Τη Δευτέρα 2 Σεπτέμβρη ξεκινά η νέα σχολική χρονιά για όλες τις δομές της δημόσιας εκπαίδευσης με την επιστροφή των μαθητών να γίνεται την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου. Η νέα χρονιά ξεκινά με κάποια θετικά σημάδια αλλά και με σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων μας.
Του Νεκτάριου Κορδή
Αρχικά οι 10.000 διορισμοί εκπαιδευτικών είναι μια θετική εξέλιξη αφού για εμάς η ύπαρξη μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού αποτελεί βασικό πυρήνα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Την ίδια στιγμή ωστόσο το άνοιγμα των σχολείων θα απαιτήσει και χιλιάδες προσλήψεις αναπληρωτών και αναπληρωτριών εκπαιδευτικών. Την προηγούμενη σχολική χρονιά είχαμε 52.500 προσλήψεις αναπληρωτών για την κάλυψη των τεράστιων εκπαιδευτικών κενών. Είναι προφανές ότι -και μετά τους μόνιμους διορισμούς- για το άνοιγμα των σχολείων θα χρειαστούν τουλάχιστον 25.000 προσλήψεις έκτακτου προσωπικού!
Δυστυχώς μέσα στον Αύγουστο ζήσαμε για άλλη μια φορά την προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε μαζικές συγχωνεύσεις τμημάτων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης με στόχο να έχουμε λιγότερα και πιο πολυπληθή τμήματα (ακόμη και με 27-28 μαθητές) για να μειωθούν και αντίστοιχα και οι ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό! Κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας -μεθοδευμένα- σχεδιάζουν και υλοποιούν μια πολιτική η οποία υπονομεύει με απόλυτο τρόπο την παιδαγωγική λειτουργία των σχολείων με τις εκατοντάδες συγχωνεύσεις τμημάτων στις οποίες και προχωρούν. Μια πολιτική η οποία περιορίζει ασφυκτικά το δικαίωμα των μαθητριών και μαθητών να πηγαίνουν στο σχολείο στο οποίο υπάγονται και να μην μετακινούνται ενώ την ίδια ώρα διαμορφώνει μια εξαιρετικά αρνητική πραγματικότητα για τα εργασιακά δικαιώματα πολλών εκπαιδευτικών που πολλές φορές θα πρέπει να μετακινούνται σε 4 ή και 5 σχολεία για την κάλυψη του διδακτικού τους ωραρίου.
Η επικοινωνιακή εργαλειοποίηση διακηρύξεων περί «αναβάθμισης του εκπαιδευτικού έργου», «βελτίωσης των σχολείων» έρχονται σε απόλυτη αναντιστοιχία με μια νέα πραγματικότητα που σηματοδοτεί με εμφατικό τρόπο την προτεραιοποίηση με απόλυτους όρους των οικονομοτεχνικών κριτηρίων εξοικονόμησης προσωπικού και δαπανών για την εκπαίδευση έναντι της ουσιαστικής υπεράσπισης της παιδαγωγικής λειτουργίας και οδηγεί σε μια νέα πραγματικότητα απομείωσης του αξιακού φορτίου του δημόσιου σχολείου μέσω της υποβάθμισης των συνθηκών λειτουργίας του. Πάγια θέση μας είναι η μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα ώστε η διδασκαλία να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες.
Την ίδια στιγμή εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρά ζητήματα με τη σχολική στέγη, πρόβλημα που αναδείχτηκε και με τον καύσωνα κατά τη διάρκεια των προαγωγικών και πανελλαδικών εξετάσεων. Η ενεργειακή αναβάθμιση των σχολείων καθυστερεί σημαντικά και το πρόβλημα προφανώς δεν μπορεί να λυθεί με κάποια κλιματιστικά και ανεμιστήρες σε κτίρια που πολλά εξ αυτών φτάχτηκαν μεταξύ 1960 και 1980 σε τελείως διαφορετικές κλιματολογικές συνθήκες! Τεράστιο ζήτημα παράλληλα αποτελεί και ή στέγαση των χιλιάδων εκπαιδευτικών που θα πρέπει να μετακινηθούν εκτός του τόπου κατοικίας τους για να υπηρετήσουν στο δημόσιο σχολείο σε κάθε γωνιά της χώρας. Σε αρκετές περιπτώσεις οι εκπαιδευτικοί καλούνται να καταβάλουν ενοίκια που ξεπερνούν το μισό και παραπάνω του μηνιαίου μισθού τους! Ζητάμε το αυτονόητο: Οι εκπαιδευτικοί μας να έχουν μια αξιοπρεπή κατοικία και επίδομα ενοικίου για να μπορούν να επιβιώσουν στοιχειωδώς. Οι 165.000 εκπαιδευτικοί στη χώρα μας είναι οι χειρότερα αμειβόμενοι εκπαιδευτικοί σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι 10.000 νεοδιόριστοι θα κληθούν την πρώτη χρονιά να ζήσουν με μισθούς 750 ευρώ σε περιοχές μακριά από την κατοικία τους. Το κόστος μετακίνησης νεοδιόριστων και αναπληρωτών σε κάποιο νησί της χώρας για να αναλάβουν υπηρεσία μπορεί να προσεγγίσει τα 400-500 ευρώ με το καλημέρα! Η εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και οι εργαζόμενοι στη χώρα μας ζητούν το σταμάτημα της ακραίας ακρίβειας για να ζούμε με αξιοπρέπεια από το μισθό μας.
Τελευταίο αλλά πολύ σοβαρό ζήτημα δημοκρατίας αποτελεί η ποινικοποίηση της απεργίας και της συνδικαλιστικής δράσης από την κυβέρνηση του ” εκσυγχρονιστή” Κυριάκου Μητσοτάκη! Τις ημέρες αυτές εκπαιδευτικοί σε όλη την χώρα καλούνται να παραλάβουν από τις διευθύνσεις εκπαίδευσης έγγραφο παραπομπής τους σε πρωτοβάθμιο πειθαρχικό συμβούλιο! Το έγκλημα τους; Ότι συμμετείχαν στη νόμιμη απεργία της ΟΛΜΕ, ΔΟΕ και ΑΔΕΔΥ ενάντια στην ατομική αξιολόγηση – χειραγώγηση!
Απέναντι σε μια βαθιά αντιδραστική και αυταρχική πολιτική, η δική μας δύναμη είναι ο ανυποχώρητος αγώνας, η αλληλεγγύη και η συσπείρωση γύρω από τα σωματεία. Ενωμένες και ενωμένοι είμαστε δυνατοί. Για το δικαίωμα στην απεργία έχουν δοθεί αιματηροί αγώνες από τον 19ο αιώνα και δεν είναι δυνατό να το εκχωρήσουμε υποχωρώντας στην τρομοκρατία της πιο αντιδημοκρατικής κυβέρνησης της μεταπολίτευσης! Ενάντια στη νεοφιλελεύθερη πολιτική της ΝΔ που επιδιώκει να διαλύσει την δημόσια εκπαίδευση συνεχίζουμε τον αγώνα για ένα δημόσιο, δωρεάν, ποιοτικό, δημοκρατικό και συμπεριληπτικό σχολείο για όλα τα παιδιά!
*Μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ