Ο «πόλεμος» ανάμεσα στους ιδιοκτήτες και οδηγούς ταξί και την πολυεθνική Uber είναι γνωστός εδώ και καιρό, από την πρώτη στιγμή που η εταιρεία εγκαταστάθηκε στη χώρα μας και άρχισε να προσφέρει υπηρεσίες. Ο κλάδος των ταξιτζήδων αντέδρασε ακαριαία καθώς σε μια συρρικνούμενη αγορά λόγω της κρίσης η Uber αποτελεί εκ των πραγμάτων απειλή, ιδιαίτερα τώρα κατά την καλοκαιρινή περίοδο που πολλοί ξένοι τουρίστες δείχνουν να την προτιμούν έναντι του παραδοσιακού ταξί.
Προσώρας, αυτή η σύγκρουση φαίνεται ότι κερδίζεται από τους ταξιτζήδες, δεδομένου, μάλιστα, ότι το αρμόδιο υπουργείο προωθεί νομοσχέδιο που δυσχεραίνει κατά πολύ τις δραστηριότητές της.
Σημεία του σχεδίου νόμου του υπουργείου Υποδομών παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ) Θύμιος Λυμπερόπουλος, ο οποίος επιτέθηκε με βαρύτατους χαρακτηρισμούς, τόσο κατά της Uber, όσο και κατά στελεχών της Νέας Δημοκρατίας που θεωρεί πως στηρίζουν την Uber.
Ειδικότερα, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, που εγκρίθηκε την προηγούμενη εβδομάδα από το υπουργικό συμβούλιο και αναμένεται να ψηφιστεί μέσα στο επόμενο δίμηνο φαίνεται να βάζει τέλος στο σημερινό καθεστώς λειτουργίας της Uber. Έτσι λοιπόν μόνο με άδεια, μόνο με ταξί και μόνο αφού έχουν υπογράψει τριετή συμβόλαια με τους οδηγούς θα μπορούν να δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα από τον Σεπτέμβρη εταιρείες όπως η Uber.
Τι είναι η Uber
Μπορεί κάποιοι να το αγνοούν. Είναι όμως γεγονός και βρίσκεται ανάμεσα μας και συγκεκριμένα στις εφαρμογές των κινητών μας τηλεφώνων. Ο λόγος για την υπηρεσία Uber και ειδικότερα την υπηρεσία UberX η οποία φαίνεται να κάνει “θραύση” δημιουργώντας προβληματισμό στις τάξεις των ιδιοκτητών, αλλά και οδηγών Ταξί, οι οποίοι μέσα από τη Νέα Σελίδα στέλνουν το δικό του ηχηρό μήνυμα για σκληρές κινητοποιήσεις οι οποίες, όπως αναφέρουν, θα κάνουν τις κινητοποιήσεις του 2011 να μοιάζουν “γλυκιά ανάμνηση”.
Χωρίς ωστόσο να υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία από την πλευρά της uber, καθώς κρατά κλειστά τα χαρτιά της, η Νέα Σελίδα είναι σε θέση να γνωρίζει πως η υπηρεσία uberX έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής, κυρίως μεταξύ των νέων.
Ξετυλίγοντας ανάποδα το “κουβάρι” της διαμάχης των επαγγελματιών του κλάδου των Ταξί με την υπηρεσία uber ο κλάδος του Ταξί αυτό που ζητά με κάθε τρόπο είναι εφαρμογή του ευρωπαϊκού δικαίου και συγκεκριμένα της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 123 όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπου η εταιρεία τα βρήκε “σκούρα” και αναγκάστηκε να αποχωρήσει αντί να εφαρμόσει του νόμους κάθε χώρας και φυσικά τις οδηγίες που διέπουν το Ευρωπαϊκό Δίκαιο.
Σε επικοινωνία της Νέας Σελίδας με τον πρόεδρο του ΣΑΤΑ, ο Θύμιος Λυμπερόπουλος μας ανέφερε: “Εάν δεν περάσει το νομοσχέδιο τάχιστα, το αργότερα έως το τέλος του μήνα, οι οδηγοί ταξί θα βγουν στον δρόμο με κινητοποιήσεις χειρότερες από το 2011. Περιμένουμε το νομοσχέδιο, το οποίο βρίσκεται στη ΕΕ”.
«Το χειρότερο είναι πως πελάτης που χρησιμοποιεί τέτοιες υπηρεσίες, είναι συναυτουργός στο κατάντημα της φτωχοποίησης των επαγγελματιών και όχι μόνο αυτών του κλάδου των ταξί”. “Όλοι οι νταβατζήδες έβγαλαν τα χρήματα τους στο εξωτερικό. Το θέμα είναι βαθύτατα παγκόσμιο και αφορά ακόμη και την διαπλοκή στην πολιτική. Τα χρήματα του λαού βρίσκονται σε φορολογικούς παραδείσους και οι παγκόσμιοι νταβατζήδες οδηγούν τους λαούς σε φτωχοποίηση”, επισημαίνει ακόμη ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ).
Οι εκπρόσωποι των ταξιτζήδων επισημαίνουν ότι η Uber λειτουργεί με τρόπο που δεν αποδίδονται τα νόμιμα φορολογικά έσοδα στο Δημόσιο, κάτι που η ίδια η εταιρεία το αμφισβητεί αν και δεν δίνει επαρκώς στη δημοσιότητα τα σχετικά στοιχεία.
Το σχέδιο νόμου που εγκρίθηκε την προηγούμενη εβδομάδα από το υπουργικό συμβούλιο και θα ψηφιστεί μέσα στον Σεπτέμβριο προβλέπει, μεταξύ άλλων, πως υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών μπορούν να παρέχουν μόνο αδειοδοτημένες εταιρείες και μόνο με δημοσίας χρήσεως αυτοκίνητα (δηλαδή μόνο με ταξί). Μάλιστα οι εταιρείες πρέπει να έχουν συγκεκριμένους οδηγούς, με τους οποίους έχουν υπογράψει τριετή συμβόλαια.
Σημειώνεται πως οι προβλέψεις του σχεδίου νόμου δεν επηρεάζουν μόνο την Uber αλλά και εταιρείες όπως η Beat (πρώην Taxibeat, που εξαγοράστηκε από τη γερμανική MyTaxi), καθώς θα πρέπει και αυτές να υπογράψουν τριετή συμβόλαια με τους οδηγούς. Σε αντίθεση με την Uber, η Beat χρησιμοποίησε από την αρχή μόνο επαγγελματίες οδηγούς ταξί, αλλά τώρα θα κληθεί να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του νόμου προκειμένου να αδειοδοτηθεί.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει βαρύτατα πρόστιμα τόσο για τις εταιρείες, τους οδηγούς Ι.Χ. και τους πελάτες που χρησιμοποιούν μη αδειοδοτημένες επιχειρήσεις. Ετσι, την πρώτη φορά που θα εντοπιστεί μια τέτοια εταιρεία να παρέχει υπηρεσίες μεταφοράς με Ι.Χ. θα πληρώνει πρόστιμο 50.000 ευρώ (ο πελάτης 5.000 ευρώ), τη δεύτερη φορά 100.000 ευρώ και την τρίτη φορά οι διαδικτυακοί πάροχοι θα μπλοκάρουν την ηλεκτρονική της διεύθυνση, ώστε να μην μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει την υπηρεσία.