Ήταν Μάιος του 2008 όταν μερικοί από τους μεγαλύτερους εμπειρογνώμονες του κόσμου για έργα του Leonardo da Vinci μαζεύονταν πάνω από ένα καβαλέτο σε στούντιο που βρισκόταν πάνω από την Trafalgar Square.
Το έργο που είχαν κληθεί να αξιολογήσουν, στο τμήμα συντηρητών της Εθνικής Πινακοθήκης της Βρετανίας, ήταν ένας πίνακας σε ξύλο καρυδιάς. Απεικόνιζε έναν μακρυμάλλη, γενειοφόρο άνδρα που κοιτάζει ευθεία μπροστά με το ένα χέρι σηκωμένο σαν να ευλογεί, και στο άλλο κρατώντας μια διαφανή σφαίρα.
Εκείνη τη μέρα, ο πίνακας ταυτοποιήθηκε ως το πλέον αμφιλεγόμενο έργο του ζωγράφου υπό τον τίτλο “Salvator Mundi” (Σαλβαντόρ Μούντι – Σωτήρας του Κόσμου).
Τρία χρόνια αργότερα, τον Νοέμβριο του 2011, αυτό το πορτρέτο του Χριστού αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά δημοσίως στην έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης της Βρετανίας για τη ζωή και τις δημιουργίες του Leonardo da Vinci.
Έξι χρόνια αργότερα, έγινε το πιο ακριβό έργο που έχει δημοπρατηθεί ποτέ, φτάνοντας στο ιλιγγιώδες ποσό των 450 εκατομμυρίων. Τον περασμένο μήνα ο Οίκος Christie’s ζήτησε τον πίνακα για να τον εκθέσει στον Λούβρο του Αμπού Ντάμπι, κάτι που θα προσελκούσε χιλιάδες επισκέπτες. Ο “Σωτήρας του Κόσμου” που σύμφωνα με τους εκτιμητές ολοκληρώθηκε περίπου το 1500, πουλήθηκε από τον Οίκο τον Νοέμβριο του 2017 στον Σαουδάραβα πρίγκιπα Μπαντρ μπιν Αμπντάλα, όπως είχαν πιθανολογήσει οι New York Times.
Ωστόσο, η πολυαναμενόμενη έκθεση-παρουσίαση του έργου αναβλήθηκε επ’ αόριστον. Το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού ανάφερε πως “διευκρινίσεις θα δοθούν σύντομα”, χωρίς περαιτέρω εξηγήσεις (οι οποίες ακόμη δεν έχουν δοθεί).
Από τότε άρχισαν να κυκλοφορούν θεωρίες συνωμοσίας σχετικά με την αυθεντικότητα του έργου.