Σχεδόν απομονωμένος εδώ και ενάμισι χρόνο στην Θεσσαλονίκη, εκτός πολιτικού πεδίου, ο Νίκος Καρανίκας βρέθηκε στο επίκεντρο της επικαιρότητας με αφορμή την συγγνώμη του Άδωνι Γεωργιάδη και την καθυστερημένη δικαίωσή του. Ο άνθρωπος που λοιδορήθηκε όσο λίγοι από την ΝΔ τα τελευταία πέντε χρόνια, έχει ιδιαίτερη συνεισφορά στην ρύθμιση της αγοράς φαρμακευτικής κάνναβης.
Ωστόσο η ΝΔ άργησε πολύ να αναγνωρίσει την θετική του συνεισφορά. Ωστόσο τα εύσημα ήρθαν -έστω και αργά- από τον Άδωνι Γεωργιάδη, που αναγνώρισε την προσφορά του Νίκου Καρανίκα. Ήταν μια κίνηση που εξέπληξε αρκετούς, καθώς ο Καρανίκας είχε δεχθεί ακραίες και συχνά χυδαίες επιθέσεις.
Σήμερα ο άλλοτε συνεργάτης στο γραφείο Στρατηγικού Σχεδιασμού της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, μιλά μέσω της Αυγής για το νομοσχέδιο, την πολιτική τομή του ΣΥΡΙΖΑ, τις επενδυτικές ευκαιρίες, αλλά και την ατολμία της ΝΔ, που μπορεί να προχωρά το νομοσχέδιο, ωστόσο κάνει τις μισές από τις αναγκαίες ενέργειες.
Ακολουθεί ολόκληρο το άρθρο του στο avgi.gr
Η κάνναβη τα τελευταία χρόνια αποτελεί αναπτυξιακή και επενδυτική έκπληξη παγκοσμίως. Είναι τα χίλια διακόσια και κάτι προϊόντα της βιομηχανικής κάνναβης, είναι τα φαρμακευτικά προϊόντα, αλλά είναι και η ευφορική κάνναβη ή κάνναβη για ενηλίκους, όπως λέγεται στον υπόλοιπο κόσμο.
Ήταν λογικό και επόμενο να ασχοληθεί και το γραφείο στρατηγικού σχεδιασμού της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ σοβαρά για την εκπόνηση ενός σχεδίου που θα απαντάει στην ανάγκη να εναρμονιστούμε με τις διεθνείς απαιτήσεις για την νομιμοποίηση αρχικά της βιομηχανικής κάνναβης και στην πορεία να προχωρήσουμε προαιρετικά στη ρύθμιση της φαρμακευτικής κάνναβης.
Αναλάβαμε να ρυθμίσουμε αρχικά τον νόμο της βιομηχανικής κάνναβης, που υπήρχε από το 2013 λόγω ευρωπαϊκής απαίτησης, αλλά δίχως να υπάρχει ΚΥΑ. Οπότε, κάναμε την ΚΥΑ για τη βιομηχανική κάνναβη, ο αρχικός νόμος για την οποία ήταν αρκετά προβληματικός και παράλληλα προχωρήσαμε στη σύνταξη νόμου για την φαρμακευτική κάνναβη.
Δημιουργήθηκαν ομάδες εργασίας σε κάθε ένα από τα υπουργεία (εννέα στο σύνολο) που εμπλέκονταν και μία ομάδα υπό την ευθύνη του γραφείου στρατηγικού σχεδιασμού, που ρύθμιζε όλη τη διαδικασία μεταξύ ομάδων αλλά και των υπηρεσιών κάθε υπουργείου.
Έπρεπε δηλαδή να συνεννοηθούν και να συνεργαστούν για έναν καλό σκοπό: τη δημιουργία νόμου, ώστε οι ασθενείς να έχουν το δικό τους φάρμακο και αυτό να είναι οικονομικά προσιτό. Παράλληλα, είδαμε ότι αυτό για να πετύχει θα έπρεπε να δημιουργηθεί αγορά που θα παράγει-διανέμει τα προϊόντα που χρειάζονται οι ασθενείς και συνάμα να υπάρξουν και οι κοινωνικές δομές για τον έλεγχο της θεραπείας μέσα από τους συλλόγους και συνεταιρισμούς (λέσχες ασθενών, με μητρώο ασθενών και κάρτα ασθενών υπό την παρακολούθηση ειδικευμένου και επιστημονικού προσωπικού).
Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Prohibition Partners, για το 2028 προβλέπεται ότι τα μεγέθη της ευρωπαϊκής αγοράς της κάνναβης θα ξεπεράσουν τα 115,8 δις και αυτό πρακτικά αποδεικνύει ότι όλο και περισσότεροι πολίτες στρέφονται στην εύρεση φαρμάκου, λόγω αποτελεσματικότητας, και σε άλλα προϊόντα της κάνναβης.
Μέχρι το 2028 θα έχουν προχωρήσει και οι υπόλοιπες χώρες της ΕΕ στην νομιμοποίηση της φαρμακευτικής κάνναβης .
Αυτά τα στοιχεία είναι αρκετά ώστε κάθε σοβαρή χώρα, που δεν έχει προκαταλήψεις με την κάνναβη, να αξιοποιήσει αυτή τη δυναμική συνδυάζοντας την υγεία των πολιτών με την οικονομική ανάπτυξη.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αυτό έκανε. Αξιοποίησε σωστά τη συγκυρία, αλλά βρέθηκε ανάμεσα στις προκαταλήψεις της αντιπολίτευσης με αποτέλεσμα να γίνει ο νόμος, αλλά αφήνοντας κενά που έπρεπε, σε δεύτερο επίπεδο, να καλυφθούν όπως γίνεται τώρα με τις τροπολογίες. Δεν ήταν εύκολο για κανένα υπουργείο να προχωρήσει παραπάνω, πριν πειστούν οι υπηρεσίες και ξεπεραστούν οι αρνήσεις της ΝΔ, ενώ οι πιέσεις των επενδυτών και των ασθενών αυξάνονταν. Οι εκλογές του 2019, δε, πάγωσαν τις διαδικασίες.
Προσωπικά, πιστεύω ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη διατήρησε τον νόμο και προχωράει σε συμπληρώσεις, γιατί απλά δεν μπόρεσε να αποφύγει την πίεση των επενδυτών. Οι επενδυτές αυτοί -αν και είχαν πάρει άδεια- δεν έβλεπαν να προχωρούν οι ρυθμίσεις που προσπαθούμε τώρα να περάσουμε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, ενώ πραγατοποιήθηκε διάλογος στις αρμόδιες επιτροπές με κοινωνικές οργανώσεις και κόμματα, με προεξέχοντα τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και τις προτάσεις του.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κάνοντας αρχικά μια τομή με τη δημιουργία πλαισίου για την κάνναβη, προχωρά σήμερα με τη συμβολή του στην ολοκλήρωση ενός σχεδιασμού που ξεκίνησε επί κυβέρνησής του, και συνεχίζει ακόμα και σήμερα, προσβλέποντας σε ικανοποίηση των σημερινών αναγκών και των αυριανών προοπτικών για την αγορά και την κοινωνία.
Πιστεύουμε ως ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ότι τα σημερινά βήματα από πλευράς της ΝΔ είναι δειλά, ενώ γνωρίζει ότι έχει τη δική μας συγκατάθεση για ολοκλήρωση του σχεδίου επενδύσεων. Δεν βλέπει η κυβέρνηση ότι σήμερα είναι εφικτό να γίνουν κινήσεις που θα μεγαλώσουν το οικονομικό μέγεθος και περιορίζεται σε μικρά βήματα, αφήνοντας την Πορτογαλία, την Ιταλία, τη Βόρεια Μακεδονία και τη Δανία να διεκδικούν τη μεγάλη πίτα της αγοράς που προανέφερα.
Δυστυχώς, το σημερινό κείμενο του υπουργείου που κατατέθηκε δεν περιλαμβάνει τις Λέσχες-Συλλόγους Ασθενών, την Κάρτα Ασθενών με το μητρώο τους, αλλά ούτε ειπώθηκε κάτι για τον Ελληνικό Οργανισμό Κάνναβης, που συνιστά διεθνή απαίτηση.
Πιστεύω ότι αν υποχωρήσει η προκατάληψη από τη Νέα Δημοκρατία, θα βρεθούμε σε μια άνοιξη οικονομική για δεκάδες χιλιάδες άτομα, για τα ταμεία του κράτους, αλλά και για χιλιάδες ασθενείς. Και τότε η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα δικαιωθεί.