Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία μικρών ηλεκτρικών οχημάτων πόλης Next e.GO Mobile υπέβαλε αίτηση πτώχευσης στις 8 Μαρτίου για δεύτερη φορά, καθώς η αντίστοιχη κίνηση το 2020 οδήγησε σε διάσωση από Ολλανδό επενδυτή.
Σύμφωνα με την εταιρεία, 320 εργαζόμενοι επηρεάζονται από την αφερεγγυότητα. Η εταιρεία εισήλθε στο χρηματιστήριο Nasdaq τον Οκτώβριο, αλλά με μικρή επιτυχία. Με τιμή μετοχής τα δέκα δολάρια, στην IPO δεν ξεπέρασε τα δύο δολάρια. Μετά από λίγες μέρες, η τιμή της μετοχής έπεσε κάτω από το ένα δολάριο – και πιο πρόσφατα στα 11 σεντς.
Πρόκειται για εταιρεία που είχε εκδηλώσει τη σαφή της πρόθεση να εγκαταστήσει εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, υπογράφοντας μνημόνιο συναντίληψης το 2020 με τον τότε υφυπουργό Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία Κώστα Φραγκογιάννη, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Το επενδυτικό σχέδιο προέβλεπε άμεση απασχόληση 1.000 εργαζομένων και έμμεσα άλλων 5.500 ατόμων, μέσα από ευρύτερο υποστηρικτικό οικοσύστημα, καθώς και τη δημιουργία Campus Τεχνολογίας και Καινοτομίας που θα συνέδεε την επιστημονική και τεχνολογική έρευνα με την παραγωγή.
Θα επρόκειτο για το πρώτο εργοστάσιο της Next e.GO Mobile εκτός Γερμανίας, με στόχο να παίξει καταλυτικό ρόλο στο σχέδιο ανάπτυξής της στην ευρύτερη περιοχή της NA Ευρώπης, Μ. Ανατολής και B. Αφρικής.
Η επένδυση, ύψους άνω των 100 εκατ. ευρώ, είχε λάβει θέση για αδειοδότηση fast track με ενίσχυση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Όπως ανέφερε τότε ο κ. Μητσοτάκης, «χαίρομαι που σήμερα κάνουμε το πρώτο βήμα για τη δημιουργία ενός εργοστασίου που θα παράγει ηλεκτρικά οχήματα. Θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί όχι μόνο στις υπηρεσίες αλλά και στη βιομηχανία αιχμής και χαίρομαι που σήμερα κάνουμε ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Σίγουρα πρέπει να γίνουν πολλά βήματα ακόμα για την υλοποίηση της επένδυσης, ωστόσο δημιουργούνται προσδοκίες για το μέλλον».
Ο πρωθυπουργός διαβεβαίωνε τους εκπροσώπους της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ότι η ελληνική κυβέρνηση θα κάνει κάθε τι για να διευκολύνει την επένδυση. «Έχουμε πολλά να προσφέρουμε. Η Ελλάδα εξελίσσεται σε μια ανοικτή οικονομία, πιο φιλική στις επενδύσεις. Προσφέρουμε όχι μόνο ισχυρά οικονομικά κίνητρα, αλλά και πρόσβαση σε ένα εργατικό προσωπικό με υψηλές γνώσεις», υπογράμμισε. «Δεσμευόμαστε να στηρίξουμε κάθε προσπάθεια της εταιρείας, απ’ την αδειοδότηση ως την κατασκευή και να εξελιχθούμε σε case study στο μονοπάτι για ένα βιώσιμο μέλλον».
Απ’ την πλευρά τους οι εκπρόσωποι της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας υπογράμμιζαν τη θέληση τους να προχωρήσουν στο επενδυτικό σχέδιο. «Η σημερινή μέρα σηματοδοτεί την απαρχή μίας νέας εποχής σε αυτή τη γωνιά της Ευρώπης. Η e.Go θα συμβάλει σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον για τα παιδιά μας», ισχυριζόταν ο διευθύνων σύμβουλος του ND Group, που είναι μεγαλομέτοχος της Next e.GO Mobile SE, Ali Vezvaei.
«Η μεταξύ μας εμπιστοσύνη και συνεργασία μπορούν να δημιουργήσουν μία πλατφόρμα για το μέλλον», πρόσθετε. «Προσβλέπω σε στενή συνεργασία ώστε να γιορτάσουμε την απαρχή της παραγωγής των αυτοκινήτων μας στην Ελλάδα τους επόμενους 24 μήνες προωθώντας παράλληλα και ένα πιο βιώσιμο μέλλον στη χώρα σας».
Η e.GO ανέφερε 1.200 προπαραγγελίες το 2017. Ωστόσο, μέχρι στιγμής έχουν πουληθεί μόνο 1.400 αυτοκίνητα, σύμφωνα με την Aachener Zeitung. Προφανώς, η πραγματική παραγωγή δεν ξεκίνησε ποτέ. Επίσης, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας του Άαχεν, το νέο μοντέλο Ewave X, που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού το 2022, εξακολουθεί να μην έχει εγκριθεί για χρήση παρά τις 11.000 προπαραγγελίες.
Την εταιρεία ίδρυσε το 2015 ο καθηγητής του Πολυτεχνείου του Άαχεν (RWTH) Günther Schuh – τότε με το όνομα e.GO Mobile. Η ιδέα ήταν να κυκλοφορήσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης με μικρή αυτονομία και σχετικά χαμηλό κόστος. Η εταιρεία βασίζεται σε τυπικά εξαρτήματα, πράγμα που σημαίνει ότι δεν χρειάζεται ακριβά προϊόντα επί παραγγελία, όπως συνηθίζεται στην αυτοκινητοβιομηχανία.