Την εκτόξευση του δείκτη τιμών παραγωγού στη βιομηχανία κατά 48,8% τον Απρίλιο καταγράφει η Ελληνική Στατιστική Αρχή. Την ίδια στιγμή κατά 27,6% μειώθηκε ο τζίρος στα κρεοπωλεία, κατά 20,6% στους φούρνους. Απώλεια 108 εκατομμύρια ευρώ από τον φόρο στα καύσιμα.
Στη χώρα μας, ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή τον Απρίλιο είχε σκαρφαλώσει στο 9,4% από 8% το Μάρτιο ενώ σε επίπεδο εθνικού πληθωρισμού, με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) τον προηγούμενο μήνα είχε εκτοξευθεί στο 10,2% καταγράφοντας υψηλό 27 ετών.
Ήδη τόσο το υπουργείο Οικονομικών όσο και διεθνείς οργανισμοί όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και το ΔΝΤ έχουν πρόσφατα προχωρήσει σε αναθεώρηση των εκτιμήσεων τους για το ύψος του πληθωρισμού στην Ελλάδα (όπως και για το σύνολο των ευρωπαϊκών κρατών). Προβλέψεις οι οποίες ενδεχομένως να αναθεωρηθούν εκ νέου ανάλογα με την πορεία των εξελίξεων.
Σε εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση βρίσκονται τα νοικοκυριά όλης της χώρας, καθώς η ακρίβεια καλπάζει με ανεξέλεγκτους ρυθμούς και η κυβέρνηση προσομοιάζει σε απλό παρατηρητή των εξελίξεων. Η ενεργειακή κρίση σε συνδυασμό με το ράλι τιμών στα τρόφιμα έχει οδηγήσει εκατομμύρια πολιτών να βάλουν «φρένο» στις αγορές βασικών προϊόντων. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή την περίοδο παρατηρείται πτώση στον όγκο πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, η οποία φτάνει ακόμη και το 10% σύμφωνα με πληροφορίες.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη φαίνεται να έχει προκαλέσει την ανησυχία πολλών στον συγκεκριμένο κλάδο, οι οποίοι εκτιμούν πως η κατάσταση θα γίνει χειρότερη μέσα στο επόμενο διάστημα. Πάντως, αυτή τη στιγμή, 6 στους 10 καταναλωτές, όπως προκύπτει από έρευνα του ΙΕΛΚΑ, έχουν μειώσει τις αγορές τους σε είδη τροφίμων και παντοπωλείου, ενώ αντίστοιχο ποσοστό αγοράζει με βασικό κριτήριο την τιμή και τα χρήματα που διαθέτει και το 74% του δείγματος δηλώνει ότι επιλέγει φθηνότερα προϊόντα.
Από την αρχή της χρονιάς μέχρι και σήμερα, που ο πληθωρισμός ανεβαίνει και οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ κινούνται αρνητικά σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, οι ανατιμήσεις είναι συνεχείς. Ωστόσο, οι προβλέψεις για το σύνολο της χρονιάς κάνουν λόγο για πτώση της αξίας των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ έως και 2%, κάτι το οποίο είναι ενδεικτικό της κατάστασης που βιώνουν οι καταναλωτές.
Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που για κάποιους καταναλωτές θεωρούνται σημαντικά, με βάση τις τελευταίες μετρήσεις το μερίδιό τους βρίσκεται μια ανάσα από τα υψηλά της οικονομικής κρίσης. Πλέον αγγίζει το 18%, από 15,7% που ήταν πριν από δύο μήνες και 19% που ήταν το 2014. Παράλληλα, αν και τα φορολογικά έσοδα σημείωσαν άνοδο τόσο σε επίπεδο τετραμήνου όσο και τον Απρίλιο (κυρίως λόγω ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος), εντούτοις φαίνεται να προκύπτει μείωση από την πλευρά του ΕΦΚ στα καύσιμα.
Αυτό σημαίνει ότι οι πολίτες έχουν αρχίσει ήδη να μειώνουν την κατανάλωση καυσίμων εξαιτίας της τεράστιας ακρίβειας. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, υπάρχει ένα κενό της τάξης 108 εκατ. ευρώ στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα, που συνδέεται ευθέως με τη μείωση των πωλούμενων ποσοτήτων. Αντί για 1,376 δισ. ευρώ, όπως προϋπολογιζόταν, εισπράχθηκαν τελικά 1,268 δισ. ευρώ, κάτι το οποίο συνεπάγεται μείωση των πωλούμενων ποσοτήτων, καθώς ο φόρος επιβάλλεται στον όγκο των ποσοτήτων που πωλούνται.
Την ίδια στιγμή, η κάθετη πτώση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών αποτυπώνεται και στα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον τζίρο του λιανεμπορίου το πρώτο τρίμηνο του 2022, ο οποίος παρουσιάζει σημαντική μείωση 16,7% σε σύγκριση με το τελευταίο τρίμηνο του 2021. Πέρα από τις αναμενόμενες εποχικές διακυμάνσεις, καθώς το τελευταίο τρίμηνο κάθε χρονιάς έχει παραδοσιακά καλύτερο τζίρο λόγω των γιορτών, καταγράφεται η τάση για συρρίκνωση των αγορών εξαιτίας της ακρίβειας.
Το φαινόμενο είναι πιο έντονο σε κλάδους όπως η ένδυση, η υπόδηση, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και τα είδη σπιτιού, που παρουσιάζουν ραγδαία πτώση του τζίρου, έως και 40% (σύγκριση πρώτου τριμήνου 2022 με τέταρτο τρίμηνο 2021). Στο σύνολο των επιχειρήσεων του τομέα λιανικού εμπορίου ο κύκλος εργασιών το πρώτο τρίμηνο 2022 ανήλθε σε 12,8 δισ.
Ο τζίρος του λιανεμπορίου είναι μεν αυξημένος κατά 1,6 δισ. σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 (κατά την οποία ίσχυαν περιοριστικά μέτρα λόγω κορωνοϊού), αλλά μειωμένος κατά 2,6 δισ. σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2021. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι μεγάλη είναι η μείωση του τζίρου στα κρεοπωλεία (- 27,6%), στους φούρνους (-20,6%) και στα σούπερ μάρκετ (-13,4%) παρά την αύξηση του πληθωρισμού.
Οπως αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ, ο Γενικός Δείκτης Τιμών Παραγωγού στη Βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς), με έτος βάσης 2015=100,0 και μήνα αναφοράς τον Απρίλιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2021, παρουσίασε αύξηση 48,8% έναντι αύξησης 14,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών του έτους 2021 με το 2020.
Ο Γενικός Δείκτης κατά τον μήνα Απρίλιο 2022, σε σύγκριση με τον δείκτη του Μαρτίου 2022, παρουσίασε αύξηση 2,5% έναντι αύξησης 0,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών του έτους 2021.
Ο μέσος Γενικός Δείκτης του δωδεκαμήνου Μαΐου 2021 – Απριλίου 2022, σε σύγκριση με τον μέσο Γενικό Δείκτη του δωδεκαμήνου Μαΐου 2020 – Απριλίου 2021, παρουσίασε αύξηση 26,2% έναντι μείωσης 4,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των προηγούμενων δωδεκαμήνων
Στη μεγάλη άνοδο του δείκτη τιμών συμβάλλει η εκτίναξη του κόστους ενέργειας, με το κόστος παραγωγής οπτάνθρακα και προϊόντων διύλισης πετρελαίου να εμφανίζεται αυξημένο κατά 111% και το κόστος εξόρυξης μεταλλευμάτων να ενισχύεται 38,3%.
Ανοδος 89,4% καταγράφεται στην παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ατμού και κλιματισμού.
Αλ.Χαρίτσης: Ηχηρό καμπάνακι – Θα οδηγήσει σε πρωτοφανή αύξηση τιμών και υπηρεσιών
Ο τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξης Χαρίτσης, τονίζει ότι η σημερινή ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ για την αύξηση ρεκόρ στον δείκτη τιμών παραγώγου στη βιομηχανία τον Απρίλιο 2022 συνιστά «ένα ακόμα ηχηρό καμπανάκι: η εκτόξευση του κόστους παραγωγής λειτουργεί αποτρεπτικά για τις επενδύσεις και την ανάπτυξη. Ακόμα χειρότερα όμως, οδηγεί στην πρωτοφανή αύξηση των τιμών για προϊόντα και υπηρεσίες και στην επώδυνη επιβάρυνση των καταναλωτών».
«Η Κυβέρνηση επιμένει να μην λαμβάνει ουσιαστικά μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Η αδράνειά της όμως πλήττει ανεπανόρθωτα επιχειρήσεις και νοικοκυριά, πλήττει την κοινωνία. Η πολιτική αλλαγή είναι πιο αναγκαία από ποτέ», καταλήγει ο Αλ. Χαρίτσης.
Εξασφάλιση δημοσιονομικού χώρου
Η εξασφάλιση δημοσιονομικού χώρου αποτελεί πλέον το «κλειδί» ώστε η κυβέρνηση να προχωρήσει σε περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση της ενεργειακής ακρίβειας. Ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας επαναλαμβάνει συνεχώς στις δημόσιες τοποθετήσεις του ότι με τα μέτρα που ήδη έχουν ανακοινωθεί έως το τέλος του έτους, έχει εξαντληθεί ο δημοσιονομικός χώρος για φέτος. Ωστόσο εκτιμάται ότι καλύτερη εικόνα θα υπάρξει το επόμενο χρονικό διάστημα, προς τον Ιούλιο, οπότε και θα προσδιοριστούν από την Κομισιόν και οι δημοσιονομικοί στόχοι για κάθε κράτος για το 2023.
Βασικός μοχλός στήριξης της ελληνικής οικονομίας είναι τα καλά νέα από το “μέτωπο” του τουρισμού για το 2022 (σε σχέση με το 2019). Αν μάλιστα και τα φορολογικά έσοδα κινηθούν σε υψηλά επίπεδα, τότε θα δοθούν οι απαιτούμενες «ανάσες» στην κυβέρνηση για νέα μέτρα προς όφελος των πολιτών.
Σίγουρη θεωρείται η επέκταση του μειωμένου ΦΠΑ σε εστίαση, τουρισμό και μεταφορές έως το τέλος του έτους ενώ ανοιχτό έχουν αφήσει κυβερνητικά στελέχη με δηλώσεις τους, το ενδεχόμενο συνέχισης της επιδότησης των καυσίμων και μετά τον Ιούνιο, οπότε και ολοκληρώνεται το συγκεκριμένο μέτρο. Στο τραπέζι έχει πέσει το προηγούμενο χρονικό διάστημα και η μείωση του ΦΠΑ σε πολύ συγκεκριμένα και περιορισμένα σε αριθμό βασικά αγαθά καθώς και το θέμα καταβολής ενός ακόμη επιδόματος ακρίβειας.
(με πληροφορίες από ΑΥΓΗ – Ot.gr)