Πέντε πολεμικά πλοία ανέπτυξε, σύμφωνα με την «Καθημερινή», η Τουρκία σε περιοχή η οποία βρίσκεται μόλις έξω από τα όρια της αιγιαλίτιδας ζώνης μεταξύ Κάσου και Καρπάθου, όπου πλέει τις τελευταίες ημέρες το υπό ιταλική σημαία πλοίο «Ievoli Relume», με σκοπό έρευνες για τη μελλοντική εγκατάσταση υποβρυχίων καλωδίων του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου (Great Sea Interconnector-GSI).
Το πλοίο κινείται με βάση τη NAVTEX που εκδόθηκε από τον σταθμό Ηρακλείου της Υδρογραφικής Υπηρεσίας και η οποία σημειώνει ότι στόχο έχει την επιχείρηση έρευνας για εγκατάσταση υποβρυχίου καλωδίου. Η οδηγία ανανεώθηκε και έχει διάρκεια μέχρι 24 Ιουλίου, οπότε και ολοκληρώνονται οι εργασίες.
ZCZC QA38 221910 UTC IOYL 24 STATHMOS IRAKLEIO AR.MIN 718/24
ZCZC QA38
221910 UTC IOYL 24
STATHMOS IRAKLEIO AR.MIN 718/24
KARPATHIO PELAGOS
EREVNITIKES ERGASIES GIA EGKATASTASI
YPOVRYCHIOY KALODIOY
APO TO PLOIO ‘IEVOLI RELUME’
APO 23 MECHRI 24 IOYL 24
STI GRAMMI POY ENONEI TA SIMEIA:
35-18.17B 026-58.57A
35-18.12B 026-59.16A
35-19.90B 027-11.84A
35-19.80B 027-13.94A
TIREITAI APOSTASI ASFALEIAS 1NM
AKYROSI MINYMATOS TIN 242100 UTC IOYL 24
NNNN
Η Τουρκία ως απάντηση στη NAVTEX του σταθμού Ηρακλείου είχε εκδώσει εξαρχής δική της οδηγία στην οποία υποστήριζε ότι μέρος των ερευνών αφορούσε περιοχή «τουρκικής υφαλοκρηπίδας».
Η δημιουργία συνθηκών έντασης λίγο έξω από τα όρια των ελληνικών χωρικών υδάτων, πέρα από την πάγια τακτική της Άγκυρας να υπερασπίζεται στο πεδίο τις απόψεις περί εξωτερικών ορίων της τουρκικής υφαλοκρηπίδας – που κοινοποιήθηκαν με την επιστολή του πρώην μονίμου αντιπροσώπου της Τουρκίας στον ΟΗΕ Φεριντούν Σινιρλίογλου της 18ης Μαρτίου 2020 (Α/74/757) -, καταγράφεται λίγες ημέρες μετά τη ρητορική ένταση για το Κυπριακό, αλλά και τις μάλλον άκομψες παρεμβάσεις στα εσωτερικά της Ελλάδας με τις δημόσιες τοποθετήσεις και του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για τον υπουργό Εθνικής Αμυνας Νίκο Δένδια.
Συγκεκριμένα, η παρουσία του ερευνητικού πλοίου προκάλεσε σταδιακά την ανάπτυξη δύο φρεγατών και μιας κορβέτας από το τουρκικό ναυτικό και συγκεκριμένα των «Gokova», «Gokcu» και «Beykoz». Αρχικά από την ελληνική πλευρά στην περιοχή των ερευνών βρισκόταν μόνο η κανονιοφόρος «Αήττητος», ενώ μετά την ενίσχυση της τουρκικής παρουσίας κρίθηκε απαραίτητη η αποστολή και της φρεγάτας «Νικηφόρος Φωκάς» στα στενά Κάσου – Καρπάθου, σε ικανή δηλαδή απόσταση από τις έρευνες του ιταλικού πλοίου.
Μετά τις 7.00 χθες το απόγευμα στην περιοχή έφτασαν δύο ακόμη πυραυλάκατοι του τουρκικού ναυτικού, δίνοντας την αίσθηση ότι η Αγκυρα επιθυμεί ακόμη και να ακυρώσει τις έρευνες του υπό ιταλική σημαία πλοίου. Από την Αθήνα επελέγη να μη δοθεί σήμα κλιμάκωσης, γι’ αυτό και στη συνέχεια απλά κατέπλευσε στην περιοχή ένα περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης του Λιμενικού Σώματος.
Μάλιστα χθες καταγράφηκαν και τέσσερις παραβάσεις στο FIR Αθηνών από δύο ελικόπτερα και ένα UAV. Είναι, πάντως, ενδιαφέρουσα η επιλογή της Αγκυρας να ασκήσει πίεση στο συγκεκριμένο γεωγραφικό σημείο και, μάλιστα, για ένα έργο, το Great Sea Interconnector, το οποίο διχάζει την Αθήνα και τη Λευκωσία.
Το «Ievoli Relume» κινείται βάσει NAVTEX του σταθμού Ηρακλείου της Υδρογραφικής Υπηρεσίας (693/24), με στόχο «επιχείρηση έρευνας για την εγκατάσταση υποβρύχιου καλωδίου» και, με βάση τουλάχιστον την πορεία που εγκρίθηκε, καλύπτει μια περιοχή η οποία ξεκινάει από το μέσο της απόστασης Κρήτης – Κάσου και φθάνει έως τα νότια της Καρπάθου. Το σημείο στο οποίο έχει προκληθεί η ένταση με την αδικαιολόγητα υψηλή συγκέντρωση τουρκικών πολεμικών πλοίων βρίσκεται ουσιαστικά σε ένα μικρό κενό νότια του στενού Κάσου – Καρπάθου, το οποίο δεν καλύπτεται από ελληνικά χωρικά ύδατα που, όπως είναι γνωστό, έχουν έκταση 6 ναυτικών μιλίων.
Εν τω μεταξύ, χθες, στον χορό των αμφιλεγόμενων δηλώσεων για τα ελληνοτουρκικά εισήλθε και ο υπουργός Υγείας Αδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος εξέφρασε την άποψη ότι με τα F-35 η Πολεμική Αεροπορία μπορεί να απειλήσει ακόμη και την Αγκυρα, χωρίς τα αεροσκάφη να γίνουν αντιληπτά. «Εγώ ακούω αυτά τα “θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά” και με πιάνουν τα γέλια. Με τα F-35 μόνο εμείς μπορούμε να πάμε μια νύχτα ξαφνικά στην Τουρκία. Είδατε στην Υεμένη τι έγινε; Εάν έχεις τα F-35, που δεν πιάνουν τα ραντάρ, μια νύχτα ξαφνικά μπορεί να βρεθείς στην Αγκυρα και να τα κάνεις γης Μαδιάμ», ανέφερε (τ/σ Οpen) ο κ. Γεωργιάδης και συμπλήρωσε: «Δεν λέω πως θα κάνουμε κάτι τέτοιο εμείς, γιατί δεν θέλουμε να κάνουμε κάτι τέτοιο, αλλά όταν τα λέει ο Ερντογάν με πιάνουν τα γέλια. Με τι θα έρθεις μια νύχτα στην Ελλάδα; Με τα σαπάκια που έχεις; Αφού το ξέρουν όλοι πως η Τουρκία είναι μηδέν στην αεροπορία, επί πενταετίας Μητσοτάκη».