Το αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης με ειλικρίνεια, με συγκεκριμένες δεσμεύσεις και χρονοδιαγράμματα και με έναν συνεκτικό και ολιστικό τρόπο ανοίγει και επίσημα τη συζήτηση για την επόμενη μέρα της χώρας και της οικονομίας, ενώ η αντιπολίτευση το μόνο που προτείνει είναι ένα διαρκές αίτημα για εκλογές.
Αυτό υπογράμμισε σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Αλέξης Χαρίτσης.
«Δεν πρόκειται λοιπόν για σχέδιο επί χάρτου αλλά για μια δυναμική και βαθιά πολιτική διαδικασία που φιλοδοξεί να θέσει τις βάσεις για βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη με πρωταγωνιστή την κοινωνία» όπως σημείωσε ο ίδιος.
Το αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης, αναφέρει, παρά τις δυσκολίες και τους περιορισμούς έχει στόχο να στηριχθούν οι δυνάμεις της εργασίας, η νεολαία και τα νέα παραγωγικά και επιχειρηματικά στρώματα ώστε να πάρουν πάνω τους την υπόθεση της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας.
Υπογραμμίζει πως η επενδυτική κοινότητα έχει ενημερωθεί ότι υπάρχει αναπτυξιακό σχέδιο και διαπιστώνει ότι η κυβέρνηση αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και δράσεις με σαφείς προτεραιότητες. «Δεν σημαίνει ότι όλοι συμφωνούν με το σύνολο των παρεμβάσεων, αλλά η εικόνα είναι θετική», τονίζει.
Αναφέρει επίσης ότι προχωράει η υλοποίηση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, η οποία θα διευκολύνει την πρόσβαση στη χρηματοδότηση των ΜΜΕ των νεοσύστατων επιχειρήσεων, των συνεταιρισμών και των κοινωνικών επιχειρήσεων καθώς και των δημόσιων φορέων, αλλά και του Ταμείου Μικροπιστώσεων.
Η συνέντευξη του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Αλέξη Χαρίτση στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στη δημοσιογράφο Εύη Παπαδοσηφάκη αναλυτικά:
– Ασκήθηκε σκληρή κριτική στην κυβέρνηση για το αναπτυξιακό σχέδιο. Τι απαντάτε σε όσους το αμφισβητούν και σχολιάζουν;
Μετά από μία μακρά περίοδο κρίσης που αφήνουμε πίσω μας, με την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια και την επιτροπεία τον ερχόμενο Αύγουστο, ανοίγει και επίσημα η συζήτηση για την επόμενη μέρα της χώρας και της οικονομίας και αν θέλουμε να έχουμε μία ισχυρή και διατηρήσιμη ανάπτυξη δεν πρέπει να επανέλθουμε στα λάθη του παρελθόντος.
Το αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης – παρά τις δυσκολίες και τους περιορισμούς – έχει στόχο να στηριχθούν οι δυνάμεις της εργασίας, η νεολαία και τα νέα παραγωγικά και επιχειρηματικά στρώματα ώστε να πάρουν πάνω τους την υπόθεση της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας. Να στηθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα αποτελεσματικό κοινωνικό κράτος που θα προσφέρει ουσιαστική μέριμνα σε εκείνους που πραγματικά έχουν ανάγκη. Να μεταρρυθμιστεί η δημόσια διοίκηση και να ξεφύγει επιτέλους από τον κορσέ των πελατειακών σχέσεων για να προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες σε όλους τους πολίτες και να συνδράμει αποφασιστικά την ανάπτυξη.
Αυτούς τους σκοπούς έρχεται να υπηρετήσει η Αναπτυξιακή Στρατηγική σε ένα περιβάλλον που, μετά τη λήξη του προγράμματος, επιτρέπει σημαντικά μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας. Η Στρατηγική πατάει πάνω στη δημοσιονομική και μακροοικονομική σταθερότητα – που με θυσίες πέτυχε η χώρα – και θέτει ως κεντρικό στόχο την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου που χρεοκόπησε το 2010, προτάσσοντας την επαναβιομηχάνιση, την ενίσχυση στρατηγικών κλάδων της οικονομίας στους οποίους η Ελλάδα διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα και κυρίως, την αξιοποίηση του υψηλά μορφωμένου ανθρώπινου δυναμικού μέσα από τη δημιουργία σταθερών και ποιοτικών θέσεων εργασίας, την επένδυση στην έρευνα και την καινοτομία και την τεχνολογική αναβάθμιση των υποδομών και της παραγωγής.
Στο επίκεντρο της διαδικασίας παραγωγικού μετασχηματισμού τίθεται η εργασία, η νεολαία και η νέα μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Σε αυτή την κατεύθυνση, το αναπτυξιακό σχέδιο περιλαμβάνει έναν ολοκληρωμένο προγραμματισμό για την υλοποίηση κρίσιμων μέτρων, όπως η αύξηση του κατώτατου μισθού, η επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων και η καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, που αυξάνουν τη διαπραγματευτική ισχύ των εργαζομένων και θέτουν τις βάσεις για την αποκατάσταση της αγοραστικής τους δύναμης.
-Γιατί χρειάζεται ένα τέτοιο σχέδιο;
Η παραγωγική ανάταξη της ελληνικής οικονομίας αλλά και οι τεράστιες προκλήσεις της εποχής, όπως η 4η βιομηχανική επανάσταση και η κλιματική αλλαγή, δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν από τους αυτοματισμούς της αγοράς, όπως υποστηρίζει η αξιωματική αντιπολίτευση. Χρειάζεται πλατιά κοινωνική κινητοποίηση, συστηματική συλλογική προσπάθεια και δημοκρατικός σχεδιασμός.
Η Αναπτυξιακή Στρατηγική είναι ένα τέτοιο εγχείρημα, το πρώτο τέτοιας κλίμακας στη μεταπολιτευτική ιστορία της χώρας και προέκυψε μέσα από ανοικτή και δημοκρατική διαβούλευση, δύο ετών, που ολοκληρώθηκε με τα Περιφερειακά Αναπτυξιακά Συνέδρια, και περιλαμβάνει συγκεκριμένες δράσεις για όλα τα υπουργεία, με σαφή χρονικό προγραμματισμό που εκτείνονται σε όλα τα επίπεδα – από τη βιομηχανία και τη γεωργία, τις υποδομές και τα δίκτυα, μέχρι την παιδεία και τη δημόσια διοίκηση. Δεν πρόκειται λοιπόν για σχέδιο επί χάρτου αλλά για μια δυναμική και βαθιά πολιτική διαδικασία που φιλοδοξεί να θέσει τις βάσεις για βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη με πρωταγωνιστή την κοινωνία.
Δυστυχώς, σε αυτή την δυναμική προσπάθεια η αντιπολίτευση κρύβει το πραγματικό της σχέδιο και το μόνο που προτείνει είναι ένα διαρκές αίτημα για εκλογές.
– Το αναπτυξιακό σχέδιο θέτει ποσοτικοποιημένους στόχους;
Οι ποσοτικοποιημένοι στόχοι θα περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο που θα έρθει στη Βουλή για να ψηφιστεί, ως τις 15 Ιουνίου, με το επικαιροποιημένο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής.
Εκεί αναφέρονται συγκεκριμένοι στόχοι για το ΑΕΠ και για την αξιοποίηση του δημοσιονομικού χώρου που δημιουργείται. Οι πόροι θα κατευθυνθούν στην παιδεία, την υγεία και τη διατήρηση της προσέλκυσης επενδύσεων.
Όπως σημείωσα και πιο πριν, στο επίκεντρο της διαδικασίας παραγωγικού μετασχηματισμού τίθεται η εργασία, και στο σημείο αυτό θέλω να σημειώσω ότι τον Απρίλιο, το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, κατέγραψε την υψηλότερη επίδοση των 17 τελευταίων ετών δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.
Φυσικά δεν παραβλέπουμε ότι η ανεργία παραμένει ακόμη σε πολύ υψηλά επίπεδα γι αυτό και προχωράμε σε μία σειρά από δεσμευτικές δράσεις για την ενίσχυση της απασχόλησης. Εκτός από την επαναφορά της αναλογίας 1 προς 1 αποχωρήσεων και προσλήψεων στο Δημόσιο που πετύχαμε στη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς, δίνονται κίνητρα στον ιδιωτικό τομέα για την πρόσληψη νέου προσωπικού αλλά και κίνητρα σε άνεργους και νέους για δραστηριοποίηση σε νέους τομείς και νέα παραγωγικά σχήματα. Για πρώτη φορά, στα προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ και του νέου Αναπτυξιακού νόμου, για παράδειγμα, προβλέπεται επιδότηση του μισθολογικού και ασφαλιστικού κόστους το πρώτο διάστημα, για όσες επιχειρήσεις δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας.
Την ίδια ώρα βλέπουμε τη ΝΔ να κρύβει το πραγματικό της σχέδιο, να βαφτίζει αναπτυξιακά κίνητρα τη μείωση των μισθών και των συντάξεων και να ζητά την εκχώρηση κρίσιμων λειτουργιών του δημοσίου στους ιδιώτες με στόχο τη συρρίκνωση του κράτους και την εμπορευματοποίηση των κοινωνικών αγαθών, για όσους βέβαια μπορούν να πληρώσουν.
Οι προτάσεις της αντιπολίτευσης θα πρέπει να διατυπωθούν καθαρά και με θάρρος ώστε να κρίνει ο λαός.
– Ποια είναι τα πρώτα σχόλια της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας για το αναπτυξιακό σχέδιο;
Αν και υπάρχει πολλή παραπληροφόρηση και καταστροφολογία η επενδυτική κοινότητα έχει ενημερωθεί ότι υπάρχει αναπτυξιακό σχέδιο και διαπιστώνει ότι η κυβέρνηση αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και δράσεις με σαφείς προτεραιότητες.
Δεν σημαίνει ότι όλοι συμφωνούν με το σύνολο των παρεμβάσεων, αλλά η εικόνα είναι θετική.
Το σημαντικό όμως είναι ότι η έξοδος από τα μνημόνια και το αναπτυξιακό σχέδιο μας επιτρέπουν να συμμετάσχουμε πιο ουσιαστικά στην εξελισσόμενη συζήτηση στην Ευρώπη για το μέλλον της ευρωπαϊκής ενοποίησης. Μία ενοποίηση που δοκιμάζεται σοβαρά από τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές και την άνοδο εθνικιστικών και ξενοφοβικών δυνάμεων.
Απέναντι στην βραδύτητα και τη στασιμότητα των ευρωπαϊκών κέντρων συμβάλουμε με ένα συγκεκριμένο προοδευτικό σχέδιο που διεκδικεί να επαναφέρει τις ανάγκες των πολλών και τη δημοκρατική νομιμοποίηση στα κέντρα των πολιτικών αποφάσεων.
– Μία βασική παράμετρος του αναπτυξιακού σχεδίου είναι το χρηματοδοτικό πλαίσιο. Που στηρίζετε χρηματοδοτικά την αναπτυξιακή προσπάθεια;
Η Αναπτυξιακή Στρατηγική περιλαμβάνει ένα ξεχωριστό αναλυτικό κεφάλαιο για τη χρηματοδότηση – το που δηλαδή θα βρεθούν οι πόροι που θα χρηματοδοτήσουν τους αναπτυξιακούς στόχους που τίθενται στο σχέδιο. Το βασικό εργαλείο χρηματοδότησης της Στρατηγικής είναι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων το οποίο ενισχύεται σταθερά τα τελευταία τρία χρόνια. Τώρα αλλάζουμε και το θεσμικό πλαίσιο που διέπει το ΠΔΕ και το οποίο υπάρχει από το 1955 ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες. Θεσμοθετούμε τον πενταετή προγραμματισμό, διευρύνουμε τα κριτήρια για τις δημόσιες επενδύσεις ώστε να καλύπτουν περισσότερους τομείς πέρα από τις υποδομές και εισάγουμε για πρώτη φορά κριτήρια ελέγχου και αξιολόγησης ανάλογων των ευρωπαϊκών ταμείων ώστε να διασφαλίζεται η βέλτιστη αξιοποίηση των δημόσιων πόρων.
Επιπλέον φέρνουμε πρόσθετους πόρους μέσα από συμφωνίες με διεθνείς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (2 δισ. ευρώ μόνο για το 2017) και προχωράμε στη σύσταση νέων χρηματοοικονομικών εργαλείων που συνδυάζουν τις διαφορετικές χρηματοδοτικές πηγές, κινητοποιούν σημαντικά κεφάλαιο από τον ιδιωτικό τομέα και προσφέρουν στοχευμένη χρηματοδότηση στους διαφορετικούς κλάδους της οικονομίας. Εργαλεία για παράδειγμα, όπως το EquiFund που με 300 εκατ. ευρώ δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους χρηματοδοτεί νεοφυείς και δυναμικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε κάθε στάδιο ανάπτυξής τους. Ή το νέο Ταμείο Μικροπιστώσεων το οποίο θα στηρίξει με ποσά έως 25.000 ευρώ επιχειρήσεις και επαγγελματίες που δεν έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό.
Τέλος, προχωράει η υλοποίηση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, η οποία θα διευκολύνει την πρόσβαση στη χρηματοδότηση των ΜΜΕ των νεοσύστατων επιχειρήσεων, των συνεταιρισμών και των κοινωνικών επιχειρήσεων καθώς και των δημόσιων φορέων.