Από συρμούς κινδυνεύει να μείνει ο σιδηρόδρομος κυρίως στο προαστιακό τμήμα της Αττικής καθώς η δραματική έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού στον ΟΣΕ έχει οδηγήσει σε σχεδόν διακοπή της διαδικασίας λίπανσης των σιδηροτροχιών.
Η ανυπαρξία φιλμ λίπους στις σιδηροτροχιές βαθμιαία οδηγεί στην καταστροφή των τροχών των αμαξοστοιχιών εξαιτίας της επαφής μετάλλου με μέταλλο με αποτέλεσμα να απαιτούνται πολύ συχνά εργασίες αντικατάστασης των τροχών, πολύ πριν την ολοκλήρωση του κύκλου ζωής τους. Οι εργασίες αυτές εκτός από κοστοβόρες (περίπου 50.000 ευρώ για ένα σετ τροχών προαστιακού συρμού), όταν γίνονται, απαιτούν ακινητοποίηση του συρμού για διάστημα περίπου ενός μήνα.
Για το ζήτημα η Hellenic Train έχει ήδη στείλει επιστολή στη διοίκηση του ΟΣΕ και της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμου (ΡΑΣ) στις 14 Ιουνίου, με την οποία την προειδοποιεί ότι η κατάσταση είναι οριακή, ωστόσο εάν δε ληφθούν μέτρα, σύντομα θα είναι και μη διαχειρίσιμη.
Στην επιστολή επισημαίνεται μάλιστα ότι «παρά τις αλλεπάλληλες επιστολές και τις επαναλαμβανόμενες συζητήσεις την τελευταία περίοδο, το πρόβλημα υφίσταται και πλήττει τον στόλο της εταιρείας με ρυθμό καταστροφικό». Όπως αναφέρεται, το σύνολο του προσωπικού της τεχνικής βάσης απασχολείται με την αλλαγή τροχών αφού τους τελευταίους 18 μήνες έχουν αντικατασταθεί οι τροχοί στο σύνολο των Desiro.
«Είναι αδύνατον να υποστηριχθεί από την Hellenic αυτός ο τρόπος λειτουργίας του σιδηροδρόμου, ο οποίος είναι ασύμβατος με τα σύγχρονα δεδομένα, την τεχνολογία της εποχής και τις ορθής πρακτικές της τέχνης και της επιστήμης», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην επιστολή, με την οποία μάλιστα η εταιρία δηλώνει ότι επιφυλάσσεται για τη μελλοντική διαθεσιμότητα του τροχαίο υλικού.
Εκτός όμως από τον ορατό κίνδυνο ανεπάρκειας συρμών, το λογαριασμό στο τέλος της ημέρας θα κληθεί να πληρώσει το Ελληνικό Δημόσιο, καθώς παρά το γεγονός ότι δεν προβλέπεται αποζημίωση για τις εργασίες αυτές, δεδομένου ότι η εταιρία αποδίδει την πλήρη ευθύνη σε ελλιπή συντήρηση εκ μέρους του διαχειριστή υποδομής ΟΣΕ, τα χρήματα θα διεκδικηθούν μέσω αγωγής.
Όπως εξηγούν πηγές της Hellenic Train, το πρόβλημα της φθοράς των τροχών, έχει εξαπλωθεί αυτή τη στιγμή στο σύνολο του στόλου που χρησιμοποιείται στη Νότια Ελλάδα και κυρίως στους προαστιακούς συρμούς, οι οποίοι κινούνται αποκλειστικά στα προβληματικά σημεία του δικτύου. Κατά διαστήματα προβλήματα καταγράφονταν και στο παρελθόν, αλλά επιλύονταν, κάτι που δε συμβαίνει τους τελευταίους μήνες μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, πιθανότατα εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού, το οποίο απασχολείται σε άλλες εξίσου επείγουσες εργασίες.
Ωστόσο το ζήτημα παραμένει άλυτο με τη φθορά να είναι ραγδαία κυρίως στους συρμούς που κινούνται εντός του λεκανοπεδίου Αττικής από τον Πειραιά μέχρι την Οινόη, τη Μαγούλα, τον Ασπρόπυργο και το Αεροδρόμιο με ορατό τον κίνδυνο να μην υπάρχουν στο άμεσο μέλλον αρκετά τρένα ώστε να καλύπτεται το πρόγραμμα δρομολογίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ υπό κανονικές συνθήκες το διάστημα μεταξύ δύο διορθώσεων του προφίλ των τροχών (τόρνευση) είναι ανά 150.000 – 200.000 χιλιόμετρα, πλέον εφόσον δεν υπάρχει λίπανση, απαιτείται να γίνεται στα 15.000 χλμ.
Ο κύκλος της ζωής των τροχών μπορεί να φτάσει έως και τα 2,5 εκ. χλμ υπό ιδανικές συνθήκες, κάτι που επιτυγχάνεται στη Βόρεια Ελλάδα, ωστόσο στο νότο οι προαστιακές χαράξεις είναι τέτοιες που απαιτούν απαραιτήτως αλλαγή στα 700.000 με 800.000 χλμ.
Την περίοδο αυτή έχουν αντικατασταθεί τροχοί σε ένα τρένο, ενώ άλλα δύο ετοιμάζονται να μπουν στο υπόστεγο. Είναι προφανές πως εάν απομακρυνθούν 2 από τα 9 τρένα, με τα οποία εκτελείται η προαστιακή κυκλοφορία, αυτό θα έχει σημαντικές επιπτώσεις και στην εκτέλεση των δρομολογίων.
Σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα της λίπανσης των τροχών της αμαξοστοιχίας, οι πηγές της εταιρείας σημειώνουν πως είναι μία διαδικασία που γίνεται αυτόματα από on board συσκευές. Ωστόσο το πρόβλημα δεν μπορεί να επιλυθεί με περισσότερο λιπαντικό στους τροχούς, καθώς κάτι τέτοιο θα εγκυμονούσε κινδύνους στην πέδηση, αλλά και πρόκλησης φωτιάς.
Επικίνδυνες καταστάσεις καταγγέλλουν οι μηχανοδηγοί
Στο μεταξύ, όπως καταγγέλλουν οι μηχανοδηγοι σε ανακοίνωσή τους, τα προβλήματα στον ελληνικό σιδηρόδρομο συνεχίζονται, με την τηλεδιοίκηση μεταξύ Κάντζας και Δουκίσσης Πλακεντίας να έχει καταρρεύσει εδώ και ένα μήνα.
Και όλα αυτά την ώρα που το ελληνικό Δημόσιο ναρκοθετεί ουσιαστικά και το κομμάτι των επενδύσεων, αφού όπως λένε οι μηχανοδηγοί, ενώ έχει αποζημιώσει άλλους μεταφορικούς κλάδους για τις απώλειες της περιόδου της πανδημίας, στην Hellenic Train χρωστά ακόμα την κρατική επιχορήγηση για το σύνολο του 2022 και δεν της έχει αποδώσει ούτε την ενίσχυση των 4 εκ. ευρώ για τον κορωνοιό.
Η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ) κάνει λόγο για εικόνα διάλυσης τις τελευταίες ημέρες προσθέτοντας πως σημαντικά προβλήματα έκαναν και πάλι την εμφάνιση τους στην υποδομή παρά τα περιορισμένα δρομολόγια. Αυτά αφορούν στην κατάρρευση του ΤΧ1 εξαιτίας του οποιου οι επιβάτες Ιντερσίτι την περασμένη Παρασκευή αποβιβάστηκαν στη Σίνδο αντί για τη Θεσσαλονίκη, τη διακοπή ηλεκτροκίνησης λόγω πτώσεων δέντρων στην Βόρεια Ελλάδα και τις καταργήσεις δρομολογίων.
Αναφέρουν επίσης και το συμβάν που αποκάλυψε το «Εθνος» με συρμό του Προαστιακού, ο οποίος εμφανίζεται σε βίντεο να κινείται με ανοιχτή πόρτα χωρίς να εμφανίζεται καμία σχετική άνδειξη στον μηχανοδηγό.
Οι μηχανοδηγοί καταγγέλλουν ότι σε αυτό το περιβάλλον ζητήθηκε πιεστικά η δρομολόγηση περισσότερων τρένων και η αύξηση των ταχυτήτων, ενώ προσθετουν πως «την ίδια ώρα που υπάρχει αυτή η πίεση, πληροφορηθήκαμε ότι υπέβαλε την παραίτηση του ο αντικαταστάτης του επικεφαλής της Δομής Ασφάλειας στην Διευθυνση Ασφάλειας της Hellenic, διαμαρτυρόμενος για την υποστελέχωση της».
Σύμφωνα με τους ίδιους, τα σημαντικότερα προβλήματα που καταγράφηκαν τις τελευταίες ημέρες στο σιδηρόδρομο, αφορούν:
- Στον Προαστιακό Αθήνας καθώς – όπως καταγγέλλουν – εδώ και ένα μήνα έχει καταρρεύσει η Τηλεδιοίκηση μεταξύ Κάντζας – Δουκίσης Πλακεντίας, ενώ καθημερινά δίνονται εντολές στους μηχανοδηγούς για υπερβάσεις κόκκινων φωτοσημάτων.
- Μεταξύ Λάρισας – Παλαιοφάρσαλου, όπου ο ΟΣΕ έχει προβλέψει ταχύτητες 140 χλμ και χωρίς να λειτουργεί η τηλεδιοίκηση, παρουσιάζονται καθημερινά προβλήματα στην φωτοσήμανση.
- Στον Προαστιακό Πάτρας, δεν λειτουργεί εδώ και 20 μέρες ο Νότιος Κλάδος προς Κάτω Αχαΐα, με τους εμπλεκόμενους φορείς να ρίχνουν το φταίξιμο ο ένας στον άλλο (ΟΣΕ σε Hellenic και το αντίστροφο).
- Παραμένει η μετεπιβίβαση στον σταθμό Ρέντη προς και από τον Πειραιά, καθώς και η δρομολόγηση συρμών Rail Bus στην διαδρομή Κάντζα- Λιόσια.
- Στην Αλεξανδρούπολη δε λειτουργεί η γραμμή προς Ορμένιο, ενώ μετά το Διδυμότειχο έχει τοποθετηθεί βραδυπορία 40 χλμ λόγω κατάστασης της υποδομής, ενώ σημαντικά προβλήματα υπάρχουν στις ισόπεδες διαβάσεις (ΑΣΙΔ).
- Οι γραμμές προς Φλώρινα και Δράμα παραμένουν κλειστές καθώς υπάρχουν σημαντικά προβλήματα με τις επικοινωνίες, την φύλαξη των ΑΣΙΔ και την βλάστηση, ενώ δεν έχει δοθεί διαβεβαίωση για την επιθεώρηση γεφυρών.
- Στη γραμμή προς Ειδομένη υπάρχουν σημαντικά προβλήματα με την βλάστηση.
- Στη γραμμή Καλαμπάκα – Παλαιοφάρσαλο δεν έχουν επανέλθει τα τοπικά δρομολόγια, όπως και στην γραμμή Λιανοκλάδι – Στυλίδα.
- Οι φορητές συσκευές GSMR χρησιμοποιούνται μόνο στον Προαστιακό Αθήνας μετά την συμφωνία της ΠΕΠΕ με την Ηellenic Train, ενώ δεν έχει επεκταθεί η χρήση τους σε άλλες γραμμές όπου λειτουργεί το σύστημα γιατί δεν υπάρχουν διαθέσιμες συσκευές και η εταιρεία βρίσκεται σε αναζήτηση για την αγορά νέων. Τα on board συστήματα GSMR, δεν έχουν εγκατασταθεί σε Desiro και H/A και παραμένει άγνωστο πότε θα εγκατασταθούν – πιστοποιηθούν καθώς το τροχαίο υλικό ανήκει στην ΓΑΙΑΟΣΕ και εποινικιάζεται από την Hellenic Train.
Πηγή: ethnos.gr