“ΝΑΙ” ΣΤΗ ΔΟΣΗ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ… ΚΕΡΑΜΙΔΑ ΜΕ ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ ΥΨΟΥΣ 6,4 ΔΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΤΕΥΧΘΕΙ Ο ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ 124% ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΤΟ 2020. ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ, ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΟΦΕΙΛΕΣ ΚΑΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙ “ΜΑΥΡΕΣ” ΤΡΥΠΕΣ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΑΝΕΙΣΤΕΣ.
Το πράσινο φως για την εκταμίευση της δόσης δίνει το τελευταίο προσχέδιο της έκθεσης προόδου του μνημονίου των υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στο σχέδιο ενσωματώνονται και αναφέρονται αναλυτικότερα τα συμπεράσματα του τελευταίου Eurogroup καθώς και η έκθεση βιωσιμότητας του χρέους όπως διαμορφώθηκε κατά τη μαραθώνια διαπραγμάτευση της προηγούμενης Δευτέρας.
Στο προσχέδιο της έκθεσης (με ημερομηνία 27 Νοεμβρίου, μια μέρα μετά το κρίσιμο Eurogroup) περιλαμβάνεται και η ανάλυση που είχε διαρρεύσει σε προηγούμενα προσχέδια και καταγράφει την πρόοδο που έχει επιτευχθεί αλλά και τους τομείς στους οποίους πρέπει να ληφθεί πρόσθετη δράση καθώς και τα μέτρα ύψους 6,4 δισ. ευρώ που πρέπει να αποφασιστούν τον προσεχή Μάρτιο για τη διετία 2014 – 2015.
Η συγκεκριμένη έκθεση, σύμφωνα με κοινοτικά στελέχη, αποτελεί από χθες αντικείμενο οριστικοποίησης από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με στόχο να εγκριθεί την προσεχή Τετάρτη από το κονκλάβιο των Επιτρόπων και εν συνεχεία να πάρει το δρόμο για επόμενο Eurogroup προς κύρωση.
Αναλυτικότερα, οι υπηρεσίες της Επιτροπής συνιστούν εκταμίευση των κεφαλαίων του EFSF, τα οποία σε γενικές γραμμές αντιστοιχούν στην 2η, 3η και 4η δόση του δευτέρου δανείου, υπό την αίρεση της συνέχισης της υλοποίησης των δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί από τις ελληνικές αρχές.
Εκτιμάται ότι οι ανάγκες χρηματοδότησης εως τον Μάρτιο του 2013 είναι 42,1 δισ. ευρώ. Η εκταμίευση των 3 δόσεων του 2013 θα «συνδέονται με την εφαρμογή των οροσήμων που περιλαμβάνονται στο μνημόνιο που θα συμφωνηθεί με την τρόικα».
Για το χρέος αναφέρεται ότι οι προοπτικές βιωσιμότητάς του έχουν επιδεινωθεί σε σύγκριση με το Μάρτιο του 2012, κυρίως λόγω της επιδείνωσης της μακροοικονομικής κατάστασης και των καθυστερήσεων, αλλά και της παράτασης του στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος 4,5% του ΑΕΠ για το 2016.
Καταγράφεται η πορεία του χρέους και οι προβολές για το μέλλον, γίνεται αναφορά στην δέσμευση των κρατών της ευρωζώνης για την ενίσχυση της βιωσιμότητας του χρέους με παρεμβάσεις που θα προκύψουν για την Ελλάδα σε σταδιακό τρόπο.
Όπως αναφέρει η Ε.Ε.:
– το πρωτογενές πλεόνασμα το 2016 θα φτάσει στο 4,5% του ΑΕΠ, όπως ζητούν οι δανειστές.
-Το ΑΕΠ θα μειωθεί κατά 4,2% το 2013 και θα επιστρέψει σε θετικούς ρυθμούς το 2014 (0,6%) που θα επιταχυνθούν στο 3,7% το 2016.
– οι πρόσθετες ανάγκες λήψης δημοσιονομικών μέτρων για τη διετία 2015-2016 που δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί προσδιορίζονται σε 6,4 δισ. ευρώ σε πίνακα που περιλαμβάνεται στην έκθεση της Κομισιόν.
Αξιολόγηση βιωσιμότητας του χρέους
Στην έκθεση αναφέρεται εντός παρενθέσεως ότι πρόκειται για σχέδιο προκαταρκτικό και ατελές.
Σύμφωνα με το προσχέδιο η βιωσιμότητα του ελληνικού κρατικού χρέους αξιολογείται με βάση τις τελευταίες μακροοικονομικές εξελίξεις, και λαμβάνοντας υπόψη τα μέτρα που συμφωνήθηκαν από το Eurogroup στις 26 Νοεμβρίου. Το ποσοστό του κρατικού χρέους ως προς το ΑΕΠ προβλέπεται στην επόμενη δεκαετία, στη βάση αρκετών υποθέσεων για την πραγματική και την ονομαστική ανάπτυξη, το πρωτογενές πλεόνασμα και άλλα χρηματοοικονομικά στοιχεία που δεν περιλαμβάνονται στο έλλειμμα της ESA, όπως τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις και την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, καθώς και στη βάση της επίσημης χρηματοδότησης και της χρηματοδότησης από την αγορά.
Οι προοπτικές για τη βιωσιμότητα του χρέους έχουν επιδεινωθεί σημαντικά σε σχέση με τις εκτιμήσεις κατά την περίοδο που υιοθετήθηκε το δεύτερο πρόγραμμα, το Μάρτιο. Ενώ οι νέες πληροφορίες πάνω σε τεχνικούς παράγοντες (κυρίως αναφορικά με το κόστος των νέων δανείων του EFSF) έχουν ελαφρώς μειώσει την τροχιά του χρέους, αυτό εξισορροπήθηκε και με το παραπάνω, από την επιδείνωση των μακροοικονομικών προβλέψεων που έχει αυξήσει το ποσοστό του χρέους ως προς το ΑΕΠ κατά 11,5%. Επιπλέον, η παράταση της περιόδου δημοσιονομικής προσαρμογής υπονοεί μια περαιτέρω επιδείνωση του ποσοστού του χρέους/ΑΕΠ το 2020 κατά περαιτέρω 5,5%. Οι αναθεωρημένες προσδοκίες αναφορικά με τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις, αύξησαν την αναλογία χρέους/ΑΕΠ το 2020 κατά επιπλέον 10%. Τέλος, η πρόσφατη αναθεώρηση του επιπέδου του ονομαστικού ΑΕΠ το 2011, είχε ως αποτέλεσμα την επιπλέον αύξηση του χρέους/ΑΕΠ το 2020 κατά 6%.
“To outlook της βιωσιμότητας του χρέους της ελληνικής κυβέρνησης έχει επιδεινωθεί από το Μάρτιο του 2012 που είχε ολοκληρωθεί το δεύτερο πρόγραμμα στήριξης της Ελλάδας, εξέλιξη που αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην επιδείνωση των μακροοικονομικών συνθηκών αλλά και τις καθυστερήσεις στην εφαρμογή του προγράμματος. Η απαιτούμενη αναπροσαρμογή των στόχων του προγράμματος και η αναμενόμενη παράταση της προθεσμίας για επίτευξη πλεονάσματος της τάξης του 4,5% του ΑΕΠ από το 2014 στο 2016 καθιστούν σκόπιμη μια ευρύτερη θεώρηση της βιωσιμότητας του χρέους που προβλέπει χαμηλότερα επίπεδα χρέους μεσοπρόθεσμα, εξομάλυνση της υφιστάμενης χρηματοδοτικής καμπύλης μετά το 2020 και αποκλιμάκωση της χρηματοδότησης Η Ελλάδα εξετάζει συγκεκριμένα μέτρα μείωσης του χρέους βραχυπρόθεσμα, τα οποία μπορεί να περιλαμβάνουν την αγορά χρέους από διάφορες κατηγορίες κρατικών υποχρεώσεων.
Στο πλαίσιο αυτό και αφού υπάρχει η διαβεβαίωση των αρχών για την περαιτέρω προώθηση των δημοσιονομικών και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και με την επιτυχή έκβαση της πιθανής επαναγοράς χρέους, οι πρωτοβουλίες οικονομικής στήριξης που εξετάζονται από τα κράτη-μέλη για την ενίσχυση της βιωσιμότητας του χρέους, θα αυξηθούν για την Ελλάδα σταδιακά και με προϋπόθεση την ισχυρή εφαρμογή από τη χώρα των συμφωνηθέντων μεταρρυθμιστικών μέτρων στην περίοδο του προγράμματος, καθώς και στην μετά από το πρόγραμμα περίοδο εποπτείας. Οι λεπτομέρειες αυτών των όρων (conditionality) θα συμφωνηθούν από το Eurogroup, με βάση εισήγηση της Τρόικας”, σημειώνεται στην έκθεση.
Τα φορολογικά
Όσον αφορά το φορολογικό τμήμα της έκθεσης επαναλαμβάνονται και όσα αναφέρονταν και στο προηγούμενο προσχέδιο και πιο συγκεκριμένα:
– Το καθαρό εισπρακτικό αποτέλεσμα της φορολογικής μεταρρύθμισης που θα αποδώσει πλήρως έως το τέλος του 2014 θα είναι 1 δισ. ευρώ.
– Ο φόρος των κερδών των επιχειρήσεων στο επίπεδο της επιχείρησης αυξάνεται από το 20% στο 26% και η φορολογία των μερισμάτων μειώνεται από το 25% στο 10%.
– Καταργείται το αφορολόγητο όριο για τους ελεύθερους επαγγελματίες και θεσπίζεται νέος τρόπος φορολόγησης με συντελεστή 26% για το εισόδημα έως 50.000 ευρώ και 35% για το υψηλότερο εισόδημα.
– Καθιερώνεται νέα φορολογική κλίμακα για μισθωτούς συνταξιούχους με τρία φορολογικά κλιμάκια.
– Καταργούνται οι περισσότερες φοροαπαλλαγές.
– Καταργείται το αφορολόγητο παιδιών και αντικαθίσταται με απευθείας εισοδηματική ενίσχυση των οικογενειών χαμηλού εισοδήματος.
– Καταργείται η τεκμαρτή φορολόγηση για αγρότες και ναυτικούς.
– Επέρχεται σειρά παρεμβάσεων στον φορολογικό μηχανισμό προκειμένου να αυξηθεί η αποτελεσματικότητά του, να μειωθεί η φοροδιαφυγή και να καταπολεμηθεί η διαφθορά.