Κυβέρνηση και τραπεζίτες θα πρέπει να κινηθούν γρήγορα ώστε να οριστικοποιήσουν τα κριτήρια ένταξης και προστασίας από το νέο πλαίσιο ώστε η τελική πρόταση να είναι έτοιμη αν όχι στο τέλος της εβδομάδας το αργότερο στις αρχές της επομένης. Στην κατεύθυνση αυτή θα γίνει μια δεύτερη συνάντηση των δύο πλευρών ώστε να κλειδώσει το κείμενο και στις λεπτομέρειες του πριν πάει για έγκριση από τις εποπτικές αρχές ( ΕΕ ΕΚΤ SSM ) και στην συνταχθεί σε νόμο και να ψηφιστεί με συνοπτικές διαδικασίες πριν το τέλος του μήνα οπότε λήγει και η παράταση του νόμου Κατσέλη – Σταθάκη.
Κατά την συνάντηση του Κυβερνητικού επιτελείου με τους τραπεζίτες στο Μέγαρο Μαξίμου μπήκε στο τραπέζι και το ενδεχόμενο κάλυψης πρώτης κατοικίας βάση κριτηρίων χωρίς συγκεκριμένο όριο.
Σύμφωνα με το news247.gr με δεδομένο ότι η μεγαλύτερη διαφορά ήταν το όριο κάλυψης με τους τραπεζίτες να επιμένουν ότι περίπου των 85% των στεγαστικών δανείων σε καθυστέρηση να αφορούν δάνεια ως 100.000 ευρώ άρα είναι περιττό να μπει ένα υψηλότερο όριο (όπως πχ τα 150.000 ευρώ που πρότεινε η Κυβέρνηση) η συζήτηση άλλαξε κατεύθυνση.
Σε μια προσπάθεια συμβιβασμού η πλευρά της Κυβέρνηση έριξε στο τραπέζι την πρόταση για προστασία χωρίς όριο αλλά με βάση συγκεκριμένα κριτήρια (συνέπεια εισοδηματική περιουσιακή κατάσταση) που θα συνδιαμορφώσουν τις επόμενες μέρες οι δύο πλευρές. Η λύση αυτή είχε εξεταστεί από τις αρχές του χρόνου στο πλαίσιο της συνολικής αλλαγής του πλαισίου για την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Το θετικό είναι ότι οι τραπεζίτες αποδέχθηκαν την λύση και δεσμεύτηκαν να συνεργαστούν στην οριστικοποίηση των λεπτομερειών της.
Από την άλλη οι τράπεζες αποδέχθηκαν να ενταχθούν στην νέα εξωδικαστική ρύθμιση και τα επιχειρηματικά δάνεια που έχουν υποθήκη κάποια πρώτη κατοικία .Επίσης έγινε αποδεκτό ότι το κούρεμα του κεφαλαίου του δανείου που θα γίνεται από τις Τράπεζες να εξετάζεται κατά περίπτωση και όχι οριζόντια όπως σχεδιάζονταν αρχικά.
Στο θέμα των κεφαλαιακών απωλειών που θα έχουν οι τράπεζες από το κούρεμα των δανείων υπήρχε έτοιμη απάντηση : Μεγάλο μέρος της θα καλύπτεται από την κάλυψη μέρους των δόσεων από το δημόσιο . Συνολικά οι τράπεζες θα επιδοτούνται μέσω των δανείων με ένα συνολικό ποσό της τάξης των 200 εκ ευρώ το οποίο δύναται να αυξηθεί αν επιταχυνθεί ο ρυθμός μείωσης των δανείων.
Οι δύο πλευρές έμειναν σύμφωνες ότι όσοι εντάσσονται με βάση τα κριτήρια που θα οριστικοποιηθούν στο νέο σχήμα θα περνούν συνεχές σκανάρισμα της οικονομικής της τους κατάστασης με στόχο να αποφευχθεί η εκμετάλλευση του νέου πλαισίου από στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Η δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας έναντι της χρονοβόρας δικαστικής διαδικασίας που προέβλεπε ο νόμος Κατσέλη προσφέρει διαφάνεια αλλά και συνεχή παρακολούθηση των ρυθμισμένων δανείων.
Οι διαβουλεύσεις επικεντρώθηκαν επίσης στα:
- Δυνατότητα επιδότησης της μηνιαίας δόσης του δανείου από το κράτος, με βάση περιουσιακά και εισοδηματικά κριτήρια. Η επιδότηση μπορεί να φθάνει το 33% της μηνιαίας δόσης, υπό την προϋπόθεση ότι ο δανειολήπτης θα τηρεί τη ρύθμιση. Εάν καθυστερήσει την πληρωμή τριών δόσεων, η επιδότηση θα χάνεται.
- Δυνατότητα υπαγωγής όσων δεν καλύπτονται σήμερα από τον νόμο Κατσέλη, όπως οι έμποροι. Επίσης, θα μπορούν να προστατευθούν και επιχειρηματικά «κόκκινα» δάνεια με υποθηκευμένη την πρώτη κατοικία του δανειολήπτη. Πάντως, αυτή η διεύρυνση της ομπρέλας προστασίας δεν βρίσκει σύμφωνους τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, ενώ έντονες αντιρρήσεις εκφράζουν και οι τράπεζες.
- «Κούρεμα» του δανείου από τις τράπεζες. Εξετάζεται είτε «κούρεμα» της μηνιαίας δόσης είτε «κούρεμα» της υπολειπόμενης οφειλής, εφόσον το ανεξόφλητο κεφάλαιο του δανείου ξεπερνά την αξία του ακινήτου κατά 1,2 φορές.
- Επιμήκυνση της οφειλής μέχρι και κατά 20-25 χρόνια, εφόσον δεν ξεπερνιέται κάποιο όριο ηλικίας του δανειολήπτη (πιθανώς τα 80 έτη).
- Μείωση επιτοκίου.
- Επανεξέταση της οικονομικής και περιουσιακής κατάστασης των δανειοληπτώνπου θα ενταχθούν στο νέο πλαίσιο προστασίας ανά 2-3 έτη, ώστε να μη συνεχιστεί η στήριξη δανειοληπτών που έχουν ορθοποδήσει οικονομικά.