Ο πρωθυπουργός εξετάζει εισηγήσεις για νέο σχέδιο πιο κοντά στην παλαιότερη πρόταση του ΠΑΣΟΚ με κατάτμηση εκλογικών περιφερειών, μείωση του bonus των 50 εδρών, διατήρηση του πλαφόν στο 3%, ενώ προωθείται η επαναφορά της λίστας στις ευρωεκλογές. Κρίσιμη παράμετρος η στάση του «Κινήματος Αλλαγής» που φαίνεται να διχάζεται.
Μια ατζέντα με εισηγήσεις για σημαντικές πολιτικές πρωτοβουλίες, που θα σκιαγραφούν το πολιτικό τοπίο μετά την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια και το μοντέλο διακυβέρνησης με προοδευτικό πρόσημο, έχει στη διάθεσή του ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Μετά το τυπικό κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης στο Eurogroup της 22ας Ιανουαρίου και την εκκίνηση της τελικής φάσης διαπραγμάτευσης για τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, την τέταρτη -και τελευταία- αξιολόγηση αλλά και το πρόγραμμα εξόδου, διαμορφώνονται οι συνθήκες ώστε να τεθούν τα πολιτικά διλήμματα της «επόμενης μέρας», ανάλογα, πάντοτε, με τις εσωτερικές και τις ευρωπαϊκές πολιτικές εξελίξεις (όπως ο σχηματισμός κυβέρνησης στη Γερμανία).
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες της «Νέας Σελίδας», ο Αλέξης Τσίπρας εξετάζει και το ενδεχόμενο να επαναφέρει το θέμα της απλής αναλογικής ώστε να διερευνηθούν οι πιθανότητες μιας ευρύτερης κοινοβουλευτικής-πολιτικής συμφωνίας για την εφαρμογή της από την επόμενη εκλογική αναμέτρηση -ο ισχύον νόμος που ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2016 αφορά τις μεθεπόμενες εκλογές.
Η νέα αυτή πρόταση, εφόσον, τελικά, προκριθεί να έρθει στη Βουλή, θα απευθυνθεί εκ των πραγμάτων στις πολιτικές δυνάμεις της ελάσσονος αντιπολίτευσης (δεδομένου ότι η Ν.Δ είναι αρνητική) και κυρίως στο «Κίνημα Αλλαγής», καθώς σε αυτή θα ενσωματώνονται αρκετές -αν όχι οι περισσότερες- από τις διατάξεις που έχουν κατατεθεί παλαιότερα από το ΠΑΣΟΚ και συγκεκριμένα από τον Ευάγγελο Βενιζέλο. Με αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση θα καταστήσει σαφές ποιο μοντέλο διακυβέρνησης προκρίνει για την εποχή μετά τα μνημόνια και θα μεταφέρει το σχετικό δίλημμα στην πλευρά της Φώφης Γεννηματά. Θα αποσαφηνιστεί, δηλαδή, εάν ο νέος φορέας της Κεντροαριστεράς επιθυμεί κυβερνητικές συνεργασίες στο μέλλον με προοδευτικό (κεντροαριστερό) πρόσημο -μια τάση που διέπει, πλέον, την ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία- ή θα παραμείνει προσκολλημένος στην στείρα ρητορική ενός αντι-ΣΥΡΙΖΑ μετώπου που την ταυτίζει με τη Ν.Δ του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Κατάτμηση περιφερειών
Οι εισηγήσεις που δέχεται ο πρωθυπουργός περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την κατάτμηση των μεγάλων εκλογικών περιφερειών και συγκεκριμένα της Β’ Αθηνών, της Περιφέρειας Αττικής και της Β’ Θεσσαλονίκης, την συγκράτηση του πλαφόν εισόδου στη Βουλή στο 3% και την μείωση του bonus των 50 εδρών για το πρώτο κόμμα ή, έστω, τη διαμόρφωση αυστηρών προϋποθέσεων υπό ειδικές συνθήκες.
Η πρόταση της Δημοκρατικής Συμπαράταξης τον Ιούλιο του 2016 περιλάμβανε 5 βασικές διατάξεις: α). Κατάργηση του μπόνους με εξαίρεση την περίπτωση που το πρώτο κόμμα λάβει περισσότερες από το 42% των ψήφων, οπότε και θα προβλέπονταν ένα “λελογισμένο” μπόνους 25- 30 εδρών. β) Κατάτμηση των μεγάλων εκλογικών περιφερειών. γ) Διατήρηση του ορίου εισόδου στη βουλή στο 3% (ισχύει και με τον νόμο που ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2016). δ) Ψήφο στα 17 (καθιερώθηκε τον Ιούλιο του 2016). ε) Δικαίωμα ψήφου στην ομογένεια και στους Έλληνες κατοίκους εξωτερικού (το οποίο θα ήταν το μόνο που δεν θα εκπληρώνονταν).
Τότε, υπέρ της απλής αναλογικής είχαν ψηφίσει 179 βουλευτές: Οι 153 της κυβερνητικής πλειοψηφίας ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, οι 15 του ΚΚΕ, οι 9 του Βασίλη Λεβέντη, ο Θανάσης Θεοχαρόπουλος της ΔΗΜΑΡ και ο ανεξάρτητος Νίκος Νικολόπουλος. Αντιθέτως, είχαν καταψηφίσει η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και το Ποτάμι, ενώ η Χρυσή Αυγή και οι τρεις βουλευτές του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης, Σπύρος Λυκούδης και Γρηγόρης Ψαριανός απείχαν.
Στους κόλπους του «Κινήματος Αλλαγής» υπάρχει έντονος προβληματισμός σχετικά με το τι θα πράξουν σε μία τέτοια μείζονος σημασίας πολιτική πρωτοβουλία του Αλέξη Τσίπρα.
Θανάσης Θεοχαρόπουλος, Γιάννης Ραγκούσης αλλά και ο Γιώργος Παπανδρέου είναι σφόδρα πιθανό να συναινέσουν σε μία τέτοια κίνηση, ενώ σε δύσκολη θέση θα βρεθεί και ο Ευάγγελος Βενιζέλος, εφόσον μια νέα κυβερνητική πρόταση είναι πολύ κοντά στο δικό του σχέδιο. Το ίδιο θα συμβεί και με τους τρεις βουλευτές του «Ποταμιού» που συμφωνούσαν και με το νομοσχέδιο που έφερε η κυβέρνηση πριν ενάμισι χρόνο αλλά απείχαν για να μην διασπάσουν το μέτωπο της Φώφης Γεννηματά και του Σταύρου Θεοδωράκη.
Διχασμός στο «Κίνημα Αλλαγής»
Κορυφαία στελέχη του «Κινήματος Αλλαγής» αφήνουν να εννοηθεί πως έναντι μιας τέτοιας κυβερνητικής πρωτοβουλίας η απάντηση πρέπει να είναι και πάλι αρνητική, ενώ ο Κώστας Σκανδαλίδης υποστηρίζει πως πρέπει να κατατεθεί εκ νέου άλλη πρόταση. Σε κάθε περίπτωση θεωρείται πολύ πιθανό πως θα αναζητηθούν προσχήματα για να μην συγκεντρωθούν οι 200 ψήφοι βουλευτών που απαιτείται ώστε ένα νέο νομοσχέδιο να γίνει νόμος και να εφαρμοστεί από τις αμέσως επόμενες εκλογές. Επισημαίνουν, ωστόσο, ότι κάτω από τέτοιες συνθήκες θα είναι δύσκολο να εξηγηθεί η απόρριψη της κυβερνητικής πρότασης και αυτονόητα θα δημιουργηθούν εντυπώσεις πλήρους ταυτίσεως με τη Ν.Δ, κάτι που, όπως λένε, μπορεί να στοιχίσει εκλογικά στο «Κίνημα Αλλαγής».
«Είναι αναμφίβολα δύσκολο να απορρίψουμε μια πρόταση που είναι πολύ κοντά στη δική μας. Πολλοί θα προεξοφλήσουν ότι τα έχουμε βρει με τον Μητσοτάκη, κάτι που ούτως ή άλλως μας δημιουργεί προβλήματα, δεδομένου, μάλιστα, ότι κορυφαία στελέχη, όπως ο Παπανδρέου και ο Ραγκούσης έχουν θέσει βέτο σε μια κυβερνητική συνεργασία με τη Ν.Δ», έλεγε στη «Νέα Σελίδα» σημαίνον στέλεχος του Κινήματος.
Πάντως, και στην κυβέρνηση υπάρχουν επιφυλάξεις για τη χρησιμότητα μιας τέτοιας πολιτικής, ειδικά αν δεν έχει εξασφαλιστεί η στήριξη του εγχειρήματος από τον νέο φορέα της Κεντροαριστεράς. Επίσης, πιθανολογείται ότι η αποδοχή εκ μέρους της κυβέρνησης της θέσης του ΠΑΣΟΚ για κατάτμηση των μεγάλων περιφερειών θα δημιουργούσε προβλήματα στη στήριξη που παρείχε κατά την ψηφοφορία του 2016 το ΚΚΕ, καθώς κάτι τέτοιο θα καθιστούσε σχεδόν αδύνατο στον Περισσό να ελέγχει ποια πρόσωπα από τα ψηφοδέλτια του θα εκλέγονταν στο κοινοβούλιο.
Η κυβέρνηση, ακόμη, επεξεργάζεται να καταργήσει τον σταυρό προτίμησης στις Ευρωεκλογές και να επαναφέρει τη λίστα -όπως ίσχυε πριν την αναμέτρηση του Μαϊου του 2014- επειδή κάτι τέτοιο θα επιτρέψει τη συγκρότηση ενός ανανεωμένου ευρωψηφοδελτίου που θα υπακούει στις ανάγκες των νέων πολιτικών συσχετισμών που διαμορφώνονται στην Ευρώπη αλλά και των γενικότερων πρωτοβουλιών που προωθούνται για τη νέα αρχιτεκτονική της ευρωζώνης και της Ε.Ε.
Ανασχηματισμός
Σκέψεις υπάρχουν και για έναν περιορισμένο -τεχνικού τύπου, όπως λέγεται- ανασχηματισμό αμέσως μόλις κλείσει η τρίτη αξιολόγηση στο Eurogroup της 22ας Ιανουαρίου.
Ωστόσο, η εξίσωση του ανασχηματισμού έχει τρεις παράγοντες που καθιστούν τη λύση της δύσκολη: α) Υπάρχουν υπουργοί από συνεργαζόμενους πολιτικούς φορείς που δεν θα μπορούσαν να αντικατασταθούν για λόγους πολιτικών ισορροπιών. β) Σε πολλά παραγωγικά υπουργεία -ιδίως όσα συνδέονται με την διαπραγμάτευση- μια αλλαγή υπουργού θα έφερνε μεγάλη αναστάτωση στην λειτουργία του κυβερνητικού έργου. γ) Ορισμένα υπουργεία έχουν αλλάξει ήδη δύο ή και τρεις φορές επικεφαλής, οπότε μια νέα αλλαγή ίσως προκαλούσε επιπλοκές. Εξάλλου, στελέχη του Μαξίμου επισημαίνουν ότι το τρέχον κυβερνητικό σχήμα είναι έως τώρα το πιο εύρυθμο.
Ανάμεσα σε αυτά που φέρονται να συζητούνται (και στα οποία επιδιώκεται επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου) είναι τα υπουργεία Πολιτισμού, Μετανάστευσης, Αγροτικής Ανάπτυξης και Ναυτιλίας.
Από τη Νέα Σελίδα