Υπαρξιακό πρόβλημα επιβίωσης αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία όπως προειδοποιούν παράγοντες της αγοράς καθώς δέχεται πολλαπλές πιέσεις τόσο από το ενεργειακό κόστος το οποίο εκτοξεύτηκε λόγω του πολέμου στην Ουκρανία όσο και από τη χαμηλή ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα εν όψει μάλιστα των νέων αυστηρότερων κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα
Τα EV παραμένουν πιο ακριβά από τα οχήματα εσωτερικής καύσης και οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί πρόκειται να αυστηροποιηθούν περαιτέρω το 2025, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να κινδυνεύουν να αντιμετωπίσουν σημαντικά πρόστιμα εάν δεν επιτύχουν χαμηλότερους στόχους εκπομπών. Με τις κυβερνήσεις να μειώνουν τα κίνητρα αγοράς, η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων παρουσιάζει επιβράδυνση, γεγονός που αποδεικνύεται από την προσωρινή διακοπή της παραγωγής του 500e από τη Fiat λόγω της αδύναμης ζήτησης.
Από την αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ «λείπουν ακόμη περισσότερα από 2 εκατομμύρια οχήματα στην αγορά και στα εργοστάσια» σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα, δήλωσε την Τετάρτη η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της ομάδας λόμπι, σε συνέντευξή της στην τηλεόραση του Bloomberg. «Αυτό δημιουργεί μεγάλη ένταση – μερικές φορές το αποκαλούμε σχεδόν τέλεια καταιγίδα», πρόσθεσε.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, ή ACEA, με έδρα τις Βρυξέλλες, ζήτησε την περασμένη εβδομάδα «επείγουσα δράση» εν όψει των αυστηρότερων στόχων της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων που θα τεθούν σε ισχύ το 2025, οι οποίοι θα μπορούσαν ενδεχομένως να κοστίσουν δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα για ορισμένες από αυτές, την ώρα που οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων ενισχύουν τις πωλήσεις στην περιοχή.
Ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ παραμένουν προσηλωμένες στην πράσινη μετάβαση, οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να είναι πιο «ευέλικτες» και να βρουν τρόπους για την καλύτερη υποστήριξη της βιομηχανίας, δήλωσε η de Vries.
«Αυτή τη στιγμή διεξάγονται πολλές συζητήσεις», δήλωσε η de Vries. «Ενημερώνουμε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για το ποιο είναι το θέμα, ποιες είναι οι ανησυχίες, ποιο είναι το υπόβαθρο αυτών των ανησυχιών», συμπλήρωσε.
Οι πωλήσεις EV στην Ευρώπη υπολείπονται των προσδοκιών μετά τη μείωση των κινήτρων σε χώρες όπως η Γερμανία. Η πτώση της παραγωγής αυτοκινήτων στην Ιταλία έχει επίσης τεθεί υπό έλεγχο, γεγονός που ώθησε την κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι να ζητήσει επανεξέταση των κανόνων της ΕΕ.
Η Volkswagen AG περιέγραψε αυτό το μήνα σχέδια για το κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία για πρώτη φορά για εξοικονόμηση κόστους. Η κατασκευάστρια εταιρεία του Golf εκτιμάται ότι θα αντιμετωπίσει τα αυστηρότερα πρόστιμα στο πλαίσιο των μειωμένων στόχων της ΕΕ για τις εκπομπές CO2 του στόλου αυτοκινήτων από το επόμενο έτος. Άλλοι, όπως η Stellantis NV και η BMW AG, αναμένεται να ανταποκριθούν στους επερχόμενους κανόνες για τις εκπομπές ρύπων.
Ο Carlos Tavares, Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis, εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με το γεγονός ότι η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε «κατάσταση επιβίωσης» λόγω της αυξανόμενης πίεσης για την επίτευξη ισορροπίας κόστους μεταξύ των ηλεκτρικών και των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ο Tavares τόνισε ότι η εταιρεία αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη.
Στις ΗΠΑ, η Stellantis παλεύει με την «υποβάθμιση» των αμερικανικών εταιρειών, ενώ στην Ευρώπη, η αυτοκινητοβιομηχανία πιέζεται να πουλήσει περισσότερα ηλεκτρικά εν μέσω μειωμένων κρατικών κινήτρων.
Ο διευθύνων σύμβουλος πιστεύει ότι η απαγόρευση της ΕΕ το 2035 για τα αυτοκίνητα που κινούνται με στερεά καύσιμα θα έχει παγκόσμιες επιπτώσεις, οδηγώντας ενδεχομένως στην παρακμή των κινητήρων εσωτερικής καύσης παγκοσμίως.
Ιταλικά πυρά κατά του Green Deal
Ο υπουργός Βιομηχανίας της Ιταλίας δήλωσε ότι η πρόβλεψη της «Πράσινης Συμφωνίας» της ΕΕ για απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035 δημιούργησε μια «σοβαρή κρίση» για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και πρέπει να επανεξεταστεί και να αναθεωρηθεί επειγόντως.
Ο Adolfo Urso, μέλος του κόμματος της πρωθυπουργού Giorgia Meloni, προειδοποίησε ότι εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κινδυνεύουν εκτός εάν οι Βρυξέλλες χαλαρώσουν τους φιλόδοξους περιβαλλοντικούς στόχους τους για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
«Ο οδικός χάρτης της Πράσινης Συμφωνίας (Green Deal), όπως σχεδιάστηκε, έχει ήδη δείξει τις αντιφάσεις του με την κατάρρευση της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και τη σοβαρή κρίση των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών», δήλωσε ο Urso σε συνέντευξή του. «Τα δεδομένα μιλούν από μόνα τους. Είναι ήδη ξεκάθαρο ο οδικός χάρτης… δεν είναι βιώσιμος».
Οπως σημειώνουν οι Financial Times, ο Urso σε συναντήσεις υψηλού επιπέδου στις Βρυξέλλες αυτή την εβδομάδα θα απαιτήσει επείγουσα αναθεώρηση των κανόνων για τις εκπομπές ρύπων και την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035, η οποία είπε ότι θα πρέπει να καθυστερήσει ώστε να επιτρέψει την πώληση άλλων μορφών οχημάτων καθαρής τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένων αυτών που χρησιμοποιούν βιοκαύσιμο ή συνθετικό καύσιμο.
Η κίνηση της Ιταλίας έρχεται εν μέσω ανησυχίας στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και προειδοποιήσεων από κατασκευαστές ότι η αυτοκινητοβιομηχανία της Γηραιάς Ηπείρου — ήδη υπό την πίεση από τις φθηνότερες κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων — θα μπορούσε να πιεστεί απότομα μόλις τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της πώλησης νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας, η Stellantis, ανέστειλε την παραγωγή αυτοκινήτων στο ιστορικό της εργοστάσιο στο Τορίνο για ένα μήνα, έως τα μέσα Οκτωβρίου, λόγω της χαμηλής ζήτησης για την ηλεκτρική έκδοση του Fiat 500, η τιμή του οποίου είναι 30.000 ευρώ, έναντι 17.700 ευρώ για την υβριδική έκδοση.
Η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, προειδοποίησε πρόσφατα τους εργαζόμενους ότι δεν θα τηρεί πλέον την “εγγύηση εργασίας” που ίσχυε για δεκαετίες. Υπολογίζεται ότι 165.000 άνθρωποι εργάζονται στην αυτοκινητοβιομηχανία της Ιταλίας και περίπου 780.000 στη Γερμανία.
Η παραγωγή αυτοκινήτων στην Ιταλία μειώθηκε περισσότερο από το ένα τρίτο τους πρώτους επτά μήνες του έτους, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, σύμφωνα με την Εθνική Ένωση Εφοδιαστικής Αλυσίδας Βιομηχανίας Αυτοκινήτων της Ιταλίας. Οι πωλήσεις υβριδικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά 16% στην Ιταλία την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκαν κατά 12%.
Ο Urso είπε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα «κοστίζουν πάρα πολύ σε σύγκριση με τα εισοδήματα των Ευρωπαίων και των Ιταλών» και προειδοποίησε ότι η βιαστική κίνηση της Ευρώπης για τα ηλεκτρικά οχήματα -χωρίς πρώτα να αναπτύξει τις δικές της εγχώριες αλυσίδες εφοδιασμού- θα μπορούσε να αφήσει το μπλοκ υπερβολικά εξαρτημένο από την Κίνα.
«Ο κίνδυνος είναι να περάσουμε από την εξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα στην εξάρτηση από κρίσιμες πρώτες ύλες που προέρχονται από την Κίνα», είπε ο Urso. Η Ευρώπη έπρεπε να εξετάσει τη «στρατηγική αυτονομία» της παραγωγικής της ικανότητας σε περίπτωση περαιτέρω πολέμων ή άλλης πανδημίας, πρόσθεσε.
Ενώ η Ευρώπη πρόκειται να επανεξετάσει την απαγόρευση των νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2026, ο Urso εξέφρασε την αισιοδοξία ότι η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen θα επιτάχυνε αυτή τη διαδικασία, δεδομένης της διαφαινόμενης απειλής απώλειας θέσεων εργασίας.
Αν δεν γίνει κάτι τέτοιο, θα μπορούσε να πυροδοτήσει αναταραχές παρόμοιες με τις πρόσφατες διαμαρτυρίες των ευρωπαίων αγροτών κατά της Πράσινης Συμφωνίας.
«Όλοι γνωρίζουν ότι αν δεν κινηθούμε βιαστικά, μέσα σε λίγους μήνες, στις Βρυξέλλες, στο Στρασβούργο και σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, θα βρούμε όχι μόνο αγρότες με τα τρακτέρ τους, αλλά και εργάτες», είπε ο Urso. «Αρχίζουμε να νιώθουμε αυτή την ατμόσφαιρα σε όλη την Ευρώπη».
Ο Urso είπε ότι εάν η Επιτροπή επέμενε στη διατήρηση της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης του 2035, θα πρέπει να παρέχει σημαντικούς οικονομικούς πόρους για να επιταχύνει τη μετάβαση.
«Η βιομηχανική πολιτική και η περιβαλλοντική πολιτική πρέπει να ευθυγραμμιστούν», είπε. «Συμφωνούμε με τη μετάβαση προς τα ηλεκτρικά οχήματα, εφόσον είναι βιώσιμη».
Πηγές: Bloomberg, euro2day.gr, newsauto.gr, powergame.gr