Image

Η τροπολογία για τις συντάξεις μετά τη “βόμβα” της ΕΛΣΤΑΤ [εγκύκλιος]

Με την κατάθεση τροπολογίας το Υπ. Εργασίας δίνει τέλος στην αγωνία δεκάδων χιλιάδων νέων συνταξιούχων που ενώ είχαν καταθέσει αίτηση συνταξιοδότησης βρέθηκαν ξαφνικά στον “αέρα”. Έτσι για το διάστημα έως και το 2020, ο υπολογισμός των συντάξιμων αποδοχών θα διενεργείται με βάση τη μεταβολή του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

Μετά την επίσημη ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ ότι δεν είναι δυνατό να εκδοθεί ο δείκτης μεταβολής μισθών από το 2002 και μετά, μπλόκαρε η διαδικασία έκδοσης περίπου 50.000 αιτήσεων συνταξιοδότησης.

Διαβάστε εδώ την ΕΓΚΥΚΛΙΟ

Η αναπροσαρμογή των συντάξιμων αποδοχών για το διάστημα από το 2021 και εφεξής, σύμφωνα με την τροπολογία, θα γίνει με βάση τον δείκτη μεταβολής μισθών, που θα υπολογιστεί από την ΕΛΣΤΑΤ, εφόσον καθοριστούν οι όροι από τα συναρμόδια υπουργεία.

Η επιστολή “βόμβα” της ΕΛΣΤΑΤ

Σε επιστολή που απέστειλε ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ προς την ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας αναφέρει ότι « μετά από ανάλυση των διαθέσιμων στατιστικών, σε συνδυασμούς με τους ορισμούς και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται στην κατάρτισή τους, διαπιστώθηκε ότι τα παραγόμενα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για την κατάρτισή του εν λόγω συντελεστή, για διαφορετικούς κατά περίπτωση λόγους και συνεπώς δεν είναι κατάλληλα για τον υπολογισμό της ετήσιας μεταβολής μισθών».

Προτρέπει δε τα στελέχη του υπουργείου Εργασίας,να μελετήσουν αντίστοιχες μεθόδους που εφαρμόζονται σε άλλα κράτη και να συνεκτιμήσουν τις βέλτιστες πρακτικές ,προκειμένου να ληφθούν υπόψη στην κατάρτιση του Συντελεστή Ετήσιας Μεταβολής Μισθών.

Ο συγκεκριμένος συντελεστής αποτελεί μια πολύ σημαντική παράμετρο για τον υπολογισμό της της ανταποδοτικής σύνταξης που αντιστοιχεί στο ποσοστό αναπλήρωσης των συντάξιμων αποδοχών από το 2002 και μετά .

Σκοπός του είναι η αναπροσαρμογή της αξίας των μηνιαίων συντάξιμων αποδοχών κάθε ασφαλισμένου σε σημερινές αξίες. Εκτός από τα ποσοστά αναπλήρωσης και τις μέσες μηνιαίες αποδοχές, χρειάζεται ο υπολογισμός της ετήσιας μεταβολής των μισθών για όλη την οικονομία για την περίοδο 2002-2016, προκειμένου να προσδιοριστεί το ακριβές επίπεδο της κάθε σύνταξης, μετά τις 12/5/2016 .

Όσοι παίρνουν σήμερα προσωρινή με τον μισθό 12μήνου ή το ασφαλιστέο εισόδημα του τελευταίου έτους, αν πρόκειται για ελεύθερους επαγγελματίες, θα πάρουν οριστική με τον μέσο όρο των αποδοχών των τελευταίων 15 ετών, από το 2002 και μετά.

Όσοι συνταξιοδοτηθούν το 2017 θα πάρουν οριστική με τον μέσο όρο αποδοχών από το 2002 ώς το 2017 (16 έτη).

Αν αυτός ο δείκτης προκύψει αρνητικός τότε αναμένεται η μείωση στις κύριες συντάξεις να είναι μεγαλύτερη από το 30% το οποίο προκύπτει ως εκτίμηση από τους δύο άλλους παράγοντες υπολογισμού τους, δηλαδή τα ποσοστά αναπλήρωσης και τις μέσες μηνιαίες αποδοχές κάθε ασφαλισμένου. Και αυτό θα ήταν πολύ πιθανό, γιατί την περίοδο από το 2009 και μετά κατεγράφη δραματική συρρίκνωση των αμοιβών και των εισοδημάτων.

Εκτός από τις νέες συντάξεις ,με τον Συντελεστή Ετήσιων Μεταβολών μισθών πρέπει να υπολογιστούν οι προσωπικές διαφορές στις συντάξεις για την τριετία 2016 έως 2018.

Όσοι συνταξιοδοτήθηκαν το 2016 με το νέο σύστημα και η σύνταξή τους υπολείπεται κατά 20% και πλέον από τον παλαιό τρόπο δικαιούνται το μισό της διαφοράς αυτής που προκύπτει ως προσωπική διαφορά.

Για το 2017 η προσωπική διαφορά θα είναι το 1/3 της ψαλίδας ανάμεσα στην παλιά και τη νέα σύνταξη ενώ για το 2018 α είναι το 1/4 της ψαλίδας ανάμεσα στην παλιά και τη νέα σύνταξη.

Οι επιστήμονες της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής διαπίστωσαν κατά τη διερεύνηση του θέματος και την εξεύρεση των κατάλληλων μεταβλητών και μεθοδολογίας ότι τα στοιχεία ερευνών για τη μισθωτή εργασία δεν ήταν κατάλληλα ενώ τα στοιχεία των Εθνικών Λογαριασμών [αμοιβές απασχόλησης, όγκος απασχόλησης, αποπληθωριστικής ΑΕΠ] δεν ενδείκνυνται για τον υπολογισμό του συντελεστή. Πρώτον γιατί υπόκεινται σε αναθεωρήσεις σε βάθος τετραετίας και δεύτερον γιατί δεν είναι ταυτόσημη η έννοια των αμοιβών αναφορικά με το τι περιλαμβάνεται σε αυτές σε σχέση με τις απαιτήσει του συντελεστή.

Επίσης, ο αριθμός των απασχολουμένων στη γενική κυβέρνηση δεν είναι ακριβής ενώ τα στοιχεία των αμοιβών είναι απολογιστικά των οικονομικών αποτελεσμάτων των φορέων.

Ανάλογη διαπίστωση προέκυψε και από τα στοιχεία του ΙΚΑ για τις Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις. Τα στοιχεία ήταν ελλιπή, ως προς τις ώρες εργασίας και τις ευέλικτες μορφές απασχόλησης.

Κενό υπήρξε για τους αυτοαπασχολούμενους, για τους οποίους δεν είναι διαθέσιμες οι αμοιβές αλλά μόνο οι εισφορές, που δεν μπορούν να υπολογίσουν το συντελεστή. Από τα στοιχεία των ΑΠΔ είναι δυνατή η εκτίμηση του μισθολογικού κόστους των επιχειρήσεων και όχι των μισθών των απασχολουμένων σε αυτές.

«Έτσι συνάγεται ότι η ετήσια μεταβολή μισθών θα πρέπει να υπολογιστεί με διαφορετικό τρόπο ,ώστε να αντιπροσωπεύει την πραγματική μεταβολή μισθών όπως ίσχυε στο παρελθόν με την ΑΤΑ και όχι μεταβολή μισθολογικού κόστους ή μεταβολή στο προσωπικό εισόδημα κατά περίπτωση» καταλήγει η ΕΛΣΤΑΤ σε σχετικό υπόμνημα προς το Υπουργείο Εργασίας.

Στο μικροσκόπιο στελεχών της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων για την ανεύρεση ενός αξιόπιστου συντελεστή ,έχουν μπει συντελεστές άλλων χωρών που στηρίζονται στον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή και στοιχεία του ΑΕΠ.

Η ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ

Με αφορμή την αρθρογραφία που αναφέρεται στον υπολογισμό του συντελεστή ετήσιας μεταβολής μισθών του Ν. 4387/2016 και σε δήθεν καθυστέρηση από την πλευρά της ΕΛΣΤΑΤ, διευκρινίζονται τα εξής:
Η ΕΛΣΤΑΤ, ανταποκρινόμενη στο αίτημα (που υπεβλήθη το Νοέμβριο του 2016) για τον υπολογισμό του ανωτέρω συντελεστή, συνεργάστηκε με τους εκπροσώπους της Γ.Γ. Κοινωνικών Ασφαλίσεων και της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής. Το συμπέρασμα που προέκυψε είναι ότι οι διαθέσιμες στατιστικές της ΕΛΣΤΑΤ δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατάρτιση του εν λόγω συντελεστή, επειδή αυτός αποκλίνει από το Δείκτη Κόστους Εργασίας που καταρτίζει και δημοσιεύει η ΕΛΣΤΑΤ. Η εν λόγω απόκλιση είχε επισημανθεί στην Εθνική Αναλογιστική Αρχή και στο πλαίσιο παλαιότερου αιτήματός της προς την ΕΛΣΤΑΤ σχετικά με την κατάρτιση του συντελεστή ωρίμανσης για τον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών, σε εφαρμογή του Νόμου 3863/2010.
Σημειώνεται ότι η αναφορά στην «ετήσια μεταβολή μισθών, όπως προσδιορίζεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή», στα άρθρα 8, 28 και 35 του Ν. 4387/2016, περιελήφθη στο Νόμο χωρίς όμως να έχει προηγηθεί σχετική συνεργασία με την ΕΛΣΤΑΤ κατά τη διαδικασία σύνταξής του, όπως θα έπρεπε να είχε γίνει σύμφωνα με το άρθρο 11, παράγραφος 7, του Στατιστικού Νόμου 3832/2010, όπως ισχύει.
Η ΕΛΣΤΑΤ πρότεινε πάντως στη Γ. Γ. Κοινωνικών Ασφαλίσεων και την Εθνική Αναλογιστική Αρχή, να προβούν στη μελέτη και αξιολόγηση των μεθοδολογιών που χρησιμοποιούνται σε άλλες χώρες, προκειμένου να ληφθούν υπόψη στην ανάπτυξη, με την υποστήριξη της ΕΛΣΤΑΤ, της εθνικής μεθοδολογίας κατάρτισης του συντελεστή μεταβολής μισθών.
Ως εκ τούτου, οι αναφορές ότι η ΕΛΣΤΑΤ επί εννέα μήνες εξέταζε την κατάρτιση του δείκτη είναι εκτός πραγματικότητας.

ΠΗΓΗ: enikonomia.gr

Weekly Popular

Leave a Reply

Η τροπολογία για τις συντάξεις μετά τη “βόμβα” της ΕΛΣΤΑΤ [εγκύκλιος] – Staging anatropinews.gr