Τον μετασχηματισμό της ΔΕΠΑ με διατήρηση των εθνικών υποδομών φυσικού αερίου υπό δημόσιο έλεγχο, το νέο πλαίσιο για την ανάπτυξη της γεωθερμίας, τη δημιουργία νέας, δημόσιας γεωλογικής αρχής με διευρυμένες αρμοδιότητες, ρυθμίσεις για το κτηματολόγιο και τις κατεδαφίσεις αυθαιρέτων και επιμέρους διατάξεις για ενεργειακά θέματα περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που αναμένεται να κατατεθεί αύριο στη Βουλή.
Στο πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνεται το “μοντέλο” (τύπου ΑΔΜΗΕ) που επελέγη για την ικανοποίηση του προαπαιτούμενου της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, με την προσέγγιση της κυβέρνησης για ιδιοκτησιακό διαχωρισμό των υποδομών με δομή που θα διασφαλίζει τη διατήρηση του δημοσίου ελέγχου επί του στρατηγικής σημασίας μονοπωλίου του εθνικού δικτύου διανομής φυσικού αερίου.
Διάσπαση εντός τριών μηνών
Ειδικότερα, ο εταιρικός μετασχηματισμός της (σημερινής) ΔΕΠΑ Α.Ε. περιλαμβάνει μερική διάσπαση του κλάδου υποδομών εντός τριών μηνών από την ισχύ του νέου πλαισίου, που μεταβιβάζεται σε νέα εταιρεία με την επωνυμία ΔΕΠΑ Υποδομών Α.Ε. Με την ολοκλήρωση της διάσπασης, η εταιρεία που “απομένει” μετονομάζεται σε ΔΕΠΑ Εμποριας Α.Ε.
Ο κλάδος υποδομών περιλαμβάνει:
– Τις συμμετοχές της ΔΕΠΑ στις εταιρείες διαχείρισης των Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου Αττικής (ΕΔΑ Αττικής), Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας (ΕΔΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας) και λοιπής Ελλάδας (ΔΕΔΑ).
– Την κυριότητα της ΔΕΠΑ επί των παγίων των Δικτύων Διανομής.
– Τη συμμετοχή της ΔΕΠΑ στα διεθνή έργα, ήτοι α) τα έργα που αναπτύσσονται από την ΥΑΦΑ Ποσειδών A.E., στην οποία συμμετέχει άμεσα η ΔΕΠΑ (διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας IGI, και αγωγός EastMed), β) τα έργα που αναπτύσσονται από την ICGB AD (αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας – IGB) και γ)τα έργα που πρόκειται να αναπτυχθούν στο πλαίσιο οποιασδήποτε άμεσης ή έμμεσης μελλοντικής συμμετοχής της ΔΕΠΑ Υποδομών σε εταιρείες με σκοπό την ανάπτυξη, κατασκευή ή διαχείριση έργων υποδομών διασύνδεσης με γειτονικές χώρες.
– Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις που απορρέουν από μνημόνια συνεργασίας ή συμφωνίες για τη μελλοντική συμμετοχή της ΔΕΠΑ σε εταιρεία/ες με σκοπό την κατασκευή, ανάπτυξη και διαχείριση του νέου πλωτού τερματικού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.
– Το δίκτυο οπτικών ινών κυριότητας ΔΕΠΑ.
– Υφιστάμενα ή μελλοντικά δικαιώματα και υποχρεώσεις της ΔΕΠΑ για την ανάπτυξη, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομής δικτύων διανομής, συμπεριλαμβανομένων έργων CNG ή μικρής κλίμακας LNG.
Η ΔΕΠΑ Υποδομών Α.Ε. υποχρεούται, εντός τριών μηνών από την ολοκλήρωση της μερικής διάσπασης να προχωρήσει σε απορρόφηση των θυγατρικών και να ιδρύσει νέα εταιρεία (100% θυγατρική), που θα δραστηριοποιείται στα διεθνή έργα εισφέροντας και την υφιστάμενη συμμετοχή της στην εταιρεία Ποσειδών.
Το μετοχικό κεφάλαιο και τα δικαιώματα ψήφου της ΔΕΠΑ Υποδομών θα ανήκουν άμεσα και έμμεσα κατά πλειοψηφία στο Ελληνικό Δημόσιο (51%). Για τις υπόλοιπες μετοχές και δικαιώματα ψήφου, κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ, προβλέπεται πώληση και μεταβίβασή τους κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας.
Επίσης, προβλέπονται συγκεκριμένες προϋποθέσεις ώστε να διασφαλίζεται ότι ο διαχειριστής του δικτύου διανομής θα είναι ανεξάρτητος -μια επιχείρηση παραγωγής ή προμήθειας ή εμπορίας στην Ελλάδα θα μπορεί να έχει μειοψηφική συμμετοχή στον διαχειριστή ή σε δίκτυο διανομής.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας Α.Ε. διατηρεί απευθείας ή μέσω των θυγατρικών της τις δραστηριότητες:
– Εισαγωγής φυσικού αερίου μέσω μακροπρόθεσμων συμβάσεων προμήθειας της ΔΕΠΑ, είτε από οποιαδήποτε άλλη πηγή.
– Προμήθειας φυσικού αερίου μέσω ή εκτός Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου ή Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου.
– Εισαγωγής, προμήθειας και εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας.
– Ανεφοδιασμού οχημάτων με CNG μέσω ιδιόκτητων πρατηρίων ή συνεργαζόμενων, συμπεριλαμβανομένων όλων των σχετικών συμβάσεων και τη χρήση του εμπορικού σήματος “FISIKON”.
– Προμήθειας τελικών πελατών, μη συνδεδεμένων σε δίκτυο διανομής ή στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου ή σε Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου και για χρήση αερίου ως καυσίμου σε κινητήρες μέσων θαλάσσιας και χερσαίας μεταφοράς.
– Προμήθειας απομακρυσμένων δικτύων διανομής φυσικού αερίου.
– Οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα σχετίζεται με την ανάπτυξη, επέκταση και λειτουργία της δραστηριότητας προμήθειας φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων υφιστάμενων ή μελλοντικών δικαιωμάτων/υποχρεώσεων της ΔΕΠΑ σε διεθνή έργα, όπως δεσμεύσεις ποσοτήτων στον IGB ή στο FSRU Αλεξανδρούπολης.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας πρέπει να έχει ολοκληρώσει την απορρόφηση των θυγατρικών της εντός τριών μηνών από την ολοκλήρωση της διαδικασίας μερικής διάσπασης.
Για την αξιοποίηση των μετοχών κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ προβλέπονται:
– Πώληση και μεταβίβαση κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας του 50% του συνόλου των μετοχών κυριότητάς του συν 1 μετοχή, αποκλειόμενης δυνατότητας ξεχωριστής πώλησης μετοχών εκδόσεων θυγατρικών της.
– Μεταβίβαση στο Ελληνικό Δημόσιο, άνευ ανταλλάγματος των υπολειπόμενων μετοχών του ΤΑΙΠΕΔ, που θα μεταβιβαστούν κατόπιν, αυτοδικαίως και άνευ ανταλλάγματος, στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε., μετά την υπογραφή της συμφωνίας μετόχων, στην οποία προβλέπεται εκπροσώπηση στο Δ.Σ του Δημοσίου και δικαιώματα αρνησικυρίας του στη γενική συνέλευση και το Δ.Σ. της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Διασφαλίζονται τα εργασιακά δικαιώματα
Παράλληλα, ρυθμίζονται οι εργασιακές σχέσεις του προσωπικού που επηρεάζεται από την υλοποίηση του εταιρικού μετασχηματισμού της υφιστάμενης ΔΕΠΑ, ώστε να διασφαλίζονται τα δικαιώματα των εργαζομένων.
Το προσωπικό της ΔΕΠΑ Υποδομών αποτελείται από το σύνολο του προσωπικού των ΕΔΑ Αττικής και ΔΕΔΑ και το προσωπικό που απασχολείται μέχρι 31.12.2018, στον κλάδο υποδομών ΔΕΠΑ καθορίζεται με απόφαση του Δ.Σ. της ΔΕΠΑ (εντός τριάντα ημερών από την έναρξη ισχύος του νόμου) και μεταφέρεται στη ΔΕΠΑ Υποδομών κατά την ολοκλήρωση της διάσπασης. Όλοι οι όροι εργασίας που ισχύουν βάσει ατομικών συμβάσεων, επιχειρησιακής συλλογικής σύμβασης ή επιχειρησιακού εθίμου μεταφέρονται αυτοδίκαια στη ΔΕΠΑ Υποδομών και ισχύουν μέχρι νεότερης τροποποίησής τους μέσω νέων συμβάσεων που θα ρυθμίζουν ενιαία τα ζητήματα προσωπικού.
Το προσωπικό της ΔΕΠΑ και των θυγατρικών της μπορεί πριν την ολοκλήρωση της μερικής διάσπασης να ενταχθεί σε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου.
Το προσωπικό που θα απασχοληθεί στη ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν δύναται να απολυθεί για χρονική περίοδο τριών ετών από την ολοκλήρωση της μεταβίβασης των μετοχών.
Ορθολογική αξιοποίηση της γεωθερμίας
Στο ίδιο πολυνομοσχέδιο προβλέπεται η δημιουργία των προϋποθέσεων για την ορθολογική αξιοποίηση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας, εκσυγχρονίζοντας το υφιστάμενο πλαίσιο που υπάρχει από το 2003.
Ειδικότερα, απλουστεύεται η κατηγοριοποίηση των θερμικών πεδίων, που πλέον θα διακρίνονται σε:
– Τοπικού ενδιαφέροντος – θερμοκρασία ρευστού 30-90 βαθμοί Κελσίου.
– Εθνικού ενδιαφέροντος – θερμοκρασία ρευστού άνω των 90 βαθμών Κελσίου.
Σημειώνεται ότι ήδη αναγνωρισμένα (με ΦΕΚ) είναι τριάντα γεωθερμικά πεδία τοπικού ενδιαφέροντος και δύο πεδία εθνικού ενδιαφέροντος, ενώ οι ευρύτεροι χώροι όπου υπάρχουν ενδείξεις παρουσίας γεωθερμικού δυναμικού και δεν έχουν ακόμα αναγνωριστεί ονομάζονται Περιοχές Γεωθερμικού Ενδιαφέροντος (ΠΓΘΕ).
Η έρευνα, διαχείριση και εκμετάλλευση του γεωθερμικού δυναμικού υπάγεται: για πεδία εθνικού ενδιαφέροντος στην αρμοδιότητα του υπουργού ΠΕΝ, για πεδία τοπικού ενδιαφέροντος και ΠΓΘΕ στην αρμοδιότητα του συντονιστή της αποκεντρωμένης διοίκησης.
Επίσης, αυξάνεται η ελάχιστη θερμοκρασία καθορισμού γεωθερμικού δυναμικού κατά 5 βαθμούς Κελσίου, στους 30 βαθμούς (από 25), παρέχοντας τη δυνατότητα αξιοποίησης αρκετών αγροτών γεωτρήσεων για άρδευση, ενώ θεσμοθετείται η σύσταση Επιτροπών Αντιμετώπισης Προβλημάτων.
Στα τοπικού ενδιαφέροντος πεδία, η διαδικασία διαγωνισμού προκαλείται με αίτηση του ενδιαφερόμενου και η αποκεντρωμένη διοίκηση προχωρεί σε δημόσια πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος διάρκειας τριάντα ημερών. Στα εθνικού ενδιαφέροντος πεδία η αρμοδιότητα προκήρυξης διαγωνισμού και σύναψης σύμβασης μίσθωσης ανήκει στον υπουργό ΠΕΝ.
Επίσης, θεσπίζονται ανταποδοτικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες, καθώς 10% του ποσού των αναλογικών μισθωμάτων θα διατίθεται στους δήμους.
Δημόσια γεωλογική αρχή
Συγχρόνως, το ΥΠΕΝ θεσμοθετεί την ίδρυση νέας, δημόσιας γεωλογικής αρχής, της Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ), με παράλληλο εκσυγχρονισμό του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου και διεύρυνση των αρμοδιοτήτων και σε ζητήματα γεωλογικών κινδύνων, προστασίας του περιβάλλοντος και των πολιτών, που θα αντικαταστήσει το σημερινό Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ).
Το ΙΓΜΕ καταργείται, ενώ οι εργαζόμενοι διασφαλίζονται πλήρως με διατήρηση των θέσεων εργασίας τους με την ίδια έννομη σχέση και την ένταξή τους σε τακτικές οργανικές θέσεις της νέας αρχής.
Στα νέα αντικείμενα της αρχής περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα πεδία της γεωθερμίας και των υδρογονανθράκων, η δημιουργία Διεύθυνσης Καταγραφής και Αντιμετώπισης Φυσικών και Τεχνολογικών Κινδύνων κ.λπ. Ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου θα συμβάλει στην αποτελεσματική προστασία της ζωής και των περιουσιών των πολιτών από γεωλογικούς κινδύνους και καταστροφές, στην οργάνωση της πολιτικής προστασίας της χώρας, στην αξιοποίηση του δημόσιου πλούτου που ανήκε στο ΙΓΜΕ κ.λπ.
Ενεργειακός συμψηφισμός από ΟΤΑ
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται επίσης σειρά ρυθμίσεων για ενεργειακά ζητήματα όπως:
– Η δυνατότητα χρήσης ενεργειακού συμψηφισμού/εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού για κάλυψη ενεργειακών αναγκών κοινωφελών επιχειρήσεων (σχολεία, νοσοκομεία κ.λπ.).
– Ορίζεται τιμή αναφοράς για φωτοβολταϊκούς σταθμούς με προσαύξηση επί της μεσοσταθμικής τιμής των δημοπρασιών της ίδιας τεχνολογίας της περασμένης χρονιάς ύψους: 5% για εγκατεστημένη ισχύ έως 500 kW και 10% για σταθμούς Ενεργειακών Κοινοτήτων με εγκατεστημένη ισχύ έως 1 MW.
– Αντιμετωπίζεται η κατάτμηση έργων ΑΠΕ: κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο μπορεί να κατέχει άμεσα ή έμμεσα έως δύο έργα, με δυνατότητα σύναψης σύμβασης ενίσχυσης εκτός διαγωνισμών, ενώ οι Ενεργειακές Κοινότητες μπορούν να κατέχουν αντίστοιχα έργα συνολικής ισχύος έως 18MW.
– Θεσμοθετούνται Περιφερειακά Παρατηρητήρια για το περιβάλλον και την ασφάλεια της έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, με συμμετοχή εκπροσώπων της Περιφέρειας, των δήμων και αρμόδιων επιστημονικών φορέων.
– Εισάγεται ακριβέστερος ορισμός των “υδρογονανθράκων”, που σε κάθε περίπτωση αποκλείει το σχιστολιθικό πετρέλαιο και αέριο.
ΠΗΓΗ: avgi.gr