Το “War room” είναι ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ του 1993 που περιγράφει στιγμιότυπα, καταστάσεις, πρόσωπα και την στρατηγική στην καμπάνια του Μπιλ Κλίντον*, στις προεδρικές εκλογές ένα χρόνο νωρίτερα, που τον οδήγησε στο Οβάλ Γραφείο. Πρωταγωνιστές σε αυτό είναι ο πιο στενός σύμβουλος του υποψηφίου -τότε- των Δημοκρατικών Τζέϊμς Κάρβιλ και ο γνωστός σε εμάς Τζορτζ Στεφανόπουλος, ο ομογενής που επηρέασε αρκετά τον κύκλο του Κλίντον κατά τις δύο προεδρικές θητείες του και έκτοτε είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς παρουσιαστές τηλεοπτικών εκπομπών στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Στο “War room“*, ωστόσο, εμφανίζονται και άλλοι σύμβουλοι εκείνης της προεδρικής καμπάνιας που αξιολογήθηκε ως ιδιαίτερα επιτυχής. Μεταξύ αυτών ο περίφημος Σταν Γκρίνμπεργκ, ένας απόφοιτος του Harvard που έκτοτε θεωρείται “γκουρού” της στρατηγικής και της επικοινωνίας, έχοντας καταγράψει στο ενεργητικό του μερικές από τις πιο επιτυχημένες εκλογικές καμπάνιες παγκοσμίως, με “πελάτες” από τον Νέλσον Μαντέλα και τον Γκέρχαρντ Σρέντερ, έως τον Βάτσλαβ Χάβελ (Τσεχία) και τον Τόνι Μπλερ.
Ο Αμερικανός σύμβουλος στρατηγικής εμφανίζεται από μέσα ενημέρωσης να συνεργάζεται με το επιτελείο του Μεγάρου Μαξίμου, λέγεται, δε, πως βρέθηκε και στο “war room” του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης για να καθοδηγήσει τον πρωθυπουργό, τόσο πριν την ομιλία του στο Βελλίδειο, όσο και πριν την συνέντευξή Τύπου την επόμενη μέρα. Ο Αμερικανός pollster (εκλογολόγος) συμμετείχε, άλλωστε, και στην καμπάνια του 2019, ενώ βρίσκεται κοντά στον Κυριάκο Μητσοτάκη από την περίοδο που ανέλαβε την ηγεσία της Ν.Δ. Κυκλοφορεί, μάλιστα, λίστα επιβαινόντων σε πτήση αεροσκάφους της πολεμικής αεροπορίας προς τη Θεσσαλονίκη, την Παρασκευή, μεταξύ των οποίων υπάρχει και το όνομα του κ. Στάνλει (Σταν) Γκρίνμπεργκ.
Όπως αναφέρεται στα βιογραφικά του Γκρίνπμεργκ που έχουν δημοσιευτεί σε αμερικανικά μέσα ενημέρωσης, μεγάλωσε στην Ουάσινγκτον και είναι Εβραίος. Πρόκειται για έναν πολιτικό επιστήμονα, ο οποίος έλαβε το πτυχίο του από το Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι και το διδακτορικό του από το Χάρβαρντ , ο Γκρίνμπεργκ πέρασε μια δεκαετία διδάσκοντας στο Πανεπιστήμιο του Γέιλ πριν γίνει πολιτικός σύμβουλος .Η μελέτη του το 1985 για τους Δημοκρατικούς, έγινε ένα κλασικό δείγμα προοδευτικής πολιτικής στρατηγικής και η βάση για το συνεχές επιχείρημά του ότι οι Δημοκρατικοί πρέπει να εργαστούν ενεργά για να παρουσιαστούν με φιλολαϊκό προφίλ που υποστηρίζουν την επέκταση των ευκαιριών για τη μεσαία τάξη
Ήταν Διευθύνων Σύμβουλος και κύριος ιδιοκτήτης της Greenberg Quinlan Rosner μέχρι το 2016. Κατόπιν ο συμμετείχε αποκλειστικά στην Greenberg Research όπου είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος. Είναι συνιδρυτής (με τους James Carville και Bob Shrum ) του Democracy Corps, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού που παράγει αριστερή πολιτική στρατηγική. Θεωρείται, δηλαδή, στις ΗΠΑ ένας σύμβουλος στρατηγικής με ιδεολογικό υπόβαθρο και προσέγγιση που ταιριάζει στην “αριστερή” πτέρυγα των Δημοκρατικών, αυτή που τα τελευταία χρόνια εκπροσωπεί ο Μπέρνι Σάντερς.
Ωστόσο, υπάρχουν και “γκρίζες” ζώνες στις στρατηγικές του Γκρίνμπεργκ. Για παράδειγμα, το 2001, επικρίθηκε έντονα από το FPÖ του Jörg Haider για αρνητική (δυσφημιστική) προεκλογική εκστρατεία (άλλωστε και ο Τζέϊμς Κάρβιλ της καμπάνιας Κλίντον και συνεργάτης του Γκρίνμπεργκ θεωρείται εκπρόσωπος των αρνητικών τακτικών).
[ Διαβάστε εδώ: Τι είναι οι αρνητικές προεκλογικές τακτικές- Τα παραδείγματα στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες]
Τον Μάιο του 2010 -επί Ομπάμα- ο Γκρίνμπεργκ συνδέθηκε με μια διαμάχη στην οποία συμμετείχε ο αρχηγός του προσωπικού του Λευκού Οίκου Ραχμ Εμανουέλ . Ο Εμανουέλ είχε ζήσει χωρίς ενοίκιο για πέντε χρόνια σε ένα υπόγειο δωμάτιο επισκεπτών στο σπίτι της DC που ανήκε στον Γκρίνμπεργκ και τη σύζυγό του, μέλος του Δημοκρατικού Οίκου, Ρόζα ΝτεΛάουρο του Κονέκτικατ. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο Εμανουέλ διετέλεσε πρόεδρος της Επιτροπής Εκστρατείας του Δημοκρατικού Κογκρέσου , η οποία ανέθεσε μεγάλα συμβόλαια δημοσκοπήσεων στην εταιρεία του Γκρίνμπεργκ. Αυτές οι αποκαλύψεις είχαν πλήξει τότε το κύρος του επιτυχημένου συμβούλου στρατηγικής και εκλογικού αναλυτή.
Η σχέση του με την Ελλάδα
Δεν είναι η πρώτη φορά -εφόσον ευσταθούν οι πληροφορίες περί συνεργασίας με το Μέγαρο Μαξίμου- που ο Σταν Γκρίνμπεργκ εμπλέκεται στα ελληνικά πράγματα. Το 2000 άρχισε να συνεργάζεται στην υπόθεση της στρατηγικής και της επικοινωνίας της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα, κατόπιν προτάσεως της τότε προέδρου του ΑΘΗΝΑ 2004 Γιάννας Αγγελοπούλου (η οποία είχε αναλάβει εξ ολοκλήρου τις αμοιβές του ιδίου και της ομάδας του που είχε εγκατασταθεί στην ελληνική πρωτεύουσα) και θεωρήθηκε σημαντική η συμβολή του, κυρίως ως προς την απόκρουση των αρνητικών δημοσιευμάτων που υπήρχαν τότε σε διεθνή μέσα ενημέρωσης.
Τότε, στους κυβερνητικούς κόλπους αλλά και στον ΑΘΗΝΑ 2004, είχε αποκτήσει το παρατσούκλι “Πράσινος” (εκ του πρώτου συνθετικού του επιθέτου του), και γενικώς είχε αφήσει πολύ καλές εντυπώσεις για την στρατηγική που εισηγήθηκε.
Τώρα, έχει ενδιαφέρον η νέα συνεργασία του, ως λέγεται, με την κυβέρνηση. Αφενός γιατί προέρχεται από την “δεξαμενή” συμβούλων του Δημοκρατικού κόμματος των ΗΠΑ και επειδή διατηρεί ακόμα και σήμερα εξαιρετικές σχέσεις στο περιβάλλον του επιτελείου του Τζο Μπάϊντεν (πολλοί εκ των οποίων ήταν και συνεργάτες του Μπάρακ Ομπάμα), αφετέρου, δε, επειδή θεωρείται ειδικός και στις αρνητικές στρατηγικές αλλά και στην προσέγγιση εκλογικών ακροατηρίων με νέες τεχνολογικές μεθόδους (π.χ social media).
Καλά πληροφορημένες κυβερνητικές πηγές θεωρούν πως μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην πορεία προς τις εκλογές, η εμπλοκή του, δε, στα ελληνικά πράγματα, ξανά, ίσως επιβεβαιώνει τις εντυπώσεις πως ο χρόνος προς τις κάλπες δεν θα είναι μακρύς. Η εικόνα του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη πιθανότατα φέρει και την δική του υπογραφή.
Όπως έχει γραφτεί, άλλωστε, ο Σταν Γκρίνμπεργκ ήταν ο άνθρωπος πίσω και από την προεκλογική καμπάνια της Ν.Δ το 2019. Το iefimerida.gr (μεταξύ άλλων μέσων) αποκάλυπτε τότε πως:
Θεωρείται ένας από τους κορυφαίους επικοινωνιολόγους στον κόσμο, είναι ο άνθρωπος πίσω από τις επιτυχημένες προεκλογικές καμπάνιες -μεταξύ άλλων- του Μπιλ Κλίντον, του Τόνι Μπλερ, του Γκέρχαρντ Σρέντερ και του Νέλσον Μαντέλα και εδώ και τουλάχιστον τρία χρόνια έχει αναλάβει την επικοινωνιακή στρατηγική της Νέας Δημοκρατίας.
Ο λόγος για τον Σταν Γκρίνμπεργκ, τον επονομαζόμενο και «γκουρού των προεκλογικών εκστρατειών», που πηγαινοέρχεται με μια ομάδα 3-4 συνεργατών του στην Ελλάδα την τελευταία τριετία και είναι ο εμπνευστής της ιδέας να «αγνοήσει» ο Κυριάκος Μητσοτάκης τον Αλέξη Τσίπρα και να εστιάσει σ’ ένα κεντρώο, φιλελεύθερο πρόγραμμα, που όπως έδειξαν οι αναλύσεις, χρειάζεται η Ελλάδα. Μετά τον θρίαμβο της ΝΔ στις ευρωεκλογές ο Κυριάκος Μητσοτάκης του ζήτησε να μείνει στην Αθήνα έως τις βουλευτικές εκλογές της 7ης Ιουλίου.
Στο επιτελείο του Γκρίνμπεργκ, ο οποίος χρησιμοποιεί προχωρημένες μεθόδους έρευνας, που βασίζονται στη μεθοδολογία του focus group («ομάδες εστίασης»), περιλαμβάνονται και δημοσκόποι, οι οποίοι αναλύουν τα αποτελέσματα των σφυγμομετρήσεων για τη ΝΔ και διεξάγουν και διαδικτυακές δημοσκοπήσεις.
Και, όπως επισημαίνει, σήμερα το liberal σχετικά: “Είναι πάλι εδώ, στην Ελλάδα, ο κ. Στάνλεϊ Γκρίνμπεργκ. Ποιος είναι; Ο αρχιτέκτονας της εκλογικής νίκης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Έχει ταξιδεύσει κι άλλες φορές στην Αθήνα μετά από τις εκλογές, αλλά η παρουσία του έχει πυκνώσει το τελευταίο χρονικό διάστημα. Δεν σημαίνει κάτι όλο αυτό ή και μπορεί να σημαίνει τα πάντα. Εκλογές, πάντως, χωρίς έναν τεχνοκράτη του μεγέθους του Γκρίνμπεργκ δεν κάνεις. Κι ας λένε ορισμένες εγχώριες περσόνες ότι αυτές δήθεν άκουσε ο Κυριάκος και πέτυχε τους εκλογικούς του στόχους. Η απόλυτη αλήθεια είναι ότι αν άκουγε αυτούς και όχι τον Αμερικανό ειδικό, η διαφορά με τον ΣΥΡΙΖΑ θα ήταν χαμηλότερη…”.
*Η προεδρική εκστρατεία του 1992 του Μπιλ Κλίντον , τότε Κυβερνήτη του Αρκάνσας , ανακοινώθηκε στις 3 Οκτωβρίου 1991 στο Λιτλ Ροκ του Αρκάνσας , αφού κέρδισε την πλειοψηφία των αντιπροσώπων στις προκριματικές εκλογές των Δημοκρατικών.
*Οι Carville και Stephanopoulos είναι οι κύριες φιγούρες της ταινίας, πολλές άλλες εξέχουσες προσωπικότητες στην καμπάνια εμφανίζονται, όπως οι Paul Begala , Dee Dee Myers , Mandy Grunwald , Bob Boorstin, Stan Greenberg , Mickey Kantor , Harold Ickes και η αναπληρώτρια υπεύθυνη καμπάνιας του Μπους Mary Matalin η οποία ήταν σε σχέση με τον Carville κατά τη διάρκεια της εκστρατείας (παντρεύτηκαν το 1993). Ο διευθυντής της καμπάνιας της Κλίντον, Ντέιβιντ Βίλχελμ, δέχθηκε πρόσκληση για συμμετοχή, αλλά αρνήθηκε. Επιπλέον, ο Rahm Emanuel , ο μελλοντικός αρχηγός του Λευκού Οίκου του Προέδρου Barack Obama και Δήμαρχος του Σικάγο κ.ά Επίσης, εμφανίζονται οι αντίπαλοι του Κλίντον στις γενικές εκλογές George HW Bush και Ross Perot και οι βασικοί αντίπαλοι των Δημοκρατικών Paul Tsongas και Jerry Brown .