«Δεν έχει γίνει κάποια πρόοδος μέχρι τώρα και η άποψη μου είναι ότι υπάρχουν πολύ λίγες πιθανότητες για συμφωνία μέχρι το Eurogroup του Μαρτίου. Η ελληνική κυβέρνηση είναι υπερ-αισιόδοξη πάνω σε αυτό».
Το κλίμα αυτό με τις δηλώσεις του κοινοτικού αξιωματούχου στο Euro2day.gr επιτείνει η συνέντευξη του προέδρου του Euroworking Group (εκ των “σκληρών” της ομάδας Σόϊμπλε) στη “Ναυτεμπορική.
Η Ελλάδα θα πρέπει να διαλύσει την εντύπωση ότι δεν τηρεί τις συμφωνίες της διαμηνύει ο κ. Βίζερ, δημιουργώντας εντυπώσεις ότι η διαπραγμάτευση δεν προχωρά ικανοποιητικά.
Δεν αποκλείει, πάντως, το ενδεχόμενο αντισταθμιστικών μέτρων, αλλά υπό την προϋπόθεση ότι έπειτα από ενδελεχή εξέταση των θεσμών θα αποδειχθεί όντως μια διαρθρωτική και άρα βιώσιμη υπεραπόδοση στους δημοσιονομικούς στόχους.
Αναφερόμενος στη διαπραγμάτευση, μιλά χαρακτηριστικά για μεταρρυθμίσεις στην ενέργεια που «μένουν στα χαρτιά» και για εξελίξεις στις ιδιωτικοποιήσεις που «δεν είναι ενθαρρύντικές».
Τονίζει μάλιστα ότι οι στόχοι για την απασχόληση στο Δημόσιο θα πρέπει να γίνονται «ειλικρινώς σεβαστοί». Για τις μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις στο ελληνικό χρέος, υπογραμμίζει ότι προηγείται η συμφωνία για τα μέτρα στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης.
Χάσμα μεταξύ Αθήνας και Θεσμών για τα αντισταθμιστικά μέτρα
Μέχρις ώρας έχουν διαπιστωθεί οι μεγάλες διαφορές που χωρίζουν κυβέρνηση και θεσμούς τόσο στο ύψος των μέτρων που θα ληφθούν για μετά το 2019, όσο και στο είδος των αντισταθμιστικών μέτρων τα οποία διεκδικεί η κυβέρνηση.
Πληροφορίες του thehuffingtonpost.gr αναφέρουν ότι από τις πρώτες κιόλας συναντήσεις οι επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων των θεσμών έχουν απορρίψει τις ελληνικές προτάσεις σχετικά με τα μέτρα που θα περιλαμβάνει το αντισταθμιστικό πακέτο. Οι ελεγκτές αντίθετα με την κυβέρνηση φαίνεται πως προτείνουν οι όποιες παρεμβάσεις γίνουν, αυτές να κατευθυνθούν σε μειώσεις φόρων και συντελεστών οι οποίες θα έχουν αναπτυξιακό χαρακτήρα. Σύμφωνα με τους δανειστές, αυτές θα πρέπει να είναι η μείωση των φορολογικών συντελεστών των επιχειρήσεων, καθώς και η μείωση του ΦΠΑ προκειμένου να δοθεί ώθηση στην αγορά.
Αντίθετα το πακέτο των αντισταθμιστικών μέτρων που έχει προτείνει η κυβέρνηση, όπως αναφέρουν στελέχη των δανειστών αφορά μειώσεις φόρων, οι οποίες θα στείλουν «πολιτικό» μήνυμα στην κοινωνία. Σε αυτά περιλαμβάνονται η μείωση του ΕΝΦΙΑ, η μείωση φορολογικών συντελεστών στα φυσικά πρόσωπα, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον στα χαμηλά εισοδήματα τα οποία θα πληγούν από τη μείωση του αφορολόγητου, αλλά και στη μείωση του ΦΠΑ σε υπηρεσίες και είδη πρώτης ανάγκης.
Η εντελώς διαφορετική προσέγγιση μεταξύ των δύο πλευρών, έχει προκαλέσει ήδη μεγάλες εντάσεις κατά τις συναντήσεις των προηγούμενων ημερών, με του τεχνοκράτες του Ταμείου να κάνουν λόγο «για λάθος ανάγνωση των συμφωνηθέντων από την πλευρά της κυβέρνησης».
Τα μέτρα μετά το 2019
Μεγάλες παραμένουν οι αποστάσεις και στο μέτωπο των «προληπτικών» δημοσιονομικών μέτρων που θα πρέπει να ψηφιστούν για μετά το 2019. Τα τεχνικά κλιμάκια έχουν βάλει στο μικροσκόπιο την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού, τόσο για το 2016, όσο και τους πρώτους δύο μήνες του 2017. Στόχος είναι να διαπιστώσουν εάν η υπέρβαση των στόχων θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα, προκειμένου να καταλήξουν στο ύψος του πακέτου μέτρων που θα χρειαστεί.
Προς το παρόν οι δανειστές εμμένουν στην ανάγκη λήψης μέτρων ύψους 2% του ΑΕΠ (3,6δις ευρώ) ως βάση συζήτησης. Αν και δεν αμφισβητούν την υπέρβαση του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα το 2016, οι τεχνοκράτες (κυρίως από το ΔΝΤ) αμφισβητούν ότι αυτό θα καταφέρει να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. Με βάση αυτές τις εκτιμήσεις το Ταμείο εμφανίζεται να εμμένει στην άποψη του τα νέα μέτρα να ληφθούν στο σύνολο τους από την 1 Ιανουαρίου 2019 και όχι σταδιακά όπως διεκδικεί η κυβέρνηση.
Αυτό θα σημαίνει ότι από το 2019 το αφορολόγητο θα κουρευτεί σε επίπεδα κάτω από τις 6.000 ευρώ, ενώ τουλάχιστον 1.400.000 συνταξιούχοι από την ίδια εποχή θα δουν και νέες μειώσεις στις συντάξεις τους εξαιτίας της κατάργησης της προσωπικής διαφοράς. Ενδεικτικό του κλίματος είναι το γεγονός ότι τεχνοκράτες του Ταμείου σε συζητήσεις με υπηρεσιακά στελέχη της κυβέρνησης, έχουν βάλει αρκετές φορές στο τραπέζι να εξεταστεί το ενδεχόμενο, εφόσον επιμένει η κυβέρνηση για σταδιακή εφαρμογή των μέτρων, αυτή να ξεκινήσει από το 2018 και όχι από το 2019 προκειμένου, όπως λένε, να διασφαλιστεί η επίτευξη των στόχων του προγράμματος.
Από την πλευρά τους κυβερνητικά στελέχη εκτιμούν ότι τις επόμενες ημέρες και μετά την ενδελεχή εξέταση των στοιχείων εκτέλεσης του προϋπολογισμού, οι δανειστές θα αποδεχθούν τις κυβερνητικές εκτιμήσεις. Αποτέλεσμα αυτού, σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες, θα είναι οι απαιτήσεις των θεσμών για τα νέα μέτρα να περιοριστούν τουλάχιστον κατά 0,5% του ΑΕΠ, κατεβάζοντας τον τελικό λογαριασμό στα 1,5% του ΑΕΠ δηλαδή σε μέτρα ύψους 2,7δις ευρω με σταδιακή εφαρμογή τους από το 2019.
Μη ικανοποιημένη δηλώνει κοινοτική πηγή
Υψηλά ιστάμενος αξιωματούχος της Ευρωζώνης, που είναι γνώστης των συνομιλιών που διεξάγονται στην Αθήνα μίλησε αποκλειστικά στο Euro2day.gr.
Τόνισε πως «αυτή τη στιγμή η κουβέντα επικεντρώνεται πάνω στο πακέτο για μετά το τέλος του προγράμματος (post package horizon). Υπήρχε κοινή αποδοχή στο Εurogroup και μια κοινή συνισταμένη που επέτρεψε στους επικεφαλής των θεσμών να επιστρέψουν στην Αθήνα. Αυτή η συνισταμένη βρίσκεται τώρα πάνω στο τραπέζι αλλά αυτό που κρίθηκε ικανοποιητικό στο Eurogroup δεν είναι τώρα αρκετό για να επιτευχθεί συμφωνία με την ελληνική πλευρά»
Απαντώντας στην ερώτηση «γιατί;» απάντησε: «Ένα από τα πολλά θέματα που συζητιούνται είναι βεβαίως και η δημοσιονομική κοστολόγηση (fiscal quantification) για μετά το 2018 αλλά προ πάντων τα λεγόμενα αντισταθμιστικά μέτρα. Εδώ υπάρχει σοβαρό πρόβλημα γιατί παρατηρώ διαφορετική μετάφραση (interpretation) από τους θεσμούς για το τι σημαίνουν αντισταθμιστικά μέτρα και διαφορετική αντιμετώπιση από την ελληνική κυβέρνηση.
«Η κυβέρνηση επιδιώκει να επικεντρωθούν αυτά τα μέτρα σε «πολιτικά δωράκια» ώστε να κερδίσει πολιτικό κεφάλαιο. Όπως ελαφρύνσεις στους αγρότες, στους ελεύθερους επαγγελματίες, σε συνταξιούχους κ.λπ. Σε ομάδες δηλαδή που έχουν πολλούς ψήφους. Όταν μιλήσαμε στο Eurogroup για τα αντισταθμιστικά, οι θεσμοί το αντιλήφθηκαν διαφορετικά, καθώς θεωρούμε ότι πρέπει να επικεντρωθούν σε πακέτο μεταρρυθμίσεων που θα δώσει ώθηση στην ανάπτυξη και θα ενισχύσει την κοινωνική προστασία και όχι σε πολιτικά δώρα».
Αναφερόμενος στη στάση του ΔΝΤ ο αξιωματούχος εμφανίστηκε προβληματισμένος για το γεγονός ότι ακόμα και αυτή η διαφορά στη μετάφραση και στην αντίληψη έδωσε κίνητρο στην εκπρόσωπο του Ταμείου να «ψιθυρίσει» ότι το ΔΝΤ εξαπατήθηκε ότι σημειώθηκε πρόοδος και βρέθηκε κοινό έδαφος ώστε να πειστεί το Ταμείο να επιστρέψει.
Επίσης η εν λόγω πηγή ανέφερε ότι υπάρχουν μπροστά μας τρεις κατηγορίες-αγκάθια που πρέπει να ξεπεραστούν για να κλείσει η συμφωνία.
* Οι διευκρινίσεις και κοστολόγηση μέτρων ύψους 2% του ΑΕΠ.
* Η διαφορά στην ερμηνεία των αντισταθμιστικών.
* Τα λοιπά διαρθρωτικά που συμπεριλαμβάνουν τα εργασιακά, ενεργειακά, τραπεζικά και ιδιωτικοποιήσεις.