Κορυφώνεται η αγωνία για τον εντοπισμό του τουριστικού υποβρυχίου Titan, το οποίο χάθηκε ενώ προσπαθούσε να φτάσει στο ναυάγιο του Τιτανικού. Η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι κατά τις έρευνες ακούστηκαν και νέοι ήχοι χτυπημάτων.
Οι ήχοι αυτοί κρατούν κάποιες ελπίδες ζωντανές, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα αν όντως προέρχονται από το υποβρύχιο ή από άλλα σκάφη στην περιοχή. Η επιφάνεια των ερευνών για το Titan της OceanGate, όπως αναφέρει το BBC, είναι τώρα δύο φορές το μέγεθος της πολιτείας του Κονέκτικατ. Οι ομάδες διασωστών έχουν φτάσει σε βάθος 4 χιλιομέτρων.
Στις έρευνες λαμβάνουν μέρος και αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας του Καναδά, αλλά και ρομποτικά οχήματα. Το γαλλικό μη επανδρωμένο ρομπότ Victor γαλλικό ρομπότ που μπορεί να καταδυθεί σε βάθος 6.000 μέτρων, ίσως είναι η τελευταία ελπίδα για την διάσωση των επιβαινόντων του τουριστικού βαθυσκάφους. Τα μέλη του πληρώματος υπολογίζεται ότι έχουν οξυγόνο για λιγότερες από 20 ώρες.
Η μηχανή που θα μπορούσε να το τραβήξει στην επιφάνεια
Μπορεί να μοιάζει με ένα γιγάντιο πηνίο από σχοινί, αλλά αυτό που μπορεί να κάνει είναι εξαιρετικά σημαντικό.
Αυτό είναι το Flyaway Deep Ocean Salvage System (FADOSS) και χρησιμοποιείται από το Ναυτικό των ΗΠΑ.
Υπάρχει ένα FADOSS αυτήν τη στιγμή στο St John’s και περιμένει ένα διαθέσιμο ROV (απομακρυσμένο όχημα) ώστε να μπορεί να αναπτυχθεί στην περιοχή αναζήτησης.
Αξιωματούχος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ δήλωσε στο BBC ότι το FADOSS δένεται στο κατάστρωμα ενός πλοίου από το ένα άκρο και στη συνέχεια το άλλο άκρο του συνδέεται με ένα ROV, το οποίο καταδύεται στα βάθη του ωκεανού.
Είναι αρκετά δυνατό για να σηκώσει 27.000 κιλά και μπορεί να καταδυθεί σε βάθος μεγαλύτερο των 6 χιλιομέτρων.
Η βαθύτερη προσπάθεια ανάκτησης που καταγράφηκε με FADOSS είναι τα 6.098 μέτρα. Το ναυάγιο του Τιτανικού βρίσκεται σε βάθος περίπου 4.000 μέτρων.
Συνήθως, το FADOSS χρησιμοποιείται για την ανάκτηση μεγάλων, χύδην και βαριών βυθισμένων αντικειμένων όπως αεροσκάφη και μικρά σκάφη.
Το μη επανδρωμένο ρομπότ Victor 6000 μπορεί να βοηθήσει στην απελευθέρωση του βαθυσκάφους, εάν έχει παγιδευτεί σε κάποιο σημείο, ανέφερε ο χειριστής του.
Το γαλλικό ρομπότ, που στέλνει το γαλλικό Ινστιτούτο Έρευνας για την Εκμετάλλευση της Θάλασσας (Ifremer), έχει τηλεκατευθυνόμενους βραχίονες με το οποίους μπορεί να κόψει καλώδια ή να κάνει άλλες μανούβρες για να απελευθερώσει κάποιο ακινητοποιημένο σκάφος. Μπορεί επίσης να καταδυθεί σε μεγαλύτερο βάθος από όλα τα άλλα σωστικά μέσα που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο σημείο του ναυαγίου, στον βόρειο Ατλαντικό.
Το Victor 6000 αναμένεται να φτάσει αργά το βράδυ της Τετάρτης στην περιοχή, κάτι που σημαίνει ότι θα έχει ένα περιορισμένο χρονικό παράθυρο για να παράσχει βοήθεια. Το οξυγόνο στο αγνοούμενο βαθυσκάφος αναμένεται ότι θα τελειώσει το πρωί της Πέμπτης, τοπική ώρα (μεσημέρι, ώρα Ελλάδας).
«Το Victor δεν είναι ικανό να σηκώσει το βαθυσκάφος από μόνο του», εξήγησε ο Ολιβιέ Λεφόρ, ο επικεφαλής των θαλάσσιων επιχειρήσεων του Ifremer, του γαλλικού ωκεανογραφικού ινστιτούτου στο οποίο ανήκει το ρομπότ. Θα μπορούσε όμως να συνδέσει τον «Τιτάνα», το αυτοκαταδυόμενο σκάφος βάρους 10 κιλών, με κάποιο πλοίο που θα το έβγαζε στη συνέχεια στην επιφάνεια.
Η επαφή με τον Τιτάνα, στον οποίο επιβαίνουν πέντε άτομα, χάθηκε λίγη ώρα αφότου ξεκίνησε την κατάδυσή του στο ναυάγιο του Τιτανικού, την Κυριακή. «Το Victor είναι ικανό να κάνει οπτική έρευνα, με όλες τις κάμερες που διαθέτει. Είναι επίσης εξοπλισμένο με βραχίονες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να απεγκλωβίσουν το βαθυσκάφος, εαν έχει μπερδευτεί σε καλώδια ή άλλα αντικείμενα στον βυθό», είπε ο Λεφόρ.
Το Ifremer μετείχε στην ομάδα που εντόπισε το ναυάγιο του Τιτανικού το 1985. Ο Γάλλος εξερευνητής Πολ-Ανρί Ναρζολέ, 77 ετών, που φέρεται ότι είναι μεταξύ των πέντε αγνοούμενων, εργαζόταν παλαιότερα για το Ifremer και ήταν ο κυβερνήτης της ναυαρχίδας του, του υποβρυχίου «Ναυτίλος» που χρησιμοποιήθηκε για να ερευνηθεί το ναυάγιο του Τιτανικού.
Το Ifremer στέλνει στο σημείο το πλοίο Atalante, που μεταφέρει το ρομπότ, κατόπιν αιτήματος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. «Αυτή είναι η λογική των ναυτικών. Η στάση μας είναι: είμαστε κοντά, πρέπει να πάμε», εξήγησε ο Λεφόρ.
Μια ομάδα 25 ατόμων χειρίζεται το ρομπότ. «Μπορούμε να εργαζόμαστε ασταμάτητα επί 72 ώρες, δεν χρειάζεται να διακόπτουμε όταν πέφτει η νύχτα», πρόσθεσε.
Η αμερικανική ακτοφυλακή ανέφερε νωρίτερα ότι ένα καναδικό αεροσκάφος, εξοπλισμένο για να εντοπίζει υποβρύχια, άκουσε θορύβους στην περιοχή του ναυαγίου, γδούπους που ακούγονταν ανά τακτά διαστήματα, κάθε περίπου 30 λεπτά. «Δεν ξέρουμε τι συνέβη. Οι θόρυβοι που ακούστηκαν μας δίνουν ελπίδα ότι το υποβρύχιο είναι στον πυθμένα και οι άνθρωποι είναι ακόμη ζωντανοί, όμως είναι πιθανά και άλλα σενάρια», είπε ο Λεφόρ. «Ακόμη και αν οι ελπίδες είναι ελάχιστες, θα συνεχίσουμε μέχρι τέλους».