Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών παρουσιάζει νέα μεγάλη έρευνα για τις επιπτώσεις της ακρίβειας στην κοινωνία και κατ’ επέκταση στην επιχειρηματικότητα.
Διερευνήθηκαν οι επιπτώσεις της ακρίβειας στη ζωή των πολιτών, αλλά και οι απόψεις για τα αίτιά της, όπως και για τα κυβερνητικά μέτρα που έχουν αποφασιστεί.
Επισημαίνουμε ορισμένα βασικά συμπεράσματα:
1. Μεγάλο ποσοστό των πολιτών προχωρά σε μειώσεις σε κάποιες αγορές, επιλογές, έξοδα, λόγω της ακρίβειας. Το 83,7% προχωρά σε μειώσεις στην κατανάλωση ενέργειας, το 83,2% στην αγορά καταναλωτικών προϊόντων, το 66,4% στις μετακινήσεις με το προσωπικό αυτοκίνητο και το 66% στις μέρες των διακοπών. Επίσης ένα 18,7% κάνει κάποιες περικοπές όσον αφορά στη φροντιστηριακή προετοιμασία των παιδιών τους για την είσοδο στα Α.Ε.Ι.
2. Παράλληλα φαίνεται ότι οι αυξήσεις δυσκολεύουν πολύ και αρκετά το 53,3% στην ανταπόκρισή τους σε υποχρεώσεις όπως αποπληρωμή δανείων, καρτών κ.λπ. Το 26,8% απαντά ότι δυσκολεύεται λίγο και καθόλου.
3. Το 66,5% δηλώνουν μάλλον και σίγουρα απαισιόδοξοι για την προσωπική τους οικονομική κατάσταση ενώ το 32,1% δηλώνουν σίγουρα και μάλλον αισιόδοξοι.
4. Το 83,3% θεωρεί ότι η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει επιδράσει παγκόσμια, άρα και στη χώρα στην άνοδο των τιμών συνολικά.
5. Το 47% θεωρεί ότι η διεθνής συγκυρία είναι η βασική αιτία για τις όποιες αυξήσεις υπάρχουν, με το 45,2% να θεωρεί ως βασική αιτία την πολιτική της ελληνικής κυβέρνησης.
6. Όσον αφορά συνολικά τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για την ακρίβεια και τη στήριξη των νοικοκυριών, το 54,1% θεωρεί ότι προσφέρουν σχεδόν μηδαμινή βοήθεια, το 30,2% τα θεωρεί μικρή αλλά αναγκαία βοήθεια και το 14,2% τα κρίνει ως σημαντική βοήθεια, δεδομένων των συνθηκών.
7. Το 49,3% δηλώνει λίγο ή καθόλου ικανοποιημένο από τα μέτρα της κυβέρνησης για να πέσουν τα τιμολόγια της ενέργειας. Το 45,3% δηλώνει πολύ και αρκετά ικανοποιημένο.
Παράλληλα, το 45,4% θεωρεί ότι οι επόμενοι λογαριασμοί θα είναι αισθητά μειωμένοι, με το 46,2% να έχει αντίθετη άποψη.
8. Το 49,9% αντιμετωπίζει θετικά και μάλλον θετικά το νέο Πρόγραμμα επιδότησης καυσίμων fuel pass 2, με το 43,9% να έχει αντίθετη άποψη.
Το 58,3% πάντως θεωρεί ότι δεν θα ανακουφίσει τους ιδιοκτήτες των οχημάτων, ενώ το 37% έχει αντίθετη άποψη.
Για τα συμπεράσματα της έρευνας, ο Πρόεδρος του Ε.Ε.Α. κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου τονίζει:
«Με τη νέα μας έρευνα που διενήργησε η Opinion Poll αποδεικνύεται ότι έχει αλλάξει δραματικά το επίπεδο διαβίωσης των πολιτών. Και αυτή η αλλαγή επηρεάζει αρνητικά όλο το φάσμα της οικονομίας και βεβαίως τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Όταν το 83,7% των ερωτηθέντων προχωρά σε μειώσεις στην κατανάλωση ενέργειας, το 83,2% στην αγορά καταναλωτικών προϊόντων -μεταξύ των οποίων είναι και βασικά αγαθά-, το 66,4% στις μετακινήσεις με το προσωπικό αυτοκίνητο και το 66% στις μέρες των διακοπών, γίνεται εύκολα αντιληπτή η υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου του συνόλου της κοινωνίας και οι δύσκολες ώρες που περνάνε οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Και βέβαια προκαλεί ανησυχία ότι το 66,5% δηλώνουν απαισιόδοξοι για το μέλλον ενώ και ένα πολύ μεγάλο ποσοστό δηλώνει ότι δυσκολεύεται πολύ να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του.
Αυτό που επίσης πρέπει να σημειωθεί -αλλά και να εξεταστεί σοβαρά από την Πολιτεία- είναι ότι το 54,1% των ερωτηθέντων θεωρούν ότι τα μέτρα της κυβέρνησης προσφέρουν σχεδόν μηδαμινή βοήθεια. Ενισχύεται έτσι η επίσημη θέση του Επιμελητηρίου μας ότι πλέον πρέπει να δούμε με ψυχραιμία και τη λήψη άλλων μέτρων, πέρα από αυτά που ισχύουν σήμερα και που είναι κυρίως επιδοματικού χαρακτήρα. Τα νέα μέτρα θα πρέπει να εφαρμοστούν με στόχο τη μείωση των τιμών, τόσο σε ενέργεια όσο και σε βασικά αγαθά και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τη μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα και του ΦΠΑ σε συγκεκριμένα προϊόντα».
Αλλάζουν οι καταναλωτικές συνήθειες παγκοσμίως
Έτοιμοι να κάνουν ριζικές αλλαγές στις αγοραστικές τους συνήθειες, ως απάντηση στις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα αλλά και στην άνοδο του πληθωρισμού, δηλώνουν οι καταναλωτές, ιδίως όσοι αντιμετωπίζουν προβλήματα που σχετίζονται με τη διανομή και τη διαθεσιμότητα των προϊόντων. Τα παραπάνω προκύπτουν από την έρευνα Global Consumer Insights Survey της PwC που διεξήχθη σε δείγμα 9069 καταναλωτών από 25 διαφορετικές χώρες, όπως ανακοινώθηκε σήμερα.
Περισσότεροι από ένας στους τρεις (37%) αναφέρουν ότι θα επέλεγαν διαφορετική επιχείρηση για να καλύψουν τις ανάγκες τους ή -αν ψωνίζουν από φυσικά καταστήματα- θα μεταπηδούσαν στις online αγορές. Αντίστοιχα, σχεδόν το ένα τρίτο εκείνων που ψωνίζουν online δηλώνουν ότι θα έδιναν στα φυσικά καταστήματα την ευκαιρία να καλύψουν τις ανάγκες τους, ενώ το 40% θα χρησιμοποιούσε ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών ώστε να ελέγξει τη διαθεσιμότητα των προϊόντων.
Σύμφωνα με την έρευνα, η παγκόσμια αβεβαιότητα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η εφοδιαστική αλυσίδα ωθούν ολοένα και περισσότερους αγοραστές να στραφούν στις τοπικές αγορές. Οκτώ στους δέκα ερωτηθέντες δήλωσαν διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για προϊόντα που παράγονται στη χώρα ή την περιοχή τους.
Παρά την αύξηση του πληθωρισμού, πάνω από το 75% εκτιμά ότι θα διατηρήσει τα σημερινά επίπεδα αγορών στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών μέσα στο επόμενο εξάμηνο. Μάλιστα, σχεδόν ένας στους δύο (47%) αναμένει να ξοδέψει περισσότερα χρήματα σε είδη παντοπωλείου. Εντούτοις – και αυτό ενδεχομένως αποτελεί ένδειξη όσων έπονται – περισσότεροι από ένας στους τέσσερις καταναλωτές σχεδιάζουν να μειώσουν την κατανάλωση σε μια σειρά από κατηγορίες αγαθών, μεταξύ των οποίων τα είδη πολυτελείας (37%), οι έξοδοι για φαγητό (34%), οι τέχνες, ο πολιτισμός και τα αθλήματα (30%) και η μόδα (25%).
Η αύξηση των τιμών στα είδη παντοπωλείου ήταν το μείζον πρόβλημα που αντιμετώπισαν οι καταναλωτές, είτε ψωνίζουν σε φυσικά καταστήματα (65%) είτε online (56%) με περισσότερους από τους μισούς συμμετέχοντες στην έρευνα (57%) να δηλώνουν ότι σχεδόν πάντα ή συχνά βρίσκονται αντιμέτωποι με αυξημένες τιμές.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η εφοδιαστική αλυσίδα επηρεάζουν αρνητικά την καταναλωτική εμπειρία. Ανάμεσα σε αυτά, συμπεριλαμβάνεται η διαθεσιμότητα των προϊόντων (43% για εκείνους που αγοράζουν online και 37% για όσους ψωνίζουν από φυσικά καταστήματα), οι μεγάλοι χρόνοι παράδοσης για online αγορές (42%) καθώς και η μεγάλη αναμονή και κοσμοσυρροή στα φυσικά καταστήματα (36%).
Οι καταναλωτές άλλαξαν τον τρόπο ζωή τους και τις αγοραστικές τους συνήθειες ως αποτέλεσμα της πανδημίας. Και όπως φαίνεται, πολλές από αυτές τις συνήθειες έχουν καθιερωθεί και θα ενισχυθούν μέσα στους επόμενους έξι μήνες.
Συγκεκριμένα, το 63% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι έχουν ήδη αυξήσει τις αγορές που πραγματοποιούν ηλεκτρονικά, ενώ αντίστοιχα ενώ το 42% μείωσε τις αγορές σε φυσικά καταστήματα. Οι μισοί από τους ερωτηθέντες μαγειρεύουν περισσότερο στο σπίτι και το 50% αύξησε τις δραστηριότητες που σχετίζονται με την κατ’ οίκον διασκέδαση και ψυχαγωγία.
Αναφορικά με τα μελλοντικά τους σχέδια, οι καταναλωτές αυτοί εκτιμούν ότι θα κινηθούν ακόμη περισσότερο προς την ίδια κατεύθυνση:
– Το 50% αναμένει να ψωνίσει περισσότερο online – το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο ανάμεσα στους core millennials (58%), τους νέους millennials (57%) και εκείνους που ανήκουν στη Gen Z (57%). Αντίστοιχα, είναι χαμηλότερο μεταξύ των baby boomers (32%) και εκείνων που ανήκουν στην Gen X (42%). Το 39% αναμένει να διατηρήσει τις ηλεκτρονικές αγορές στα τρέχοντα επίπεδα.
– Το 46% σχεδιάζει να μαγειρεύει περισσότερο στην οικία του.
– Το 41% θα πραγματοποιήσει κατ’ οίκον περισσότερες δραστηριότητες που σχετίζονται με τη διασκέδαση και την ψυχαγωγία.
– Το 22% θα μειώσει τις αγορές του από φυσικά καταστήματα ενώ μόνο το 33% θα τις αυξήσει
Περίπου ένας στους δύο συμμετέχοντες στην έρευνα απάντησαν πως οι δράσεις μιας εταιρείας που σχετίζονται με το ESG συχνά ή πάντα επηρεάζουν την εμπιστοσύνη τους ως προς αυτή αλλά και την πιθανότητα να προτείνουν την εταιρεία ή και τα εμπορικά της σήματα σε άλλους. Όσον αφορά την αγοραστική απόφαση, οι παράγοντες που σχετίζονται με την εταιρική διακυβέρνηση (41%) και τη σχέση με την κοινωνία (40%) έχουν σαφώς μεγαλύτερη επίδραση σε σχέση με την περιβαλλοντική δέσμευση της εκάστοτε εταιρείας (30%). Αντίστοιχα, οι παράγοντες ESG έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα μεταξύ εκείνων που ανήκουν στην Gen Z και τους νέους millennials, και μικρότερη για εκείνους που ανήκουν στην Gen X και τους baby boomers.
Οι πιο σημαντικοί παράγοντες αναφορικά με την δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης ανάμεσα στους πελάτες και τις εταιρείες αφορούν την ασφάλεια των δεδομένων και την εμπειρία του πελάτη. Η προστασία των προσωπικών δεδομένων κατέχει την πρώτη θέση (από το 58% των ερωτηθέντων) καθώς επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την εμπιστοσύνη προς τις εταιρείες, έχοντας καταγράψει άνοδο της τάξης του 11% τους τελευταίους έξι μήνες. Οι απαντήσεις «πάντα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες μου» και το «παρέχει εξαιρετική εξυπηρέτηση» κατατάχθηκαν αντίστοιχα υψηλά στις απαντήσεις περισσότερων από τους μισούς ερωτηθέντες (53% και 52% αντίστοιχα).
Ο αντίκτυπος της εικονικής πραγματικότητας (VR) και του metaverse ως καναλιού πραγματοποίησης αγορών μόλις αρχίζει να γίνεται αισθητός, αλλά υπάρχουν σημαντικές επιδράσεις για τις εταιρείες και τους λιανέμπορους.
Παγκοσμίως, το 32% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα έχουν χρησιμοποιήσει υπηρεσίες και δυνατότητες εικονικής πραγματικότητας το τελευταίο εξάμηνο με τα υψηλότερα ποσοστά να καταγράφονται στην Κίνα (56%), στην Ινδία ( 46%) και στο Κατάρ, 45% καθώς και μεταξύ εκείνων που ανήκουν στη Gen-Z και των νεαρών millennials (39% και στις δύο περιπτώσεις).
Από αυτούς, περισσότεροι από τους μισούς έχουν χρησιμοποιήσει VR για να παίξουν παιχνίδια ή να παρακολουθήσουν ταινίες/τηλεοπτικές εκπομπές (51%) ή να συμμετάσχουν σε έναν εικονικό κόσμο. Ωστόσο, σχεδόν το ένα τρίτο (32%) των χρηστών εικονικής πραγματικότητας δηλώνουν ότι έχουν αγοράσει προϊόντα ως αποτέλεσμα της περιήγησής τους σε καταστήματα μέσω εικονικής πραγματικότητας και σχεδόν δύο στους 10 (19%) έχουν χρησιμοποιήσει την εικονική πραγματικότητα για να αγοράσουν προϊόντα πολυτελείας. Επιπλέον, το 45% αναμένει να αυξήσει τις δαπάνες του στο μέλλον μέσω VR σε έξι κατηγορίες.