Σε καταγγελία στην ΕΣΗΕΑ προέβη ο εκπρόσωπος των εργαζομένων στο Documento για τον αποκλεισμό της εφημερίδας και του documentonews.gr από την καμπάνια «Μένουμε σπίτι» και την ομολογημένη χειραγώγηση του Τύπου εκ μέρους της εκτελεστικής εξουσίας.
Αξιότιμοι συνάδελφοι,
Δημοσιεύτηκε χθες 9/6 η απάντηση του κυβερνητικού εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα στην ερώτηση που είχε κατατεθεί στις 29/4 από την κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τα κριτήρια επιλογής των Μέσων που συμμετέχουν στην καμπάνια «Μένουμε Σπίτι» για την ενημέρωση των πολιτών για την πανδημία Covid-19 και πιο συγκεκριμένα για τους λόγους αποκλεισμού της εφημερίδας Documento και του σάιτ documentonews.gr.
Στην απάντησή του ο κυβερνητικός εκπρόσωπος αναφέρει:
«Η καμπάνια αυτή ξεδιπλώθηκε στο σύνολο των κατηγοριών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης με σκοπό η διάχυση και διείσδυση των μηνυμάτων της εκστρατείας να είναι η κατά το δυνατόν ευρύτερη και αποτελεσματικότερη, υπό την προϋπόθεση ότι τα μέσα αυτά λειτουργούν πληρώντας κριτήρια αντικειμενικότητας και αμεροληψίας και τηρώντας τις αρχές της ηθικής και δεοντολογίας, συνεκτιμώμενης της αξιοπιστίας των μέσων αναφορικά με τη μη αναπαραγωγή ψευδών ειδήσεων (fake news) και τη μη πρόκληση σύγχυσης στο κοινό.
Τα ΜΜΕ που συμμετείχαν στην εκστρατεία καθορίστηκαν με την εφαρμογή τέτοιων αντικειμενικών, ποιοτικών και ποσοτικών κριτηρίων, και πάντα σε σχέση το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, με γνώμονα τη διαφύλαξη της εγκυρότητας της εκστρατείας και την προστασία της ασφάλειας των πολιτών.
Ως εκ τούτου, ουδέποτε τέθηκε ως κριτήριο αποκλεισμού από την εκστρατεία η πολιτική τοποθέτηση ενός Μέσου. Αντίθετα, συμμετείχαν μέσα ενημέρωσης που δεν είναι φίλα προσκείμενα στην Κυβέρνηση ασκώντας συνεχώς έντονη κριτική στο έργο της. Ενδεικτικά αναφέρουμε Μέσα όπως η Αυγή, η Εφημερίδα των Συντακτών, ο Ριζοσπάστης, ο Δρόμος της Αριστεράς, ο ραδιοφωνικός σταθμός ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ κ.α.».
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ομολογεί ότι πράγματι υπάρχουν ΜΜΕ τα οποία αποκλείστηκαν από την καμπάνια, με κριτήρια μάλιστα «αντικειμενικότητας», «αμεροληψίας», «αξιοπιστίας», «ηθικής» και τήρησης της «δεοντολογίας», τα οποία κριτήρια μάλιστα εισάγει αυθαίρετα χωρίς κανένα νόμιμο έρεισμα εφόσον δεν γίνεται αναφορά σε αυτά στις σχετικές ΚΥΑ. Σας αποστέλλω τον πλήρη αναλυτικό κατάλογο των 1.232(!) Μέσων που συμπεριλήφθηκαν στην καμπάνια, ώστε να μπορέσει και ο ουδέτερος και καλόπιστος παρατηρητής να εκτιμήσει πώς εφαρμόζονται στην πράξη αυτά τα υψηλά κριτήρια.
Στην πραγματικότητα αυτό που δηλώνει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είναι ότι η εκτελεστική εξουσία είναι αρμόδια να κρίνει το δημοσιογραφικό έργο, πραγματοποιώντας πλήρη αντιστροφή και καταργώντας ουσιαστικά τον ρόλο της δημοσιογραφίας ως μέσο ελέγχου της αυθαιρεσίας της εξουσίας εν γένει. Επιπλέον, οι μομφές αυτές στρέφονται άμεσα και κατά των δημοσιογράφων που εργάζονται στο Μέσο καθώς πλήττουν και τη δική τους αξιοπιστία και κύρος. Κατά τη γνώμη μου πρόκειται για κραυγαλέο δείγμα νοοτροπίας ολοκληρωτισμού και χειραγώγησης του Τύπου που υπερβαίνει το κομματικό πεδίο και αφορά τον δημοσιογραφικό κλάδο στο σύνολό του. Ουσιαστικά πλήττει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της ελευθεροτυπίας.
Στο πλαίσιο της υποχρέωσής της να προστατεύει την ανεξαρτησία στην άρθρωση δημοσιογραφικού λόγου, η ΕΣΗΕΑ οφείλει να καταδικάσει απερίφραστα τις κυβερνητικές προσπάθειες για έλεγχο του Τύπου, όποια προβιά κι αν ενδύονται.
Με συναδελφικούς χαιρετισμούς,
Απόλλων Λιακόπουλος
Εκπρόσωπος συντακτών Documento στο Μεικτό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ
Παράρτημα
Σε συνέχεια της προηγούμενης ενημέρωσης/καταγγελίας μου προς την Ένωση και προς περαιτέρω τεκμηρίωσή της, σας αποστέλλω και δύο συνδέσμους από ρεπορτάζ του Documento.
Ο πρώτος αφορά χρηματοδότηση σε blogspot του Μένιου Φουρθιώτη το οποίο είχε μηδενικές δημοσιεύσεις προ της καμπάνιας και συνολικά μόλις δύο(!) δημοσιεύσεις. Ο δεύτερος αφορά τη χρηματοδότηση Μέσου που ανήκει στον Κυριάκο Βελόπουλο, ο οποίος συνειδητά και κατ’ επανάληψη διασπείρει fake news με κερδοσκοπικούς στόχους. Και μιλάμε μόλις για δύο από τα 1.232 Μέσα!
Είμαι βέβαιος ότι η δημοσιογραφική έρευνα θα καταδείξει πάμπολλες ακόμη περιπτώσεις χρηματοδότησης Μέσων οι οποίες θα καταδεικνύουν ακόμη περισσότερο ότι τα κριτήρια που επικαλείται ο κυβερνητικός εκπρόσωπος περί “αξιοπιστίας”, “αντικειμενικότητας”, “αναγνωσιμότητας” και “μη διασποράς fake news” δεν είναι παρά προφάσεις για να δικαιολογηθούν ο κυβερνητικός έλεγχος στην ενημέρωση και τη δημοσιογραφία και η περιθωριοποίηση Μέσων μη αρεστών στην πολιτική εξουσία.
Ο Πέτσας έδωσε διαφήμιση σε blog του Μένιου Φουρθιώτη που δημιουργήθηκε γι΄αυτό τον σκοπό
Ο Πέτσας έδωσε διαφήμιση και στις κηραλοιφές του Βελόπουλου
Απόλλων Λιακόπουλος
Εκπρόσωπος συντακτών Documento στο Μεικτό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ