Περί τα τέλη Αυγούστου αναμένεται να οριστικοποιηθεί το πακέτο παροχών 750 εκατ. ευρώ περίπου του 2019 που θα βασίζεται στις προτάσεις του ΥΠΟΙΚ, καθώς και άλλων υπουργείων. Ο λόγος για τον “δημοσιονομικό χώρο” που καταγράφει ο Μεσοπρόθεσμος Προϋπολογισμός επιπλέον των αντίμετρων που δεν αναγνωρίζουν προς το παρόν οι δανειστές.
Οι αποφάσεις έπρεπε να ληφθούν νωρίτερα, με πρώτο ορόσημο σχετική εισήγηση του ΥΠΟΙΚ Ευκλείδη Τσακαλώτου προς τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα έως το τέλος Ιουλίου. Ωστόσο, οι φονικές πυρκαγιές άλλαξαν το σχεδιασμό. Έτσι, μένει να φανεί αν θα επηρεάσουν το τελικό μείγμα του πακέτου που επιχειρείται να παρουσιαστεί στην ΔΕΘ και θα έπρεπε (βάσει του Μεσοπρόθεσμου Προϋπολογισμού) να περιέχει μόνο φοροαπαλλαγές για το 2019. Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη πολλά υπουργεία στις συσκέψεις που λαμβάνουν χώρα προτείνουν ενίσχυση κοινωνικών δαπανών.
Στις σκέψεις του οικονομικού επιτελείου συνεχίζει να υπάρχει ως πρόταση και η μη εφαρμογή των περικοπών στις συντάξεις το 2019, αλλά και η διαπραγμάτευση για τη διανομή μερίσματος φέτος – όπως συνέβη και τα προηγούμενα χρόνια. Οι εκτιμήσεις των αρμόδιων στελεχών προς το παρόν περιλαμβάνουν ένα περιθώριο της τάξης των 500 – 900 εκατομμυρίων ευρώ ως ασφαλή υπέρβαση του στόχου του 2018.
Ωστόσο, οι προθέσεις της ελληνικής κυβέρνησης θα πρέπει να βρουν θετική ανταπόκριση (ή έστω ανοχή), από την πλευρά των δανειστών, οι οποίοι θα ξεκινήσουν τον πρώτο μεταμνημονιακό έλεγχο της ελληνικής οικονομίας και έχουν εκφράσει ξεκάθαρα τις θέσεις τους στο ζήτημα της περικοπής των συντάξεων.
Επιπλέον, προς το παρόν η Κομισιόν δέχεται την ύπαρξη αντιμέτρων αλλά όχι “δημοσιονομικού χώρου” από το 2019 και μετά, ενώ έχει προαναγγείλει διαπραγμάτευση η οποία θα πρέπει να ολοκληρωθεί το Νοέμβριο μαζί με το τελικό σχέδιο Προϋπολογισμού. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο όχι μόνο δεν δέχεται ότι υπάρχει δημοσιονομικός χώρος, αλλά δεν αναγνωρίζει με βεβαιότητα ούτε την δυνατότητα της κυβέρνησης να εφαρμόσει μαζί με τα μέτρα και τα αντίμετρα του 2019 και του 2020 (δηλαδή το κοινωνικό πακέτο και την αύξηση των επενδύσεων που θα συνοδεύουν τη μείωση των συντάξεων το 2019, αλλά και τη μείωση των φορολογικών συντελεστών σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, σε ΕΝΦΙΑ και σε έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης που συνοδεύουν τη μείωση του αφορολόγητου το 2020).
Σε κάθε περίπτωση, πέρα από τους θεσμούς υπάρχουν και οι προθέσεις των κρατών-μελών, με τη Γερμανία να έχει εκφράσει τη θέση της ψηφίζοντας στην αρμόδια Επιτροπή Προϋπολογισμού ότι τον Δεκέμβρη θα συνεδριάσει για την έγκριση μέρους του πακέτου για το χρέος που συνδέεται με προαπαιτούμενα. Ψήφισε ότι θα κριθεί ακόμη και από την αύξηση του ΦΠΑ στα λεγόμενα προσφυγικά νησιά από την 1/1/2019.
Τον Σεπτέμβριο πάντως, παράλληλα με τις επιχειρούμενες ανακοινώσεις ξεκινά και η μεταμνημονιακή εποπτεία με την χάραξη του Προσχεδίου Προϋπολογισμού που πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή (την 1η Οκτωβρίου). Έχει ειδική σημασία γιατί θα αποτελέσει την βάση εκκίνησης της διαδικασίας ένταξης της Ελλάδας στο “Ευρωπαϊκό Εξάμηνο στις 15/8 δηλαδή στον βασικό “κορμό” της εποπτείας της Κομισιόν.
Παράλληλα, η νέα σύνοδος κοινοβουλίων κρατών – μελών για το ελληνικό χρέος μέσα στο Σεπτέμβριο θα δώσει μία αίσθηση των προθέσεων, αλλά και θα διαμορφώσει την δυνατότητα εξαγγελιών της κυβέρνησης.