Ο δείκτης τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) στην Κίνα πέρασε σε αρνητικό έδαφος τον περασμένο μήνα, για πρώτη φορά έπειτα από δυο χρόνια και πλέον, καθώς βάρυνε η άτονη εσωτερική κατανάλωση, που περιπλέκει την οικονομική ανάκαμψη.
Ο δείκτης, βασικό μέτρο του πληθωρισμού, κατέγραψε τον Ιούλιο μείωση 0,3% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με την κινεζική εθνική στατιστική υπηρεσία.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Guardian, οι κινεζικές τιμές καταναλωτή του Ιουλίου διολίσθησαν σε αποπληθωρισμό για πρώτη φορά εδώ και δύο χρόνια. Ο λόγος είναι ότι η επιβράδυνση των εγχώριων δαπανών επιβάρυνε την οικονομική ανάκαμψη της χώρας μετά τα αλλεπάλληλα lockdown που προκάλεσε ο κοροναϊός.
Έπειτα από τον μηδενικό πληθωρισμό έναν μήνα νωρίτερα, αναλυτές που ερωτήθηκαν σχετικά από το πρακτορείο ειδήσεων Bloomberg προέβλεπαν ακόμη πιο θεαματική πτώση του δείκτη (–0,4%).
Ο αποπληθωρισμός είναι το αντίθετο του πληθωρισμού, με άλλα λόγια η μείωση των τιμών αγαθών και υπηρεσιών. Αν και στα χαρτιά το φαινόμενο μοιάζει κάτι ευνοϊκό, αφού θεωρητικά αυξάνει την αγοραστική δύναμη, χαρακτηρίζεται απειλή για κάθε οικονομία. Καθώς πολλοί καταναλωτές προτιμούν να μην ξοδεύουν, αναβάλλουν τις αγορές με την ελπίδα πως οι τιμές θα μειωθούν περαιτέρω.
Ελλείψει ζήτησης, οι επιχειρήσεις είναι αναγκασμένες να μειώνουν την παραγωγή τους, να παγώνουν τις προσλήψεις ή να απολύουν, και να περιορίζονται σε νέες παραγγελίες μόνο για την αναπλήρωση των στοκ τους, κάτι που περιορίζει την κερδοφορία τους ενώ τα κόστη μένουν απαράλλακτα.
Οικονομολόγοι μιλούν για φαύλο κύκλο σε αυτές τις περιπτώσεις.
Η Κίνα βίωσε στα τέλη του 2020 και στις αρχές του 2021 βραχεία περίοδο αποπληθωρισμού, κυρίως τότε εξαιτίας της μείωσης της τιμής του χοιρινού, του κρέατος με τη μεγαλύτερη κατανάλωση στον ασιατικό γίγαντα.
Η προηγούμενη ανάγεται στο 2009.
Υποβαθμίζει τον κίνδυνο η κεντρική τράπεζα – Επιφυλακτικοί οι καταναλωτές
Οι αρχές έχουν υποβαθμίσει τις ανησυχίες για αποπληθωρισμό. Ο Liu Guoqiang, υποδιοικητής της κεντρικής τράπεζας, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι δεν θα υπάρξουν αποπληθωριστικοί κίνδυνοι στην Κίνα το δεύτερο εξάμηνο του έτους, αλλά σημείωσε ότι η οικονομία χρειάζεται χρόνο για να επανέλθει στην κανονικότητα μετά την πανδημία. Η κυβέρνηση έχει θέσει στόχο για τον πληθωρισμό των καταναλωτών γύρω στο 3% φέτος.
Παρά τα πρόσφατα κίνητρα πολιτικής, οι καταναλωτές και οι κατασκευαστές παρέμειναν επιφυλακτικοί εν μέσω της ακόμη αδύναμης αγοράς κατοικίας και της υψηλής ανεργίας των νέων, καθώς και της μειωμένης διάθεσης των ξένων επιχειρήσεων να επενδύσουν στην Κίνα.
Η πτώση των τιμών μπορεί να ακούγεται ελκυστική για τους καταναλωτές στη Δύση, όπου ο πληθωρισμός έφτασε πέρυσι στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων δεκαετιών, όμως ο αποπληθωρισμός μπορεί να πλήξει άμεσα την οικονομική ανάπτυξη.
Τι αναφέρουν οι αναλυτές
Οι κινεζικές αρχές φέρεται να έχουν ασκήσει πιέσεις σε τοπικούς οικονομολόγους υψηλού προφίλ για να αποφεύγουν να συζητούν τις αρνητικές τάσεις στην οικονομία, συμπεριλαμβανομένου του αποπληθωρισμού, ανέφεραν οι Financial Times.
Ο Jim Reid, στρατηγικός αναλυτής της Deutsche Bank, δήλωσε ότι τα εμπορικά στοιχεία ανέδειξαν ότι η κινεζική οικονομία «παρασύρεται χαμηλότερα από την αδυναμία της παγκόσμιας ζήτησης και την εγχώρια επιβράδυνση».
Αρκετοί αναλυτές φοβούνται πως η τρέχουσα θα είναι πιο μακρά, καθώς οι κύριοι κινητήρες της ανάπτυξης στην Κίνα μοιάζουν να ασθμαίνουν και η ανεργία των νέων (σ.σ. δείκτης που αφορά μόνο τους κατοίκους των αστικών κέντρων) σπάει το ένα ρεκόρ πίσω από το άλλο, πλέον ξεπερνά το 20%.
Η κρίση στον τομέα των ακινήτων, που για καιρό αντιπροσώπευε το ένα τέταρτο του ΑΕΠ στην Κίνα, είναι ο “κύριος” λόγος του “αποπληθωριστικού σοκ”, σύμφωνα με τον οικονομολόγο Άντριου Μπάτσον της Gavekal Dragonomics.
Οι εξαγωγές, άλλος μοχλός της ανάπτυξης, κλειδί για την Κίνα, βρίσκονται επίσης σε υποχώρηση.
Τον Ιούλιο, καταγράφηκε η μεγαλύτερη υποχώρησή τους σε έναν χρόνο (–14,2%), λόγω της μειούμενης ζήτησης στο εξωτερικό, σύμφωνα με τα επίσημα δεδομένα που δημοσιοποιήθηκαν χθες Τρίτη.
Η κατάσταση που διαμορφώνεται έχει άμεσο αντίκτυπο σε δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις, που λειτουργούν πλέον στο ρελαντί.
Εύλογα, ο δείκτης τιμών παραγωγού συρρικνώθηκε επίσης τον Ιούλιο (–4,4%), για δέκατο συνεχόμενο μήνα, σύμφωνα με την κινεζική στατιστική υπηρεσία.
Ο δείκτης αυτής είχε καταγράψει μείωση 5,4% τον Ιούλιο.
Το να βρίσκεται στο κόκκινο είναι συνώνυμο με συρρίκνωση των περιθωρίων των επιχειρήσεων.