Σε αναμμένα καρφιά κάθεται η κυβέρνηση, καθώς οι προβλέψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου βάζουν «νάρκες» στην διαπραγμάτευση για την τρίτη αξιολόγηση πριν καν αρχίσει. Οι υπουργοί Οικονομικών κ.κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος και Γιώργος Χουλιαράκης θα επιχειρήσουν το Σάββατο 14 Οκτωβρίου να ρίξουν «γέφυρες» συνεννόησης με την Κριστίν Λαγκάρντ, τρεις μέρες πριν την συνάντηση του πρωθυπουργού κυρίου Αλέξη Τσίπρα με τη Γενική Διευθύντρια του Ταμείου – και δέκα μέρες πριν επιστρέψει στην Αθήνα η απεσταλμένη του ΔΝΤ Ντέλια Βελκουλέσκου.
Τον δρόμο της περικοπής των συντάξεων και του αφορολόγητου που έχει προγραμματιστεί για το 2020 από το 2019 μαζί με την αναβολή επ αόριστο των αντίμετρων «δείχνει» το ΔΝΤ, επιμένοντας ότι ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ δεν επιτυγχάνεται.
Υψηλότερη ανάπτυξη για το 2017 «βλέπει» το ΔΝΤ
Πληροφορίες θέλουν το ΔΝΤ να μην υποχωρεί από τις απαισιόδοξες προβλέψεις του σχετικά με την πορεία της δημοσιονομικής προσαρμογής που είχε κάνει τον περασμένο Ιούλιο στο πρόγραμμα που έχει εγκρίνει για την Ελλάδα.
Με βάση τις προβλέψεις αυτές και με τα μέτρα που έχουν ήδη ψηφιστεί, η Ελλάδα μπορεί να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ το 2018 και όχι 3,5% του ΑΕΠ που είναι ο στόχος του προγράμματος. Στην ουσία, το Ταμείο βλέπει ένα κενό της τάξης του 1,3% του ΑΕΠ που αντιστοιχεί σε 2,4 δισ. ευρώ. Με βάση το αναθεωρημένο μνημόνιο με την ΕΕ αλλά και το μνημόνιο που υπογράφηκε με το ΔΝΤ αν η πρόβλεψη αυτή δεν αλλάξει θα έχει δυο συνέπειες.
– Με δεδομένο ότι θα έχει τον πρώτο λόγο για τα μέτρα και τα αντίμετρα της διετίας 2019-2020 και με βάση το πρόγραμμα που υπέγραψε με την Ελλάδα, το ΔΝΤ θα απαιτήσει να κλείσει εκ των υστέρων το κενό με την εφαρμογή από το 2019και της περικοπής της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις και την περικοπής του αφορολόγητου που έχει προγραμματιστεί για το 2020.
– Θα επιβάλλει την αναβολή επ’αόριστον την εφαρμογή των αντίμετρων κοινωνικού χαρακτήρα ύψους 1% του ΑΕΠ για το 2019 αλλά και των φορολογικών απαλλαγών με συνολικό κόστος επίσης 1% του ΑΕΠ για το 2020. Ούτως ή άλλως στο πρόγραμμά του το Ταμείο προτείνει – χωρίς να επιβάλλει – την αναβολή της εφαρμογής των αντίμετρων για το 2023 όταν θα μειωθεί ο ετήσιος στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα από το 3,5% του ΑΕΠ σε ένα στόχο πάνω από 2% του ΑΕΠ.
Ο στόχος της εφαρμογής και των δύο μέτρων συνολικής δημοσιονομικής απόδοσης 2% του ΑΕΠ χωρίς τα αντίμετρα φαίνεται καθαρά από το γεγονός ότι το 2019 προβλέπει για την Ελλάδα πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το οποίο θα διατηρήσει στο ίδιο ύψος μέχρι και το 2022. Υπενθυμίζεται ότι σε ό,τι αφορά στα αντίμετρα, παρότι τα δέχθηκε κατ’ αρχήν και ψηφίστηκαν τον περασμένο Μάιο στο πρόγραμμα του, το Ταμείο τονίζει ότι θα πρέπει να αναβληθούν για το 2023 όταν ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα θα μειωθεί σε επίπεδα λίγο πάνω από το 2% του ΑΕΠ.
Τουλάχιστον όμως το ΔΝΤ κλείνει οριστικά το θέμα με το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 αφού προβλέπει ότι η Ελλάδα μπορεί να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 1,7% του ΑΕΠ αλλά σίγουρα όχι 2,2% του ΑΕΠ που προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού.
Στις προβλέψεις του το ΔΝΤ διαπιστώνει ιστορικό υψηλό για τα δημόσια έσοδα για το 2016, την χρονιά της φορολογικής καταιγίδας. Συγκεκριμένα το Ταμείο εκτιμά ότι για πρώτη φορά από το 2008, που περιλαμβάνει στις μετρήσεις του τα έσοδα του προϋπολογισμού για πρώτη φορά έφτασαν το 50% του ΑΕΠ για να υποχωρήσουν στο 48,6% του ΑΕΠ το 2017 και 46,9% του ΑΕΠ το 2018.
Τέλος, βλέπει ανοδική πορεία και για το «μικτό» χρέος της Γενικής Κυβέρνησης όπου περιλαμβάνονται και τα έντοκα γραμμάτια του δημοσίου και το χρέος των ΔΕΚΟ προβλέποντας ότι θα αυξηθεί ως ποσοστό του ΑΕΠ από το 180,2% που αναμένεται να φτάσει φέτος στο 184,5% του ΑΕΠ το 2018 για να αρχίσει να μειώνεται από το 2019 όταν θα φτάσει το 177,9% και στο 171,5% το 2020.