Κι ενώ δεν έχει κοπάσει ο θόρυβος για την αδράνεια των αστυνομικών αρχών στην φονική πορεία εκατοντάδων Κροατών χούλιγκαν προς την Αθήνα η κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ δέχονται νέα κριτική, αυτή τη φορά, για τους χειρισμούς τους στην αντιμετώπιση του ατυχήματος με το βυτιοφόρο, τόσο σε επίπεδο πρόληψης όσο και συντονισμού και ενημέρωσης.
“Η ταλαιπωρία, ο εκνευρισμός και η αγανάκτηση των εγκλωβισμένων οδηγών είναι απολύτως κατανοητή και σεβαστή”, τονίζεται σε κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν ΕΛ.ΑΣ. και Πυροσβεστική αργά τη νύχτα της Πέμπτης, με αφορμή τη φωτιά σε βυτιοφόρο που μετέφερε υγραέριο, στη νέα Εθνική Αθηνών – Κορίνθου, που προκάλεσε πολύωρα κυκλοφοριακά προβλήματα και στα δύο ρεύματα, με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των οδηγών.
“Θα πρέπει όμως να γίνει αντιληπτό ότι οι αρμόδιες Αρχές κλήθηκαν να διαχειριστούν ένα περίπλοκο και επικίνδυνο περιστατικό σε συνθήκες πολύ αυξημένης κυκλοφορίας από την πρώτη στιγμή, με την κρίσιμη διαδικασία απομάκρυνσης του εύφλεκτου υλικού να έχει δυναμικό χαρακτήρα και με την πραγματοποίησή της να μετατοπίζεται χρονικά αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της μέρας από τη στιγμή που συνέβη το ατύχημα και μετά” σημειώνεται στην ανακοίνωση, στην οποία περιγράφονται όλες οι ενέργειας που έγιναν με “μοναδικό και αδιαπραγμάτευτο γνώμονα την ασφάλεια οδηγών και επιβαινόντων σε οχήματα”.
“Με δεδομένη τη τραγική εμπειρία σε παρόμοια περιστατικά του παρελθόντος, κρίθηκε επιβεβλημένη, ως μοναδικός οδοδείκτης, η απαρέγκλιτη τήρηση των πρωτοκόλλων για τις ενέργειες απομάκρυνσης του επικίνδυνου υλικού (υγροποιημένο αέριο), μιας διαδικασίας χρονοβόρας αλλά κυρίως εξαιρετικά απαιτητικής, όσον αφορά στην ευαισθησία και την επικινδυνότητά της”, τονίζεται στην κοινή ανακοίνωση ΕΛ.ΑΣ. και Πυροσβεστικής.
Πυρά από την αντιπολίτευση
Με ανακοίνωση του ο ΣΥΡΙΖΑ κατήγγειλε ότι για μία ακόμη φορά το επιτελικό κράτος αποδείχθηκε «ανίκανο να προλάβει και να αντιμετωπίσει τέτοιες καταστάσεις». Επίσης η Κουμουνδούρου επικαλέστηκε πληθώρα καταγγελιών για έλλειψη στοιχειώδους ενημέρωσης. «Τα ερωτήματα είναι τεράστια για το πώς δεν αποφεύχθηκε έγκαιρα το μποτιλιάρισμα και η πολύωρη ταλαιπωρία για χιλιάδες πολίτες» ανέφερε επίσης η αξιωματική αντιπολίτευση.
Σκληρή κριτική στους υπεύθυνους άσκησε και το ΚΚΕ κάνοντας λόγο για «έλλειψη ολοκληρωμένου σχεδίου αντιμετώπισης τέτοιων συμβάντων στους κατά τα άλλα γεμάτους διόδια αυτοκινητοδρόμους της χώρας». Επίσης, ο Περισσός ανέφερε ότι κατά τη διάρκεια της μεγάλης ταλαιπωρίας που αντιμετώπισαν χιλιάδες εγκλωβισμένοι οδηγοί στην Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, καθώς και στην Παλαιά Εθνική, λόγω της πυρκαγιάς σε βυτιοφόρο όχημα, δεν υπήρξε «καμία ενημέρωση για το πότε θα μπορέσουν να κινηθούν, αλλά και καμία μέριμνα, τόσο από τους αρμόδιους κρατικούς φορείς όσο και από τη διαχειρίστρια εταιρεία».
Σημειώνεται μάλιστα ότι οι βουλευτές του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης και Χρήστος Τσοκάνης πραγματοποίησαν παρεμβάσεις για το ζήτημα στον υπουργό Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Κικίλια και στο Α’ Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ Αττικής στα Μέγαρα.
Βολές στην κυβέρνηση για τους χειρισμούς της εξαπέλυσε και η υποψήφια πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Έφη Αχτσιόγλου αναφερόμενη στους χιλιάδες πολίτες που ταλαιπωρήθηκαν στην εθνικό οδό εξαιτίας της πυρκαγιάς. «Δεν είναι η πρώτη φορά που σημειώνεται τέτοια ταλαιπωρία επί κυβέρνησης Μητσοτάκη, είτε αφορά κακοκαιρία είτε απλά ένα αναπάντεχο γεγονός. Καμία προετοιμασία, κανένας συντονισμός και τελικά χιλιάδες πολίτες υφίστανται απίστευτη ταλαιπωρία» υπογράμμισε η κυρία Αχτσιόγλου.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις της Ελληνικής Αστυνομίας η κυκλοφορία στα δύο ρεύματα της εθνικής οδού διεκόπη γύρω στις 12:30 το μεσημέρι, εξαιτίας του ατυχήματος. Τελικά, η κυκλοφορία στο ρεύμα προς την Αθήνα αποκαταστάθηκε περίπου στις 20.30 ενώ η κυκλοφορία στο ρεύμα προς την Κόρινθο αποκαταστάθηκε μερικώς μετά τις 21:00 και πλήρως γύρω στις 23:00.
Ακολουθεί ολόκληρη η ανακοίνωση:
Το Κέντρο Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος ενημερώθηκε στις 12:20, εχθές Πέμπτη 17 Αυγούστου, για πυρκαγιά σε βυτιοφόρο όχημα στο 46 χλμ της Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου, στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Κόρινθο και στο ύψος της Κακιάς Σκάλας, στην περιοχή των Μεγάρων.
Άμεσα μετέβησαν στο σημείο της πυρκαγιάς 33 πυροσβέστες με 11 οχήματα και πραγματοποίησαν την κατάσβεσή της. Ταυτόχρονα, διαπιστώθηκε διαρροή του φορτίου, το οποίο αποτελούνταν από 7,2 τόνους υγραερίου, μείγματος κίνησης για οχήματα. Εξαιτίας της επικινδυνότητας της κατάστασης, εφαρμόστηκε το Πρωτόκολλο Ενεργειών, με την παρουσία τεχνικού ασφαλείας για την απομάκρυνση του επικίνδυνου φορτίου, ενώ με τη χρήση θερμικής κάμερας πραγματοποιούνταν διαρκώς έλεγχος της θερμοκρασίας.
Καθόλη τη διαδικασία της επιχείρησης απομάκρυνσης του επικίνδυνου φορτίου, το Πυροσβεστικό Σώμα διέθεσε εναέρια επιτήρηση με ελικόπτερο του Πυροσβεστικού Σώματος και συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones).
Η ΕΛ.ΑΣ. ενήργησε με μοναδικό και αδιαπραγμάτευτο γνώμονα την ασφάλεια οδηγών και επιβαινόντων σε οχήματα μετά την πυρκαγιά στο βυτιοφόρο.
Με δεδομένη τη τραγική εμπειρία σε παρόμοια περιστατικά του παρελθόντος, κρίθηκε επιβεβλημένη, ως μοναδικός οδοδείκτης, η απαρέγκλιτη τήρηση των πρωτοκόλλων για τις ενέργειες απομάκρυνσης του επικίνδυνου υλικού (υγροποιημένο αέριο), μιας διαδικασίας χρονοβόρας αλλά κυρίως εξαιρετικά απαιτητικής, όσον αφορά στην ευαισθησία και την επικινδυνότητά της.
Ακολουθήθηκαν οι προβλεπόμενες ενέργειες εύρεσης εναλλακτικών οδών (Λουτράκι-Περαχώρα-Πίσια-Σχίνο -Αλεποχώρι-Μέγαρα-Αθήνα και αντίστροφο δρομολόγιο για όσους κινούνταν από Αθήνα προς Κόρινθο) για την διευκόλυνση της κυκλοφορίας και την επίτευξη της αποφόρτισης.
Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι οι ενέργειες και οι παρεμβάσεις της ΕΛ.ΑΣ. ήταν ευθέως συνδεδεμένες με την εξέλιξη της διαδικασίας απομάκρυνσης του επικίνδυνου υλικού, μιας δυναμικής διαδικασίας εξαιτίας της πολυπλοκότητας και της επικινδυνότητάς της.
Όσο διαδοχικά προέκυπτε ότι θα καθυστερούσε η επιχείρηση -παρά τις κατά περιόδους εκτιμήσεις των ειδικών- η ΕΛ.ΑΣ. προχωρούσε και σε επιπλέον μέτρα, προκειμένου να υπάρχει ο ασφαλέστερος και καλύτερος δυνατός απεγκλωβισμός.
Ταυτόχρονα, το προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος και της ΕΛ.ΑΣ., καθόλη τη διάρκεια εφαρμογής των εκτάκτων μέτρων κυκλοφορίας, μερίμνησε ώστε να τροφοδοτούνται με νερό οι οδηγοί και οι επιβαίνοντες σε σημαντικό κομμάτι των εγκλωβισμένων αυτοκινήτων, τα οποία είχαν ακινητοποιηθεί για λόγους ασφαλείας.
Από την πρώτη στιγμή για τις παρεμβάσεις της ΕΛ.ΑΣ. υπήρχε ενημέρωση των οδηγών που κινούνταν κατά μήκος της Ολυμπίας Οδού, της Αττικής Οδού, του Μορέα, και της Γέφυρας, μέσω μηνυμάτων που προβλήθηκαν στις ηλεκτρονικές πινακίδες, ώστε να ενημερώνονται συνεχώς. Επιπλέον, οι οδηγοί ενημερώνονταν προσωπικά από τους υπαλλήλους των σταθμών διοδίων, από τα οποία διήλθαν.
Καθόλη τη διάρκεια της ακινητοποίησης των οχημάτων το ΕΚΑΒ διέθεσε τέσσερις (4) μηχανές που κινούνταν διαρκώς, από δύο (2) σε κάθε ρεύμα κυκλοφορίας καθώς και τέσσερα (4) ασθενοφόρα, από δύο (2) σε κάθε ρεύμα κυκλοφορίας, σε σταθερά σημεία.
Σημειώνεται επίσης ότι ανακριτικοί υπάλληλοι του Πυροσβεστικού Σώματος συνέλαβαν τον οδηγό του βυτιοφόρου οχήματος.
Η ταλαιπωρία, ο εκνευρισμός και η αγανάκτηση των εγκλωβισμένων οδηγών είναι απολύτως κατανοητή και σεβαστή. Θα πρέπει όμως να γίνει αντιληπτό ότι οι αρμόδιες Αρχές κλήθηκαν να διαχειριστούν ένα περίπλοκο και επικίνδυνο περιστατικό σε συνθήκες πολύ αυξημένης κυκλοφορίας από την πρώτη στιγμή, με την κρίσιμη διαδικασία απομάκρυνσης του εύφλεκτου υλικού να έχει δυναμικό χαρακτήρα και με την πραγματοποίησή της να μετατοπίζεται χρονικά αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της μέρας από τη στιγμή που συνέβη το ατύχημα και μετά.
Το βυτιοφόρο όχημα έχει μεταφερθεί συνοδεία του Πυροσβεστικού Σώματος στα Ίσθμια Κορίνθου, σε υπαίθριο χώρο στάθμευσης ιδιοκτησίας της εταιρείας του βυτιοφόρου οχήματος.