16 Δεκ 2025

Δείτε επίσης

Image Not Found
Image Not Found

Η Τεχνητή Νοημοσύνη και ο Νέος Ψηφιακός Λεβιάθαν: Η εξουσία στη μετά-ανθρώπινη εποχή

Image

του Ανατρεπτικού


Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι απλώς ένα εργαλείο. Δεν είναι ένας αθώος υπολογιστικός βοηθός ή μια χρήσιμη τεχνολογική καινοτομία. Αντιθέτως, είναι ο καταλύτης για μια βαθιά μεταβολή της έννοιας της εξουσίας, της κυριαρχίας και της πολιτικής υποκειμενικότητας.

Στον πυρήνα αυτής της μετάβασης, αναδύεται ένας νέος «ψηφιακός Λεβιάθαν»: ένας τεχνοπολιτικός σχηματισμός που συγκεντρώνει πληροφορία, αναπτύσσει μηχανισμούς λήψης αποφάσεων και ελέγχου σε μια μορφή εξουσίας που είναι και διαχυμένη και πανταχού παρούσα — αλλά δύσκολα αναγνωρίσιμη ή ελέγξιμη.

1. Από τον Χομπς στον Αλγόριθμο

Ο Λεβιάθαν του Τόμας Χομπς ήταν το υπέρτατο πολιτικό σώμα, η κυρίαρχη εξουσία που συγκρατούσε την κοινωνία από την κατάρρευση στην «φυσική κατάσταση» του πολέμου όλων εναντίον όλων. Σήμερα, όμως, ο Λεβιάθαν δεν φορά στέμμα αλλά κυκλοφορεί ως αλγόριθμος. Δεν χρειάζεται φυσικό σώμα – δρα μέσα από κώδικα, βάσεις δεδομένων και ψηφιακές πλατφόρμες.

Η τεχνητή νοημοσύνη, όταν συνδυάζεται με τις συγκεντρωτικές δομές των big tech και τα κράτη-παρατηρητές, παράγει ένα νέο είδος εξουσίας: μη εκλεγμένη, τεχνική, άυλη αλλά με ριζικά υλικές συνέπειες για τις ζωές μας. Η εξουσία αυτή δεν πηγάζει πια από τη νομιμοποίηση της λαϊκής βούλησης αλλά από τη νομιμοφάνεια της αποτελεσματικότητας, της ταχύτητας και της «ουδετερότητας» των μηχανών.

2. Η Διακυβέρνηση από Δεδομένα

Η κοινωνία των δεδομένων (data-driven society) δεν είναι απλώς μια κοινωνία που χρησιμοποιεί δεδομένα. Είναι μια κοινωνία που διοικείται από δεδομένα. Οι αποφάσεις – από το αν θα πάρεις δάνειο μέχρι το ποιος θα συλληφθεί – μεταφέρονται σε συστήματα ΤΝ. Οι πλατφόρμες καθορίζουν τι θα δεις, τι θα πιστέψεις, σε ποιον θα μιλήσεις και τι θα αγνοήσεις.

Όπως έγραφε ο Σαπίρο, «η ΤΝ δεν κάνει λάθη — κάνει προβλέψεις». Κι αυτές οι προβλέψεις δεν είναι αθώες: βασίζονται σε υπάρχουσες ανισότητες και τις ενισχύουν. Η τεχνητή νοημοσύνη, με τα bias που ενσωματώνει, δεν είναι ουδέτερη· είναι ο πολλαπλασιαστής των ανισοτήτων, ένας ψηφιακός καθρέφτης της κοινωνικής αδικίας.

3. Η Αντικατάσταση του Πολίτη από τον Καταναλωτή

Στον νέο ψηφιακό Λεβιάθαν, η πολιτική υποκειμενικότητα μετασχηματίζεται. Ο πολίτης αντικαθίσταται από τον χρήστη, τον πελάτη, τον καταναλωτή. Η ελευθερία περιορίζεται στην επιλογή μεταξύ πλατφορμών — όχι μεταξύ εναλλακτικών πολιτικών προτάσεων.

Αυτή η μετάβαση δεν είναι τυχαία. Όπως ο Τραμπ και ο Μασκ –που αποτελούν μάλλον συμπτώματα παρά αιτίες της πολιτικής παρακμής– ο ψηφιακός Λεβιάθαν αναπαράγει ένα σύστημα που διαλύει τη δημόσια σφαίρα και εγκαθιστά τη λογική της αγοράς παντού: στην ενημέρωση, στις σχέσεις, στην εργασία, στην πολιτική συμμετοχή. Οι «ενεργοί πολίτες» μετατρέπονται σε «engaged users» και οι κάλπες σε data streams.

4. Ο Αλγόριθμος ως Εξουσιαστής

Ο κλασικός δεσπότης είχε στρατό και φυλακές. Ο νέος εξουσιαστής έχει metadata και machine learning. Και ακριβώς επειδή λειτουργεί μέσα από μηχανισμούς που υποτίθεται ότι είναι τεχνικοί και ουδέτεροι, ο έλεγχός του είναι πολύ πιο δύσκολος. Δεν χρειάζεται βία — αρκεί η πειθώ της άνεσης και της ευκολίας.

Το πρόβλημα εδώ δεν είναι η «κακή χρήση» της τεχνητής νοημοσύνης. Είναι η ίδια η πολιτική και οικονομική αρχιτεκτονική στην οποία είναι ενταγμένη. Όπως έλεγε ο Μαρξ για τις μηχανές της βιομηχανικής επανάστασης, δεν φταίνε οι ίδιες οι μηχανές — φταίει ο τρόπος με τον οποίο είναι ενσωματωμένες σε σχέσεις κυριαρχίας και εκμετάλλευσης. Το ίδιο ισχύει και σήμερα.

5. Η Αντίσταση: Από τον Ζίζεκ στον Μπρουνο Λατούρ

Ο Σλάβοϊ Ζίζεκ μας καλεί να δούμε πέρα από την υστερία της πολιτικής ταυτότητας και να στοχαστούμε πάνω στο ίδιο το σύστημα που δημιουργεί και αναπαράγει μορφές κυριαρχίας. Ο Μπρουνό Λατούρ μάς προτρέπει να μην αντιμετωπίζουμε την τεχνολογία ως κάτι εξωτερικό ή ουδέτερο αλλά ως πολιτικό δρώντα με ενεργό ρόλο στην κοινωνική παραγωγή.

Η κριτική της τεχνητής νοημοσύνης δεν μπορεί να είναι απλώς τεχνική ή ηθική. Πρέπει να είναι πολιτική. Πρέπει να στοχεύει στον τρόπο με τον οποίο η ΤΝ ενσωματώνεται σε ένα νεοφιλελεύθερο σύστημα που αποσυνθέτει τη δημοκρατία, τις συλλογικότητες, και την ίδια την έννοια του ανθρώπινου.

6. Επίλογος: Αναζητώντας έναν Νέο Κοινωνικό Συμβόλαιο

Ο ψηφιακός Λεβιάθαν έχει ήδη αναδυθεί. Η ερώτηση δεν είναι πια αν θα έρθει, αλλά πώς θα τον αντιμετωπίσουμε. Θα παραμείνουμε θεατές μιας υπερτεχνολογικής αναδιοργάνωσης της εξουσίας ή θα διεκδικήσουμε έναν νέο κοινωνικό συμβόλαιο, όπου η τεχνολογία δεν θα είναι εργαλείο επιτήρησης αλλά δημοκρατικής ενδυνάμωσης;

Η απάντηση δεν βρίσκεται στον τεχνοφοβικό λουδδισμό ούτε στον άκριτο τεχνοουτοπισμό. Βρίσκεται στην πολιτική επανανοηματοδότηση της τεχνολογίας, στη συλλογική διεκδίκηση για διαφάνεια, λογοδοσία και συμμετοχή. Αν ο Λεβιάθαν ήταν κάποτε το τέρας που επιβλήθηκε για να εγγυηθεί την τάξη, σήμερα πρέπει να σκεφτούμε ξανά: τι είδους τάξη θέλουμε; Και με ποια τεχνολογία — ή εναντίον της — θα την χτίσουμε;


Το παρόν άρθρο είναι μια κριτική συμβολή στον δημόσιο διάλογο για τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης και τις επιπτώσεις της στην εξουσία, την πολιτική και τη δημοκρατία.

Image Not Found
Image Not Found

Δείτε επίσης

Η Τεχνητή Νοημοσύνη και ο Νέος Ψηφιακός Λεβιάθαν: Η εξουσία στη μετά-ανθρώπινη εποχή – staging.anatropinews.gr