Ο “Γολγοθάς” του Σεπτέμβρη για κάθε γονιό μετριέται με το πόσο πιο βαθιά μπαίνει το χέρι στην τσέπη για να καλυφθούν βασικές ανάγκες για τη μόρφωση και τη ζωή των παιδιών μας.
Παναγιώτης Κατηφές*
Σχολικά είδη, “λίστα σχολείου” λόγω της υποχρηματοδότησης των Σχολικών Επιτροπών, εγγραφές σε ξένες γλώσσες και φροντιστήρια, συμμετοχή σε αθλητικές ή πολιτιστικές δραστηριότητες, ρουχισμός κ.ά. Στην κυριολεξία ο Σεπτέμβρης είναι ο μήνας που το οικογενειακό εισόδημα το “ρουφάνε” οι ανάγκες των παιδιών μας. Ο “Γολγοθάς” του Σεπτέμβρη είναι απόρροια της ακρίβειας, της μείωσης της αγοραστικής δύναμης της λαϊκής οικογένειας, των κατακερματισμένων εργασιακών σχέσεων, της ανεργίας, από τη μια πλευρά, αλλά και της αυξανόμενης κερδοφορίας των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων (Ενέργεια, λιανεμπόριο κ.ά.), από την άλλη.
Είναι όμως και απόρροια του ότι οι ανάγκες των παιδιών μας (μόρφωση, ελεύθερος χρόνος, ψυχαγωγία, αθλητισμός, πολιτισμός) έχουν μπει στο ζύγι κόστος – όφελος. Οι γονείς πολλές φορές καλούνται να “χρηματοδοτήσουν” το υποχρηματοδοτούμενο σχολείο (χαρτί φωτοτυπικού, υλικά κατασκευών, βάψιμο, πετρέλαιο κ.ά.). Η συμμετοχή σε μια αθλητική ομάδα ή η ενασχόληση με μια Τέχνη (π.χ. ζωγραφική, χορός) ή ένα μουσικό όργανο, ακόμα και στα δημοτικά προγράμματα έχει φτάσει στα ύψη. Αποτέλεσμα να στερούμε από τα παιδιά μας ό,τι πραγματικά δικαιούνται, ό,τι έχουν ανάγκη για να ολοκληρώνονται ως προσωπικότητες και να ανακαλύπτουν τις κλίσεις τους».
Σήμερα είναι μονόδρομος η οργανωμένη, μαζική συμμετοχή χιλιάδων γονέων σε Συλλόγους Γονέων, Ενώσεις, Ομοσπονδίες, στην ΑΣΓΜΕ, όπου με ένα διεκδικητικό πλαίσιο πάλης θα προτάσσουμε όχι μόνο τις πραγματικές μορφωτικές ανάγκες των παιδιών μας, αλλά το σύνολο των αναγκών και της ζωής των παιδιών μας και των οικογενειών μας. Η ζωή και οι ανάγκες των παιδιών μας δεν χωράνε σε κανένα “σχολική τσάντα – pass”.
Διεκδικούμε με ευθύνη της Κυβέρνησης, του Υπ. Παιδείας, της Περιφέρειας, των Δήμων:
· Να ανοίξουν όλα τα σχολεία με όλους τους απαραίτητους εκπαιδευτικούς. Κανένας μαθητής χωρίς δάσκαλο ή καθηγητή! Να γίνουν μόνιμοι διορισμοί ΟΛΩΝ των εκπαιδευτικών που χρειάζονται τα σχολεία. Κανένα εκπαιδευτικό κενό με το «πρώτο κουδούνι».
· Μόνιμος δάσκαλος σε κάθε ολοήμερο τμήμα για την εξασφάλιση της σταθερής παιδαγωγικής σχέσης και μελέτης των μαθητών.
· Κανένας μαθητής χωρίς κάλυψη παράλληλης στήριξης.
· Κανένα σχολείο χωρίς σχολικό ιατρό και νοσηλευτή, χωρίς σχολικό ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό. Δημιουργία σχολιατρικής υπηρεσίας.
· Πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας σε όλα τα σχολεία.
· Εξασφάλιση μόνιμου προσωπικού καθαριότητας πλήρους εργασίας σε κάθε σχολείο. Εξασφάλιση όλου του απαραίτητου βοηθητικού σχολικού προσωπικού (φύλακες, σχολικοί τροχονόμοι, τραπεζοκόμοι, επιστάτες, κ.α.).
· Πιστοποιητικά καταλληλότητας για όλα τα σχολικά κτίρια πριν ανοίξουν τις πόρτες τους. Ο ουσιαστικός ενδελεχής έλεγχος όλων των σχολικών μονάδων σε όλα τα επίπεδα (στατική επάρκεια – προσεισμικός έλεγχος – έξοδοι διαφυγής – πυρασφάλεια – ασφαλής ηλεκτρολογική εγκατάσταση – επάρκεια σε προαύλια και χώρους συγκέντρωσης).
· Κατασκευή νέων, ασφαλών και σύγχρονων σχολικών κτιρίων, αλλά και αναβάθμιση των σχολικών υποδομών για την εξυπηρέτηση των αυξημένων εκπαιδευτικών απαιτήσεων του 21ου αιώνα.
· Αύξηση στη χρηματοδότηση των Σχολικών Επιτροπών ώστε να αντιμετωπιστεί το αυξημένο κόστος λειτουργίας των σχολείων (θέρμανση, ρεύμα, υλικοτεχνική υποδομή). Καμιά οικονομική επιβάρυνση των γονιών για τη λειτουργία των σχολείων και για αναλώσιμα (χαρτί φωτοτυπίας κτλ.)
· Κατάργηση ΦΠΑ στις υπηρεσίες παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, ύδρευσης και τηλεπικοινωνιών που επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τη λειτουργία των σχολείων και στερεί πόρους από τις υλικοτεχνικές υποδομές.
· Εξασφάλιση της δωρεάν μεταφοράς των μαθητών στο σχολείο με ευθύνη των Περιφερειών.
· Κατάργηση του ΦΠΑ στα σχολικά είδη.
· Διεύρυνση του προγράμματος των σχολικών γευμάτων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης
· Δωρεάν προγράμματα αθλητικής και πολιτιστικής δράσης στα σχολεία τις απογευματινές ώρες.
Παναγιώτης Κατηφές
Πρόεδρος του ΔΣ της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ)