356 εκατ. ευρώ θα κοστίσει η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής προχωρήσει ως εθνικό έργο, σύμφωνα με τον Εuroasia. H εκτίμηση αυτή συμπεριλαμβάνεται σε πεντασέλιδο κείμενο που απέστειλε ο Εuroasia στις 21 Δεκεμβρίου στη ΡΑΕ, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) για τα έτη 2019-2028. Ωστόσο πολλοί στην Κρήτη θεωρούν πως η ιδιωτική εταιρεία υπονομεύει το έργο, ενώ αφήνουν υπαινιγμούς για τη στάση της Ν.Δ υπέρ της εταιρείας.
Η τοποθέτηση του Εuroasia αποτελεί συνολική αμφισβήτηση των αποφάσεων της ΡΑΕ και του σχεδιασμού που απορρέουν εξ αυτών και υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ για την ηλεκτρική διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής.
Ο προτεινόμενος σχεδιασμός «θέτει σε κίνδυνο την υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής με έγκαιρο και οικονομικά αποδοτικό τρόπο», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Εuroasia, αφήνοντας εμμέσως ανοικτό το θέμα δικαστικής προσφυγής. Στην επιστολή του υπενθυμίζει ότι ως φορέας υλοποίησης του έργου έχει υποβάλει, σύμφωνα με το άρθρο 32 του Ν. 4001/2011, αιτήσεις αναθεώρησης κατά των αποφάσεων της ΡΑΕ με αίτημα την ανάκλησή τους. Επιπλέον επισημαίνει ότι ο σχεδιασμός υλοποίησης του έργου ως εθνικού καθίσταται ακόμη περισσότερο προβληματικός δεδομένης της από 10/10/017 κοινής απόφασης της ΡΑΕ και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Κύπρου (ΡΑΕΚ), που ελήφθη σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό (347/2013) και η οποία, όπως αναφέρει, αποτελεί διεθνή σύμβαση με δεσμευτική ισχύ και διασφαλίζει σε κάθε περίπτωση την υλοποίηση του συνολικού έργου Εuroasia Interconector από τον επίσημο φορέα υλοποίησης, δηλαδή τον Εuroasia.
Ως προς το θέμα της χρηματοδότησης, επισημαίνει ότι ο προτεινόμενος από τον ΑΔΜΗΕ σχεδιασμός δημιουργεί ένα επιπλέον εθνικό έργο, επιπρόσθετο του διακρατικού Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ, το συνολικό κόστος του οποίου (περίπου 1 δισ.) θα πρέπει να επωμισθεί πλήρως η Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να εκπληρώσει και τη δέσμευσή της για την υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής ως μέρους της μεγάλης διακρατικής διασύνδεσης στο πλαίσιο της Κοινής Ρυθμιστικής Απόφασης με κόστος κατασκευής 770 εκατ. ευρώ και φορέα υλοποίησης τον Euroasia. Eπισημαίνει δε ότι η ίδια η ΡΑΕ στις εγκριτικές της αποφάσεις για τη ΔΠΑ 2017-2026 και 2018-2027 πήρε τη θέση ότι η εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος δεν δικαιολογεί την υλοποίηση και των δύο έργων.
Ο Εuroasia διατυπώνει σειρά ενστάσεων κατά του σχεδιασμού της ελληνικής πλευράς επικαλούμενος το ευρωπαϊκό πλαίσιο που διέπει τα PCI και τις μέχρι τώρα επίσημες θέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως:
1. Οι αποφάσεις της ΡΑΕ στις οποίες στηρίζεται έχουν εκδοθεί αναρμοδίως και κατά παράβαση του ευρωπαϊκού κανονισμού (Ε.Ε. 347/2013) και επομένως είναι άκυρες. Κατά συνέπεια θέτει το έργο εκτός καθεστώτος PCI και το καθιστά αμιγώς εθνικό και συνεπώς μη επιλέξιμο για την προβλεπόμενη χρηματοδότηση από το πρόγραμμα (Connectign Europe Facillity).
2. Mε βάση τον ευρωπαϊκό κανονισμό, τα μοναδικά αρμόδια όργανα για την παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης του PCI είναι ο Οργανισμός Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER) και η αντίστοιχη περιφερειακή ομάδα. Η αρμοδιότητα της ΡΑΕ ως εθνικού ρυθμιστή γεννάται μόνον εφόσον έχει διαπιστωθεί από τα εν λόγω όργανα ότι προκύπτει καθυστέρηση πέραν των δύο ετών σε σχέση με την ημερομηνία λειτουργίας του έργου και μόνον εφόσον ο φορέας υλοποίησης δεν επιλέξει ο ίδιος τρίτο μέρος για τη χρηματοδότηση και άρα η υπόδειξη της ΡΑΕ δεν καθιστά αυτομάτως το τρίτο μέρος, εν προκειμένω την Αριάδνη, φορέα υλοποίησης του έργου.
3. Στην τεχνική περιγραφή της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής στο δεκαετές που τέθηκε σε διαβούλευση δεν υπάρχει καμία αναφορά σε λύση για τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας με το τμήμα Κρήτης – Κύπρου – Ισραήλ, παρά το γεγονός ότι το θέμα τίθεται ως μείζον από την Ε.Ε.
4. Στο αναθεωρημένο σχέδιο ο ΑΔΜΗΕ προτείνει μεγαλύτερη ισχύ (2×500 MW) έναντι (2×350 MW), με συντομότερο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, ενώ παράλληλα, θέτοντας τη διασύνδεση εκτός κανονισμού PCI, αποστερεί το έργο από μελέτες και αδειοδοτήσεις που έχει ήδη εκπονήσει ο Εuorasia ως επίσημος φορέας υλοποίησης.
Υπονομεύει το έργο της διασύνδεσης η Euroasia;
Όπως γράφει, ωστόσο το μεγάλο σάϊτ candiadoc.gr της Κρήτης, η συγκεκριμένη εταιρεία δρα ως προβοκάτορας και υπονομεύει το έργο της διασύνδεσης. Κατηγορεί, μάλιστα, τη Ν.Δ, ότι “παίζει το παιχνίδι” της συγκεκριμένης εταιρείας.
Συγκεκριμένα γράφει:
Σε προβοκάτορα και του ενεργειακού συστήματος της Κρήτης, αναδεικνύεται η ΝΔ, για χάρη ιδιωτικών συμφερόντων! Χθες στη βουλή το κόμμα τη αξιωματικής αντιπολίτευσης προχώρησε στη στήριξη της ιδιωτικής κυπριακής εταιρείας Eurasia, η εμπλοκή της οποίας προκαλεί προβλήματα στη διασύνδεση Κρήτης- Αττικής, καθώς θέλει να αναλάβει το έργο χωρίς καν να έχει αποδείξει την οικονομική δυνατότητα για τη συμμετοχή της! Μάλιστα στη διαμάχη της Ελλάδας με την κυπριακή εταιρεία, την οποία υποστηρίζουν και συμφέροντα της ΕΕ, η ΝΔ παίρνει ξεκάθαρη θέση σε βάρος της Ελλάδας, θέτοντας, μεταξύ άλλων, σε κίνδυνο την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης.
Δείτε επίσης: Για χάρη εταιρείας με ανύπαρκτα κεφάλαια μπλοκάρει το καλώδιο της Κρήτης η Κομισιόν!- Τί αποκαλύπτει στέλεχος του ΑΔΜΗΕ
Τη θέση της ΝΔ εξέφρασε χθες στη βουλή ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Κώστα Σκρέκας, για να απαντήσει ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης ότι είναι πολύ επικίνδυνες οι απόψεις της ΝΔ για το εθνικό συμφέρον, ενώ αναρωτήθηκε για ποιο λόγο ο κ. Σκρέκας και το κόμμα του ευθυγραμμίζονται με τις απόψεις του Eurasia. Παράλληλα ξεκαθάρισε ότι η “προχωράμε μόνοι μας το καλώδιο της Κρήτης”, μέσω του ΕΣΠΑ.
Μιλώντας στη συζήτηση για το το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που ρυθμίζει επείγοντα θέματα Ενέργειας και Χωροταξίας, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Κώστας Σκρέκας, κάλεσε την κυβέρνηση να αναθεωρήσει τα σχέδια της για την μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης, καθώς οι μέχρι τώρα χειρισμοί ενδέχεται να οδηγήσουν το έργο εκτός λίστας PCI, με την επόμενη λίστα να περιλαμβάνει διασυνδέσεις μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μονάχα σε περιπτώσεις που παράγεται από ΑΠΕ. Τόνισε, δε, πως μια τέτοια εξέλιξη θα στερήσει κοινοτικούς πόρους ύψους 300 εκατ. ευρώ λόγω του αποκλεισμού από την σχετική λίστα με τα έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.
Ο κίνδυνος απώλειας 300 εκατ. ευρώ κοινοτικών κονδυλίων δεν θα υπήρχε, εάν η ελληνική κυβέρνηση δεν είχε έρθει σε αντιπαράθεση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Euroasia, επεσήμανε ο βουλευτής της ΝΔ. Ο Κ. Σκρέκας υπογράμμισε επίσης ότι ενδέχεται να κινηθεί η διαδικασία παραβίασης των κοινοτικών κανονισμών και παραπομπή της ελληνικής πλευράς στο ελληνικό δικαστήριο, καθώς και ο Euroasia έχει ήδη προσφύγει στη Κομισιόν κατά της απόφασης της ΡΑΕ με την οποία εγκρίνεται η ίδρυση της “Αριάδνης” από τον ΑΔΜΗΕ.
Απαντώντας στις σχετικές επισημάνσεις του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας τόνισε πως η ελληνική πλευρά έχει ακολουθήσει ενιαία και σταθερή στάση από την αρχή μέχρι το τέλος σε ότι αφορά την μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης, τηρώντας τους σχετικούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς και οδηγίες. Το πρόβλημα έγκειται στη στάση του Euroasia Interconnector που παρά την αρχική συμφωνία στα πλαίσια του MOU – υπογράφτηκε τον Οκτώβριο του 2017 – εν τέλει δεν συμμορφώθηκε, δημιουργώντας κινδύνους για την ομαλή ηλεκτροδότηση της Κρήτης μετά το 2022.
Σε ότι αφορά τη χρηματοδότηση του έργου ο κ. Σταθάκης σημείωσε ότι η επένδυση του 1 δις. ευρώ θα αποσβεστεί σε τρία χρόνια αφού θα πάψουν να πληρώνονται ΥΚΩ 450 εκατ. ετησίως. Μάλιστα, χαρακτήρισε ως ψέμα τον ισχυρισμό ότι το έργο θα αποκλειστεί από ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, υπενθυμίζοντας ότι η μικρή διασύνδεση της Κρήτης χρηματοδοτείται κατά 25% από το ΕΣΠΑ.
Ο υπουργός παραδέχτηκε ότι υπάρχει αντιπαράθεση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σημειώνοντας ότι είναι ζήτημα νομικής ερμηνείας για το πότε λήγει η διετία υπαγωγής στα έργα PCI. Η ΡΑΕ σύμφωνα με τον κ. Σταθάκη θεωρεί ότι η διετία έληξε τον Ιούλιο, ενώ ο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι λήγει στις 31/12.
Ο κ. Σταθάκης υπεραμύνθηκε της θέσης της ελληνικής πλευράς να προχωρήσει στην υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής ανεξαρτήτως του διασυνοριακού έργου Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ, που προωθεί ο Euroasia και απευθυνόμενος στον κ. Σκρέκα χαρακτήρισε πολύ επικίνδυνες τις απόψεις της ΝΔ για το εθνικό συμφέρον, ενώ αναρωτήθηκε για ποιο λόγο ο κ. Σκρέκας και το κόμμα του ευθυγραμμίζονται με τις απόψεις του Eurasia.
ΠΗΓΗ: Εφημερίδα Καθημερινή, candiadoc.gr