“Παρασκηνιακές πιέσεις της Γερμανίας στην Ε.Ε., για να μπλοκάρει τη συμφωνία αξιοποίησης του Ελληνικού”, βλέπει με το σημερινό της εξαιρετικά ενδιαφέρον πρωτοσέλιδο θέμα η “Ελευθεροτυπία”. Η καλή εφημερίδα υποστηρίζει πως Κομισιόν και Γερμανοί ματαίωσαν τη συνεργασία της ελληνικής κυβέρνησης με το κρατικό fund του Κατάρ επειδή ανακάλυψαν “διαπλοκή” και έμμεση προώθηση των συμφερόντων του Ισπανού αρχιτέκτονα Αθεμπίγιο και φίλου του Γιώργου Παπανδρέου, ο οποίος εκπόνησε και την μελέτη με βάση την οποία γίνεται η αξιοποίηση.
Τα βέλη των Βρυξελλών στόχευαν τον «αδιαφανή» ρόλο του Ισπανού αρχιτέκτονα Χοσέ Αθεμπίγιο, που είχε -χωρίς διαγωνισμό- αναλάβει τη μελέτη.
Η ελληνική πλευρά αντέτεινε ότι ο Χ. Αθεμπίγιο «θα κάνει τη μελέτη αμισθί ως προσωπικός φίλος του πρωθυπουργού» (στη φωτό ο ισπανός με τον πρωθυπουργό σε μία παρουσίαση στο παραλιακό μέτωπο του Φαλήρου)
Η δημοσιοποίηση όμως του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων των 50 δισ. εμφάνισε ως σύμβουλο την εταιρεία Barcelona Strategic Urban Systems (BSUS), ένας από τους ιδιοκτήτες της οποίας είναι ο «αμισθί» εργαζόμενος για το σχέδιο στο Ελληνικό, κ. Αθεμπίγιο. Το Βερολίνο όμως –στο πλαίσιο μιας «νέας οικονομικής Γιάλτας» που έχει επιβληθεί στην Ελλάδα– θεωρεί ότι πρέπει να έχει τον πρώτο λόγο στην εκμετάλλευση της δημόσιας περιουσίας της χώρας”, επ[ισημαίνει στο ρεπορτάζ της η “Ελευθεροτυπία”.
Το θέμα είναι εξαιρετικά σοβαρό και αξίζει να δούμε πως θα αντιμετωπιστεί από τα μεγάλα κανάλια και τις λοιπές φιλοκυβερνητικές εφημερίδες, δεδομένου ότι, εφόσον αληθεύουν οι κατηγορίες των Βρυξελλών και του Βερολίνου, η κυβέρνηση καταστρατηγεί τις έννοιες του διεθνούς διαγωνισμού και επιχειρεί μία έμμεση απευθείας ανάθεση ενός κολοσιαίου έργου σε μία εταιρεία, ιδιοκτήτης της οποίας είναι φίλος του πρωθυπουργού και της υπουργού Περιβάλλοντος.
Η αλήθεια είναι πως η κυρία Μπιρμπίλη ζήτησε την επίβλεψη του έργου από τον Αθεμπίγιο, καθώς, όπως θεωρεί, κάτι τέτοιο θα εξασφαλίσει την “πράσινη” διάσταση του, σε αντίθεση με το fund του Καταρ που επιδιώκει …περισσότερο τσιμέντο με αύξηση των συντελεστών δόμησης.
‘Ομως το να βάζει κανείς από το παράθυρο στο μεγαλύτερο έργο των τελευταίωνε τών μία “φιλική” εταιρεία δημιουργεί αναμφίβολα πολλές υπόνοιες. Ιδιαίτερα εάν είναι ακριβές πως γνωστοί “επικοινωνιολόγοι” με πράσινες περγαμηνές και διασυνδέσεις στο περιβάλλον του πρωθυπουργού επιδιώκουν, εσχάτως, να συνδεθούν με την BSUS του Αθεμπίγιο, σε μία προσπάθεια να ελέγξουν ένα μεγάλο κομμάτι των fast track αναπτυξιακών έργων ( Λαγονήσι- Ανάβυσσος κ.λ.π.)…
στη φωτό μία “αντίπαλη” σε εκείνη του Αθεμπίγο μελέτη έλληνα αρχιτέκτονα για το Ελληνικό
ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗς ΜΕΛΕΤΗΣ ΑΘΕΜΠΙΓΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ (από το euro2day.gr)
Ο Ισπανός αρχιτέκτονας Χοσέ Ασεμπίγιο έχει καταθέσει στον πρωθυπουργό, Γιώργο Παπανδρέου, και στον υπουργό Επενδύσεων Χάρη Παμπούκη, τη σχετική μελέτη διαμόρφωσης του χώρου και ήδη τα πρώτα σχέδια έχουν, σύμφωνα με πληροφορίες, αποσταλεί στους ιθύνοντες, του μοναδικού προς το παρόν ενδιαφερόμενου επενδυτή, του Εμιράτου του Κατάρ, οι οποίοι καταρχήν συμφωνούν με τα βασικά σημεία του εγχειρήματος.
Προκειμένου να συζευχθεί τόσο η ανάγκη για δημιουργία ενός μεγάλου πνεύμονα πρασίνου, όπως ζητούν οι φορείς της περιοχής, όσο και η προσέλκυση μιας μεγάλης επένδυσης, το σχέδιο Ασεμπίγιο προτείνει την εκμετάλλευση τετραγωγικών…. σε ύψος.
Συγκεκριμένα, θα υψωθούν τρεις γιγάντιοι για τα ελληνικά δεδομένα δόμησης ουρανοξύστες, οι χώροι των οποίων θα διατεθούν για επαγγελματική στέγη και κατοικία (κυρίως τα ρετιρέ), ενώ ο ισόγειος χώρος δύναται να αξιοποιηθεί για εμπορικές δραστηριότητες π.χ. πολυκαταστήματα κ.ά.
Η έκταση για τους τρεις ουρανοξύστες θα παραχωρηθεί με μακροχρόνια ενοικίαση (μέσω του θεσμού της επιφάνειας) και από την παραχώρηση προσδοκάται ότι θα εισρεύσουν στα ταμεία του κράτους έσοδα ύψους 4 δισ. ευρώ.
Εν συνεχεία τα κεφάλαια θα πολλαπλασιασθούν δεδομένης της επένδυσης που θα πραγματοποιήσει το Κατάρ ή οποιοσδήποτε άλλος επενδυτής επιλεγεί, στην περίπτωση που ακολουθηθεί η διαδικασία του ανοικτού διαγωνισμού…
Με τη λύση αυτή το μεγαλύτερο μέρος της έκτασης των 5.300 στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου θα αξιοποιηθεί για την δημιουργία ενός γιγάντιου πάρκου στο πρότυπο του Σέντραλ Παρκ στην Νέα Υόρκη.
«Η εκμετάλλευση του… αέρα και συγκεκριμένα οι τρεις ουρανοξύστες, θα μεταβάλλουν άρδην την εικόνα της πόλης. Τόσο οι επισκέπτες από τον Αργοσαρωνικό όσο και οι πολίτες θα βλέπουν κάτι εντυπωσιακό, το οποίο θα πλαισιώνεται από πλούσιο πράσινο», τονίζει στέλεχος τράπεζας που ασχολείται με την αξιοποίηση του Ελληνικού.
Όσο για τους ενδιαφερόμενους αγοραστές κατοικίας σε έναν από τους τρεις ουρανοξύστες «θα αποζημιωθούν από την απεριόριστη και μοναδικής θέας ομορφιά που προσφέρει το επίνειο της πρωτεύουσας», αναφέρει ο συνομιλητής μας.
Σε ό,τι αφορά στις ενεργειακές προδιαγραφές των τριών κτιρίων θα είναι με βάση τα πιο σύγχρονα περιβαλλοντικά πρότυπα καθώς θα αξιοποιούν εναλλακτικές πηγές ενέργειας όπως ο ήλιος και ο αέρας. «Στα 5.300 στρέμματα δεν θα περνά ούτε ένα καλώδιο της ΔΕΗ», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Στο οικιστικό μέρος περιλαμβάνεται και η κατασκευή σύγχρονης και πολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας, η οποία θα μπορεί να φιλοξενεί το διεθνές τζετ σετ. Η κυβέρνηση σύμφωνα με τις ίδιες πηγές δεν εγκαταλείπει την ιδέα δημιουργίας μίας high tech βιβλιοθήκης, ψηφιακού κυρίως χαρακτήρα, η οποία θα διαθέτει τα πλέον σύγχρονα συγγράμματα αλλά και κλασικά αριστουργήματα σε ψηφιοποιημένη μορφή.
Πράσινη η πίστα
Πρόθεση της κυβέρνησης είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κάλυψη της έκτασης με πράσινο. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζεται το πάρκο που θα δημιουργηθεί να καλύπτει έκταση ίση με την… πίστα του παλαιού αεροδρομίου.
Το πάρκο θα περιλαμβάνει πλούσια βλάστηση, χώρους αναψυχής εξ ου και εξετάζεται το ενδεχόμενο να διατηρηθούν οι κτιριακές εγκαταστάσεις του παλαιού αεροδρομίου και να μετατραπούν σε χώρους άθλησης και ψυχαγωγίας. Επίσης, στο πάρκο θα υπάρχουν κατά τα πρότυπα του Σέντραλ Παρκ μικρές τεχνίτες λίμνες, χώροι ξεκούρασης και θα δίνεται η δυνατότητα επίδοσης σε εκκεντρικά σπορ.
Δύο μαρίνες
Το «Σέντραλ Παρκ» της Αθήνας θα διαθέτει και άμεση πρόσβαση στην θάλασσα μέσω της υπογειοποίησης της Λεωφόρου Ποσειδώνος. Στο παραλιακό κομμάτι θα κατασκευασθούν δύο μαρίνες με στόχο να φιλοξενούν πολυτελή σκάφη τόσο των τουριστών όσο και των μόνιμων κατοίκων που θα επενδύσουν στο Ελληνικό.
«Σήμερα υπάρχει η μαρίνα του Αγίου Κοσμά ωστόσο το σχέδιο προβλέπει αναδιάταξη και ανακατασκευή προκειμένου να δημιουργηθούν δύο μαρίνες που θα εξυπηρετούν τους ιδιοκτήτες σκαφών», αναφέρει ο συνομιλητής μας.
Κατάρ ή διαγωνισμός;
Οι επικεφαλής της επενδυτικής εταιρείας του Εμιράτου του Κατάρ είναι, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, γνώστες των βασικών αξόνων της μελέτης Ασεμπίγιο και φέρεται ότι συμφωνούν. Βέβαια, στην κυβέρνηση επικρατεί – εξαιτίας των εσωκομματικών και όχι μόνο διαφωνιών – προβληματισμός για τον τρόπο αξιοποίησης του Ελληνικού.
Ο υπουργός Επενδύσεων Χάρης Παμπούκης φέρεται αποφασισμένος να αναθέσει με την μέθοδο του fast track την επένδυση στους Άραβες του Κατάρ, με τους οποίους έχει υπογραφεί και σχετικό προσύμφωνο, ωστόσο λαμβάνει υπόψην του και όσους διατείνονται πως πρέπει να προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός.
«Στην πρώτη περίπτωση η διαδικασία παραχώρησης αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου. Στην δεύτερη περίπτωση θα χρειασθεί τουλάχιστον ένα έτος και στην παρούσα κατάσταση κάτι τέτοιο δεν βοηθά στο παραμικρό την ώθηση των επενδύσεων», επισημαίνεται.