Ένας καλλιτέχνης της τζαζ από τη Νότια Αφρική, ο Μούσα Μαντσίνι, έχει παίξει μουσική σε ολόκληρο τον κόσμο, αλλά μια από όλες τις ερμηνείες του ξεχωρίζει: αυτή που έδωσε όσο οι χειρουργοί πραγματοποιούσαν επέμβαση στον…εγκέφαλό του.
Βίντεο δείχνει τον καλλιτέχνη αυτόν, ο οποίος παίζει πολλά όργανα και διδάσκει στο πανεπιστήμιο, να παίζει την κιθάρα του ξαπλωμένος μέσα στο χειρουργείο και περιστοιχιζόμενος από γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό στη διάρκεια της εξάωρης επέμβασης στην οποία υποβλήθηκε για την αφαίρεση ενός όγκου στον εγκέφαλο.
Αυτό επέτρεψε στους γιατρούς στην πόλη Ντέρμπαν της Νότιας Αφρικής να παρατηρήσουν ποιές περιοχές του εγκεφάλου του χρησιμοποιούσε ο Μαντσίνι παίζοντας μουσική και να τις διαφυλάξουν αλλά και να αποκαταστήσουν μερικώς την κίνηση των δακτύλων του, που είχε πληγεί εξαιτίας του όγκου.
“Ένιωσα πολύ περίεργα και άβολα”, είπε ο Μαντσίνι στο Reuters μια εβδομάδα μετά την επέμβαση. “Το να βρίσκεσαι μεταξύ γενικής αναισθησίας αλλά και ξύπνιος και να ακούς τους ήχους από το φλόγιστρο μέσα στον εγκέφαλό σου…είναι πολύ δύσκολο να συγκεντρωθείς”.
Οι γιατροί επέλεξαν να κρατήσουν ξύπνιο τον Μαντσίνι για να αξιολογήσουν ποιά τμήματα του εγκεφάλου του λειτουργούν όσο προχωράει η επέμβαση συμβάλλοντας έτσι στον περιορισμό του κινδύνου νευρολογικής βλάβης.
“Ήταν μια επιτυχία δεδομένου ότι ο μεγαλύτερος κίνδυνος ήταν η παράλυση. Δεν είμαι παράλυτος και εξακολουθώ να έχω τον έλεγχο των άκρων μου και επομένως η διάθεσή μου είναι καλή και αναρρώνω καλά”, είπε ο Μαντσίνι. Πρόσθεσε μάλιστα ότι μετά την πλήρη ανάρρωση θα επιστρέψει στην καλλιτεχνική σκηνή.
Έχει ξανασυμβεί με… σαξόφωνο
Το περιστατικό δεν είναι πρωτοφανές καθώς έχει ξανασυμβεί πριν από ένα χρόνο περίπου με τον ασθενή να παίζει σαξόφωνο.
Το εν λόγω περιστατικό συνέβη το 2016, και δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Current Biology. Ως γεγονός, σηματοδοτεί μια ακόμα ιστορία επιτυχίας από την χειρουργική ομάδα του τμήματος Translational Brain Mapping του πανεπιστημίου του Ρότσεστερ, που σχεδιάστηκε για να εφαρμόζει εξατομικευμένες πρακτικές στις εγκεφαλικές χειρουργικές επεμβάσεις.
“Η αφαίρεση όγκου από τον εγκέφαλο μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες ανάλογα με τη θέση του. Ο εγκέφαλος του καθενός οργανώνεται με τον ίδιο τρόπο, αλλά υπάρχει και η μεταβλητότητα, δηλαδή αυτά που κάνουν τον κάθε ασθενή διαφορετικό και αυτά θέλουμε να τα διατηρούμε”, λέει ο καθηγητής Brad Mahon, Ph.D., ο οποίος βοήθησε στην ανάπτυξη του πρωτοκόλλου χαρτογράφησης.
Από το 2011, το εν λόγω πρόγραμμα έχει χρησιμοποιηθεί για την χαρτογράφηση χειρουργικών επεμβάσεων για ασθενείς με όγκους του εγκεφάλου, οι οποίοι είναι μαθηματικοί, λογιστές, δικηγόροι, τεχνίτες κ.α. Ο Fabbio ήταν ο πρώτος μουσικός.
Διαγνώστηκε με όγκο στον εγκέφαλο στην ηλικία των 25 ετών μετά από ζάλη και παραισθήσεις. Η μάζα βρισκόταν σε μια περιοχή που συνδέεται με τη μουσική επεξεργασία, κάτι ιδιαίτερα ανησυχητικό για έναν νεαρό άνδρα, του οποίου το πάθος και η καριέρα είναι η μουσική.
Οι γιατροί του Fabbio, συμπεριλαμβανομένου του επικεφαλής νευροχειρουργού Webster Pilcher, χρειάστηκαν 6 μήνες μελέτης και οργάνωσης του τρόπου που θα έκαναν στην επέμβαση στον Fabbio.
Ένα από τα τεστ που έκανα στον Fabbio, για να χαρτογραφήσουν τον εγκέφαλό του, αφορούσε εκείνον να ακούει μελωδίες στο πιάνο και να τις αναπαράγει τραγουδιστά, ενώ του έκαναν εκείνη την ώρα μαγνητική τομογραφία. Από αυτά τα τεστ και τις τομογραφίες, οι γιατροί παρήγαγαν έναν τρισδιάστατο χάρτη του εγκεφάλου του Fabbio. Εντόπισαν τις περιοχές ζωτικής σημασίας για την μουσική και την επεξεργασία της γλώσσας και έτσι “έχτισαν” βήμα-βήμα τις ακριβείς κινήσεις που έκαναν στην χειρουργική επέμβαση του Fabbio τον Ιούλιο του 2016.
Κατά τη διάρκεια της λεπτής επέμβασης, ο Fabbio ήταν ξύπνιος και έκανε πάλι μουσικές και γλωσσικές δοκιμές. Μόλις αφαιρέθηκε ο όγκος του, ήρθε η ώρα για το… σόλο του με το σαξόφωνο. Ενώ βρισκόταν στο πλευρό του, ο Fabbio έπαιζε ένα τραγούδι που είχε προετοιμάσει εκ των προτέρων και το οποίο επιλέχθηκε επειδή δεν απαιτεί βαθιές αναπνοές. Το απέδωσε άψογα και έτσι όλοι ήξεραν ότι η επέμβαση στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία.