Πάντως, από τις διαπραγματεύσεις που έγιναν νωρίτερα με τον υπουργό Ενέργειας υπήρξε πρόοδος σε επιμέρους ζητήματα.
Καταρχήν συμφωνία φαίνεται να υπάρχει με τους δανειστές και για τη διαδικασία αποπληρωμής της ΔΕΗ σε βάθος χρόνου και όχι με την καταβολή άμεσου τιμήματος.
«Αγκάθι» παραμένει το θέμα του management, όπου η ελληνική πλευρά επιμένει ότι κατά τις βέλτιστες πρακτικές της Ε.Ε. δεν τίθεται θέμα ιδιωτικού management, ενώ οι δανειστές επιμένουν ότι η μεταβίβαση της διοίκησης σε ιδιώτες θα λειτουργούσε προς όφελος της αγοράς.
Επιπλέον, απομένει να διευκρινιστεί και να συμφωνηθεί ένα λεπτομερές χρονοδιάγραμμα τόσο για την αποτίμηση του ΑΔΜΗΕ όσο και για τον τρόπο αποζημίωσης. Μεταξύ άλλων εξετάζεται και το θέμα της μεταφοράς δανεισμού που σήμερα βαραίνει τη ΔΕΗ στη νέα εταιρεία ως αποζημίωση.
Επίσης εξετάζεται ο συμψηφισμός οφειλών ύψους περίπου 400 εκατ. που υπάρχουν σήμερα από τη μητρική προς τη θυγατρική. Με βάση το νέο μοντέλο, η 100% θυγατρική της ΔΕΗ διαχωρίζεται πλήρως από τη μητρική και περνά στον έλεγχο του Δημοσίου.
Πάντως, για μετά τις γιορτές μετατίθενται οι διαπραγματεύσεις για το θέμα των δημοπρασιών ΝΟΜΕ, δηλαδή των δημοπρασιών ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από λιγνιτικά και υδροηλεκτρικά εργοστάσια της ΔΕΗ σε τιμή κόστους προς τρίτους προμηθευτές, με στόχο το άνοιγμα της λιανικής αγοράς του ρεύματος.
Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξε προ ημερών συνάντηση της διοίκησης του ΥΠΕΝ με τον μέτοχο της ΕΠΑ Αττικής, Shell, η οποία ως γνωστόν στο πλαίσιο της απελευθέρωσης της αγοράς του φυσικού αερίου που έγινε με το μνημόνιο απώλεσε το αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης που είχε.
Η εταιρεία αξιώνει αποζημίωση για την απώλεια του συγκεκριμένου δικαιώματος, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση ξεκαθάρισε ότι κάτι τέτοιο δεν θα γίνει.
2. Διαφορές και στο ενιαίο μισθολόγιο: οι δανειστές θέλουν να αυξηθούν οι αποδοχές των υψηλόβαθμων στελεχών του Δημοσίου έτσι ώστε οι μισθοί τους να είναι πιο «ανταγωνιστικοί» σε σχέση με τα ευρωπαϊκά επίπεδα.
Για να καλυφθεί το κόστος από τη χορήγηση αυτών των αυξήσεων θέλουν περικοπές στα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά κλιμάκια.
Η ελληνική πλευρά αντιδρά, εκτιμώντας ότι δεν μπορεί να εμφανίσει στη Βουλή ένα νομοσχέδιο το οποίο θα φέρνει νέα περικοπές σε μισθούς δεκάδων χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων. Και αυτό το θέμα θα συζητηθεί και σήμερα.
3. Το πιο «καυτό» θέμα έχει να κάνει με τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια, μέτωπο στο οποίο εμφανίζονται οι μεγαλύτερες διαφωνίες.
Ουσιαστικά οι δανειστές πιέζουν για πλήρη «απελευθέρωση», κάτι που θα επιτρέψει την πώληση όλων των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων σε distress funds.
Η ελληνική πλευρά θέλει να μπουν περιορισμοί ώστε να προστατευτούν ευαίσθητοι κλάδοι για την ελληνική οικονομία (π.χ. ακτοπλοΐα), αλλά και επιχειρήσεις οι οποίες μπορούν με συγκεκριμένα κριτήρια να κριθούν ως βιώσιμες.
4. Το νέο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων είναι το 4ο μεγάλο μέτωπο καθώς οι εκπρόσωποι των δανειστών δεν αποδέχονται την ελληνική πρόταση ακόμη και οι αποκρατικοποιήσεις του 2016 να θεωρηθεί ότι ενσωματώνονται στο νέο Ταμείο.
Οι δανειστές πιέζουν ώστε οι αποκρατικοποιήσεις της 3ετίας 2016-2018 να γίνουν μέσω του TAIΠΕΔ και ολόκληρο το ποσό να διατεθεί αποκλειστικά για το χρέος.
Η ελληνική πλευρά, από την άλλη, πιέζει ώστε οι αποκρατικοποιήσεις του 2016 και στο εξής να θεωρηθεί ότι έχουν γίνει μέσω του νέου Ταμείου έτσι ώστε το προϊόν να πάει και για την αποπληρωμή των δανείων που εκταμιεύτηκαν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και για το χρέος, αλλά και για αναπτυξιακούς λόγους.
Ουσιαστικά, η ελληνική πλευρά μιλάει για απορρόφηση από το νέο Ταμείο τόσο του ΤΑΙΠΕΔ όσο και του ΤΧΣ, ώστε στην κυριότητα του νέου Ταμείου να περιέλθουν και οι τράπεζες.
Σήμερα το βράδυ αναμένεται νέος γύρος συναντήσεων ανάμεσα στους δύο Ελληνες υπουργούς (Τσακαλώτο, Σταθάκη) και τους τέσσερις εκπροσώπους του κουαρτέτου.
Η διαπραγμάτευση αναμένεται να είναι πολύωρη, καθώς την Παρασκευή, πριν από την αναχώρηση του κουαρτέτου, θα πρέπει να υπάρξει συμφωνία.
Το νομοσχέδιο θα πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή μέχρι την επόμενη Τρίτη ώστε το ένα δισεκατομμύριο ευρώ να εκταμιευτεί μέχρι τις 18 Δεκεμβρίου.
Διαχείριση του ιδιωτικού χρέους
Οι δύο υπουργοί ενημέρωσαν τους επικεφαλής των θεσμών ότι βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο η συγκρότηση της νέας δομής για την εφαρμογή και επίβλεψη της στρατηγικής για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, συμπεριλαμβανομένης της εγκαθίδρυσης μιας ειδικής γραμματείας συντονισμού και μιας μονάδας διαχείρισης στην Τράπεζα της Ελλάδας για τη στήριξη του Κυβερνητικού Συμβουλίου για τη Διαχείριση του Ιδιωτικού Χρέους.
Αδύναμοι δανειολήπτες
Ευκλείδης Τσακαλώτος και Γιώργος Σταθάκης διαβεβαίωσαν τους δανειστές ότι στην τελική φάση βρίσκονται η έκδοση της υπουργικής απόφασης στην οποία θα καθορίζονται τα κριτήρια προσδιορισμού τους ύψους της συνεισφοράς του Δημοσίου και της ελάχιστης συνεισφοράς του οφειλέτη για τους οικονομικά αδύναμους δανειολήπτες, αλλά και η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος που προβλέπει την ίδρυση δικτύου ενημέρωσης των δανειοληπτών αποτελούμενου από 30 γραφεία ανά τη χώρα, που θα παρέχουν δωρεάν οικονομικές και νομικές συμβουλές.
Προσέγγιση για τα στεγαστικά
«Τόσο κοντά, όσο και μακριά» βρίσκεται η κυβέρνηση με τους δανειστές ως προς το πλαίσιο λειτουργίας των φορέων διαχείρισης «κόκκινων» δανείων στη χώρα.
Στη χθεσινοβραδινή συνάντηση των υπουργών Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη με τους επικεφαλής των δανειστών διαπιστώθηκε μεν προσέγγιση ως προς το θέμα, ωστόσο μια σειρά από παραμέτρους μένουν ακόμη να διευθετηθούν.
Κατ’ αρχάς, η κυβέρνηση και οι δανειστές συμφωνούν επί της βάσης για τη δραστηριοποίηση τρίτων και μη πιστωτικών ιδρυμάτων για τη διαχείριση των μην εξυπηρετούμενων δανείων, ενώ το οικονομικό επιτελείο φαίνεται να αποδέχεται και την πώληση επιχειρηματικών δανείων σε funds.
Ωστόσο, αν και η κυβέρνηση επεδίωκε οι φορείς διαχείρισης δανείων να προέλθουν από κοινά σχήματα των τραπεζών και εξειδικευμένων εταιρειών, φαίνεται να υπάρχει μετατόπιση προς τις θέσεις των δανειστών, καθώς επιθυμούν η αγορά (των «κόκκινων δανείων») να είναι πλήρως απελευθερωμένη.
Επί του πλαισίου αυτού, σύμφωνα με κυβερνητικούς κύκλους, επιδιώκεται να δημιουργηθεί ένα αυστηρό πλαίσιο λειτουργίας των εταιρειών αυτών, προκειμένου να μην υπάρξουν φαινόμενα εξαπάτησης των πιστωτικών ιδρυμάτων και του Δημοσίου.
Όπως αναφέρουν κύκλοι του οικονομικού επιτελείου, σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση θα εισαγάγει ένα αυστηρό σύστημα παρακολούθησης της μετοχικής σύνθεσης των εταιρειών που θα δραστηριοποιηθούν στην αγορά «κόκκινων» δανείων προκειμένου να αποκλειστεί η δυνατότητα σύστασης εταιρειών από μετόχους υπερχρεωμένων επιχειρήσεων, οι οποίοι θα μπορούσαν να αγοράσουν σε πολύ χαμηλή τιμή το δάνειό τους και να επαναποκτήσουν τον έλεγχο της υπερχρεωμένης επιχείρησης.
Επίσης, η κυβέρνηση προτίθεται να μην επιτρέψει τη δραστηριοποίηση εταιρειών διαχείρισης «κόκκινων» δανείων που έχουν έδρα εκτός της Ε.E.
Σε ό,τι αφορά τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια, η κυβέρνηση απορρίπτει κάθε ιδέα για την πώλησή τους σε εταιρείες διαχείρισης, κάτι που φαίνεται ότι μπορεί να γίνει αποδεκτό από τους δανειστές.
naftemporiki.gr