισμό ήχων μέσα στο νερό, εμφανίστηκε επιφυλακτικός. «Δεν είμαι σε θέση να το αξιολογήσω, δεν υπάρχει περαιτέρω πληροφορία. Το βλέπω αρκετά δύσκολο».
Συνήθως, όπως εξήγησε, ο κ. Θωκταρίδης, τρία σενάρια υπάρχουν σε αυτές τις περιπτώσεις:
σύνθλιψη, που προκαλείται όταν το κύτος του βαθυσκάφους δεν αντέχει την τεράστια υδροστατική πίεση, που σε αυτή την περίπτωση είναι ως 371 φορές μεγαλύτερη από την ατμοσφαιρική πίεση
εισροή υδάτων, που θα αυξήσει το βάρος του βαθυσκάφους και θα το στείλει βαθύτερα, ενώ αυξάνει την πίεση εσωτερικά
εκδήλωση φωτιάς στα ηλεκτρικά συστήματα, που μεταξύ άλλων προκαλεί αναθυμιάσεις και αέρια που δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν όσοι είναι στο εσωτερικό
Περιέγραψε το βαθυσκάφος ως «μία σωλήνα με μήκος 6 μ. και διάμετρο περίπου 1,5 μ.» στο οποίο βρίσκονται «ο πιλότος και 4 επιβάτες». «Στο πλωραίο τμήμα υπάρχει φινιστρίνι από το οποίο όταν ανάψει τα φώτα του … μπορούν να δουν το κουφάρι του Τιτανικού».
Ο κ. Θωκταρίδης εξήγησε στη συνέχεια ότι η συνήθης επιχείρηση διάσωσης βαθυσκάφους γίνεται με ROV (Remotely Operated underwater Vehicle) «ένα υποβρύχιο τηλεκατευθυνόμενο όχημα με καλώδιο που συνδέεται με την επιφάνεια. Δεν υπάρχει ρίσκο, είναι μη επανδρωμένο. Βλέπουν σε πραγματικό χρόνο τι γίνεται. Το ROV έχει βραχίονες, μπορεί να πιάσει, να προσδέσει το βαθυσκάφος αν αυτό χρειαστεί».
Ένα τέτοιο ROV είναι το γαλλικό Victor, με δυνατότητα να επιχειρεί ως τα 6.000 μέτρα βάθος. Το συγκεκριμένο μεταφέρεται στην περιοχή με το «μητρικό» σκάφος του του Γαλλικού Ινστιτούτου Θαλάσσιων Ερευνών. Η εμπλοκή των Γάλλων σχετίζεται με το ότι ένας από τους πέντε επιβαίνοντες είναι Γάλλος, όπως εξήγησε ο κ. Θωκταρίδης. «Είναι αυτός που έχει τις πιο πολλές επισκέψεις στον Τιτανικό, πολύ μεγάλη φυσιογνωμία στον χώρο των θαλάσσιων ερευνών, πολύ σεβαστός».