Βέτο άσκησε η Τουρκία στην ενεργό συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις διεργασίες που πραγματοποιούνται αυτές τις μέρες στη Γενεύη, καθώς και στη διεθνή διάσκεψη της 12ης Ιανουαρίου.
Η Άγκυρα έχει διαμηνύσει προς τις Βρυξέλλες ότι μπορούν να έχουν στις 12 του μήνα ρόλο τελετουργικό. Όχι άμεσης εμπλοκής. Ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ μεταβαίνει σήμερα στη Μάλτα για την τελετή έναρξης της νέας Προεδρίας και από εκεί θα πάει στη Γενεύη, για να λάβει μέρος στο τελετουργικό και μόνο.
Αυτή είναι η μέχρι στιγμής απόφαση. Απόδειξη, δε, τούτου αποτελεί το γεγονός ότι κανείς εκ των τεχνοκρατών της Ε.Ε., που ασχολείται με το Κυπριακό, δεν βρίσκεται στη Γενεύη, ούτε επί του παρόντος έχει ενημερωθεί για μετάβασή του στη διεθνή διάσκεψη της 12ης Ιανουαρίου.
Όροι Ερντογάν
Η Άγκυρα έχει ενημερώσει και τις Βρυξέλλες και τα Ηνωμένα Έθνη ότι ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δεν θα είναι παρών στη Γενεύη, εκτός εάν:
- Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης δεν εμφανιστεί με την ιδιότητα του ΠτΔ.
- Η Ελλάδα και η ελληνοκυπριακή πλευρά σταματήσουν να ζητούν την κατάργηση εγγυήσεων και την πλήρη αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων.
- Γίνει δεκτή από την ελληνοκυπριακή πλευρά η θέση περί της εκ περιτροπής προεδρίας και μία σειρά άλλων, συναφών με την διακυβέρνηση, ζητημάτων, που θέλει η Τουρκία και η τουρκοκυπριακή πλευρά.
Όπως μάλιστα πληροφορούμαστε, ένα από τα βασικά επιχειρήματα της τουρκικής διπλωματίας είναι το εξής: Εφόσον η Βρετανία, που είναι μία εκ των εγγυητριών δυνάμεων, έχει ήδη δηλώσει ότι η Πρωθυπουργός Τερέζα Μέι δεν θα συμμετέχει στη διάσκεψη της 12ης Ιανουαρίου, θα ήταν υποτιμητική η παρουσία του κ. Ερντογάν, διότι όπως ανέφεραν Τούρκοι διπλωμάτες προς τις Βρυξέλλες, σε τέτοιες διασκέψεις η εκπροσώπηση είναι ισοϋψής.
Γι’ αυτό, παρατήρησαν, αρχικά έγινε η σκέψη για τη συμμετοχή του Τούρκου Πρωθυπουργού, ο οποίος είναι επί τη βάσει του Συντάγματος ο επικεφαλής της εκτελεστικής εξουσίας. Όμως, επεσήμαναν, εφόσον η Βρετανία θα εκπροσωπηθεί με τον Υπουργό Εξωτερικών της, το λογικό είναι να εκπροσωπηθεί και η Τουρκία με τον δικό της Υπουργό Εξωτερικών.
Χάθηκε η πρώτη μέρα
Το πρώτο 24ωρο των συνομιλιών Αναστασιάδη – Ακιντζί δεν έφερε κανένα αποτέλεσμα. Τα δύο κεφάλαια, περιουσιακό και διακυβέρνηση, συζητήθηκαν μάλλον επιδερμικά, με τις δύο πλευρές να μένουν σταθερές στις θέσεις τους. Το κλίμα φάνηκε, άλλωστε, από την πρώτη στιγμή κατά την είσοδο των δύο ηγετών στο Παλάτι των Εθνών ότι ήταν μάλλον «παγωμένο», καθώς είχε προηγηθεί και η έντονη αντιπαράθεση το βράδυ της Κυριακής για το ζήτημα της συμμετοχής της Ε.Ε.
Η συζήτηση των δύο πλευρών για τα ευαίσθητα θέματα όπως ο συναισθηματικός δεσμός και η σημαντική βελτίωση περιουσίας δεν απέδωσε καρπούς και έτσι το θέμα εστάλη στους εμπειρογνώμονες για περισσότερη μελέτη.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να παραπεμφθούν σε επίπεδο τεχνοκρατών τα θέματα του περιουσιακού, ώστε να προχωρήσει έστω κατ’ ελάχιστον η συζήτηση.
Μάλιστα, όπως αρμοδίως πληροφορείται η «Σημερινή», έχουν επιλεγεί έξι κεφάλαια
- Αυτοδίκαιη επιστροφή.
- Αχρησιμοποίητες περιουσίες.
- Συναισθηματικός δεσμός.
- Σημαντική βελτίωση.
- Περιουσίες που πωλήθηκαν σε τρίτους.
- Περιουσίες νομικών προσώπων.
Αλλά και στο κεφάλαιο της διακυβέρνησης η συζήτηση είχε αγκάθια τόσο μεγάλα, που ήταν σαν να μην έγινε καν συζήτηση. Οι δυο πλευρές χθες το απόγευμα έκαναν μια ελεύθερη συζήτηση χωρίς πρακτικά για τα θέματα των εγγυήσεων και της ασφάλειας, με πηγές της ε/κ πλευράς να την χαρακτηρίζουν ως «καλή», ωστόσο επισημάνθηκε ότι άλλοι θα πάρουν τις τελικές αποφάσεις στα ζητήματα αυτά.
Να σημειωθεί ότι οι τεχνοκράτες των δύο πλευρών είχαν συνάντηση και με εκπροσώπους του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας με στόχο να αρχίσουν τη συζήτηση για τα ζητήματα χρηματοδότησης των αποζημιώσεων στο εν λόγω κεφάλαιο.
Αναστασιάδης και Ακιντζί θα συζητήσουν στο πλαίσιο έξι συμφωνημένων σημείων το κεφάλαιο της Διακυβέρνησης, όπως ακριβώς έγινε χθες με το Περιουσιακό.
Με tweet τα μηνύματα των πολιτικών αρχηγών
Χρησιμοποιώντας το Twitter οι πολιτικοί αρχηγοί ξεκίνησαν να στέλνουν τα πρώτα μηνύματα δυσφορίας για την πορεία των συζητήσεων στη Γενεύη. Ο Πρόεδρος της Συμμαχίας Πολιτών Γιώργος Λιλλήκας υποστήριξε ότι ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών ναρκοθετεί τη Διάσκεψη της Γενεύης επιμένοντας σε εγγυήσεις, προσθέτοντας ότι προέβλεψε η Συμμαχία Πολιτών ότι το δίλημμα θα είναι τουρκική λύση ή αδιέξοδο.
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος των Οικολόγων Γιώργος Περδίκης έκανε λόγο για απαράδεκτες φόρμουλες υποεκτίμησης των περιουσιών που ετοιμάζονται. «Το εαρινό ξεπούλημα πλησιάζει. Μαζική εκποίηση περιουσιών», ανέφερε, ενώ σε δεύτερη ανάρτησή του τόνισε ότι «πρώτο θέμα για τον Ακιντζί η εκ περιτροπής προεδρία. Είδαν φως και μπήκαν».
Σύμφωνα με το έγγραφο που διέρρευσε οι δέκα σημαντικότατες διαφωνίες στο κεφάλαιο διακυβέρνησης είναι:
- ΕΚ ΠΕΡΙΤΡΟΠΗΣ ΠΡΟΕΔΡΙΑ (Όπως περιγράφηκε πιο πάνω).
- ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΚΕΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ (Συμφωνήθηκαν 22 και η ε/κ πλευρά προτείνει άλλες 6 που απορρίπτει η τ/κ, ανάμεσα στις οποίες και κάποιες πολύ σημαντικές. Π.χ. εποπτικές Αρχές, για τις οποίες ζητά εκ των προτέρων ίση εκπροσώπηση για να αποδεχθεί).
- ΘΕΜΑΤΑ ΕΝΑΕΡΙΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ (Συμφωνία σε ένα FIR αλλά η τ/κ πλευρά εμμένει σε δύο διαφορετικά κέντρα ελέγχου που θα συντονίζονται από ομοσπονδιακό όργανο, αγνοώντας τους συναφείς κινδύνους).
- ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ (Η ε/κ πλευρά ζητεί ότι το ένα τρίτο του συνόλου της Δημόσιας Υπηρεσίας πρέπει να είναι Τ/κ, αλλά η άλλη πλευρά εμμένει ότι το 1/3 πρέπει να ισχύσει σε κάθε επίπεδο διοίκησης, διεύθυνσης και τμήματος, γεγονός που θα οδηγεί σε πολλά αδιέξοδα – ζητούν επίσης όπως οι Τούρκοι υπήκοοι έχουν το ίδιο δικαίωμα εργοδότησης στην Κυπριακή Ομοσπονδιακή Δημόσια Υπηρεσία όπως θα έχουν οι Ευρωπαίοι πολίτες!).
- ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΓΡΑΦΕΙΑ (Αναλογία 2:1 προτείνει η ε/κ πλευρά, ίση εκπροσώπηση λέει η τ/κ, που δηλώνει ότι αν ισχύσει κάπου το 2:1 τότε θα πρέπει στην πλειοψηφούσα απόφαση να συμπεριλαμβάνεται τουλάχιστον ένας Τ/κ – συγκεκαλυμμένο βέτο).
- ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥΡΚΩΝ ΥΠΗΚΟΩΝ (Διαφωνία για τις άδειες εργασίας των υφιστάμενων αφού η τ/κ πλευρά θέλει να έχει η συνιστώσα το δικαίωμα ώστε να παραμείνουν όλοι).
- ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ (Άμεση εφαρμογή και σύσταση οργάνων μέχρι τις πρώτες εκλογές θέλει η ε/κ πλευρά, ειδικούς θεσμούς η τ/κ).
- ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ (Να είναι θέμα των ομοσπονδιακών νομοθετικών σωμάτων λέει η ε/κ πλευρά, να απαιτεί και την έγκριση των συνιστωσών θέλει η τ/κ).
- ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ (Αναλογία 2:1 θέλει η ε/κ πλευρά, ίση εκπροσώπηση η τ/κ ή τουλάχιστον μία τ/κ ψήφο. Το θέμα είναι σοβαρό γιατί συμπεριλαμβάνονται Αρχές όπως αυτή των στοιχημάτων που έχει να κάνει με τα αμέτρητα καζίνα στα κατεχόμενα).
- ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ (Δεν υπάρχει συμφωνία ως προς τα κριτήρια που θα καθορίσουν ποιες προηγούμενες πράξεις θα συνεχίσουν να ισχύουν. Η τ/κ πλευρά θέλει να έχει λόγο σε πράξεις του λεγόμενου ψευδοκράτους).
Οι 14 ουσιώδεις διαφορές στο περιουσιακό, που κρατάνε κατά παραδοχή του κυρίου Έιντε κολλημένο το εν λόγω κεφάλαιο, είναι:
– ΑΥΤΟΔΙΚΑΙΗ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ (Άμεση επιστροφή προσφύγων υπό ε/κ διοίκηση στις περιουσίες τους, όλες οι περιουσίες να υπόκεινται στα ίδια κριτήρια, ανάμεσα στα οποία και αυτό του συναισθηματικού δεσμού και της σημαντικής βελτίωσης, λέει η τ/κ πλευρά, που ουσιαστικά δηλώνει ότι δεν θα επιστρέψουν οι πρόσφυγες ούτε στα υπό ε/κ διοίκηση εδάφη).
- ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΔΕΣΜΟΣ (Η Επιτροπή Περιουσιών θα αποφασίζει λαμβάνοντας υπόψη τις αποφάσεις του ΕΔΑΔ, να ισχύσει η απόφαση ΕΔΑΔ για τουλάχιστον 10 χρόνια διαμονής των Ε/κ προσφύγων στην περιουσία επιμένει η τ/κ πλευρά, μειώνοντας τον αριθμό των εν δυνάμει προσφύγων που θα επιστρέψουν στο ελάχιστο).
- ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΩΦΕΛΕΙΑΣ (Η τ/κ πλευρά προσπαθεί να διευρύνει την ορολογία τού τι σημαίνει περιουσίες που χρησιμοποιήθηκαν για σκοπούς δημόσιας ωφέλειας, ώστε να αποκλείσει μεγάλο αριθμό ακινήτων).
- ΦΟΡΜΟΥΛΑ 1/3 ΓΙΑ ΑΔΕΙΕΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ (Οι δύο πλευρές διαφωνούν πλήρως στα μεγέθη των περιουσιών που εμπίπτουν σε περιορισμούς επανεγκατάστασης).
- ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ (Βελτίωση να θεωρείται όταν η αξία της ξεπερνά την αρχική αξία περιουσίας λέει η ε/κ πλευρά. Να ισχύει αν η βελτίωση φτάνει το 50% της αρχικής τιμής της περιουσίας – άρα σχεδόν το σύνολο, δηλώνει η τ/κ).
- ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ ΠΟΥ ΠΩΛΗΘΗΚΑΝ ΣΕ ΤΡΙΤΟΥΣ (Δεν μπορούν να αναγνωριστούν τέτοιες πωλήσεις λέει η ε/κ πλευρά. Να ισχύσουν τα ίδια κριτήρια για όλους τους σημερινούς χρήστες η τ/κ θέση).
- ΑΓΟΡΑΙΑ ΑΞΙΑ – ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΑΞΙΑ (Θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η αγοραία αξία της περιουσίας που ορίζεται ως αυτήν την ώρα που γίνεται μια πράξη δηλώνει η ε/κ πλευρά. Σημερινή αξία που ορίζεται από την αξία τη στιγμή της προσφυγοποίησης + ο πληθωρισμός και η αύξηση της τιμής της γης, απαντά η τ/κ).
- ΑΠΩΛΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ (Δικαίωμα στον πρόσφυγα να απαιτήσει αποζημίωση απώλειας χρήσης και να έχει προτεραιότητα αν δεν ικανοποιηθεί η πρώτη θεραπεία που ζήτησε, με την αποζημίωση να καταβάλλεται από ταμείο που θα συσταθεί με χρηματοδοτήσεις, λέει η ε/κ πλευρά. Οι αποζημιώσεις να καταβάλλονται από τη συνιστώσα στην οποία ανήκει ο αιτητής λέει η τ/κ).
- ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ (Η εναλλακτική περιουσία που θα δοθεί στους νόμιμους ιδιοκτήτες να είναι στην πιο κοντινή περιοχή και ανάλογης αξίας, λέει η ε/κ πλευρά. Μπορεί να είναι οπουδήποτε, ενδεχομένως και στην άλλη συνιστώσα πολιτεία λέει η τ/κ, που θέλει να μη δίνεται δικαίωμα επιλογής στους επηρεαζόμενους).
- ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ (Να επιστραφούν άμεσα λέει η ε/κ πλευρά, μόνο όσα χρησιμοποιούνταν από την Εκκλησία ή το ΕΒΚΑΦ την περίοδο της μετακίνησης, απαντά η τ/κ πλευρά).
- ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ (Ίδια μεταχείριση περιουσιών φυσικών και νομικών προσώπων η θέση της ε/κ πλευράς, μόνο αποζημίωση στα νομικά πρόσωπα απαντά η τ/κ πλευρά).
- ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ (Δικαίωμα εναλλακτικών επιλογών λέει η ε/κ πλευρά, άμεση αποζημίωση στον σημερινό χρήστη αν μετακινηθεί, λέει η τ/κ πλευρά).
- ΕΓΓΡΑΦΑ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ (Η Επιτροπή Περιουσιών να βοηθά τον αιτητή να αποδείξει την περιουσία του λέει η ε/κ πλευρά, να είναι αποκλειστική υποχρέωση του αιτητή λέει η τ/κ).
- ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗΣ (Μη απαιτητέες περιουσίες λέει η τ/κ πλευρά – χαλίτικη γη λέει η τ/κ μεταξύ πολλών άλλων διαφορών).
ΠΗΓΗ: sigmalive.com