Ακόμα ένα γύρο αιτημάτων αποζημίωσης, αυτή τη φορά λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και της αύξησης της τιμής καυσίμων και πρώτων υλών, ετοιμάζει η «Ακτωρ» για το μετρό της Θεσσαλονίκης.
Ολα αυτά ενώ το Δημόσιο «καίγεται» τα τελειώσει το έργο έως το τέλος του 2023 –πρόσφατα δόθηκε και επισήμως παράταση– και με τα απρόοπτα να μην έχουν τέλος: τελευταίο, η ανακάλυψη και τρίτου στρώματος αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, κάτω από τα δύο που έχουν ήδη αποσπαστεί.
Σύμφωνα με επιστολή που απέστειλε στις 10 Μαΐου η κοινοπραξία (Ακτωρ/Webuild/Hitachi Rail) που κατασκευάζει το έργο στην «Αττικό Μετρό», «πλέον των όσων έχουμε επισημάνει στο πλαίσιο των επανειλημμένων οχλήσεων – ειδοποιήσεων που υποβάλαμε για τις δυσμενείς συνέπειες που συνεχίζουν να επέρχονται σε βάρος του αναδόχου ως προς τους όρους εκτέλεσης της σύμβασης λόγω της πανδημίας (ανωτέρα βία), στα οποία επιμένουμε ρητά, με την παρούσα αναφερόμαστε στις περαιτέρω επιπτώσεις στις εργασίες από τον πόλεμο στην Ουκρανία». Η εταιρεία αναφέρεται στις «σημαντικότατες ελλείψεις πρώτων υλών στη διεθνή αγορά» και την «εκτίναξη των τιμών των τελευταίων, καθώς και της ενέργειας και των υλικών». Ως παράδειγμα η εταιρεία δίνει την αύξηση στα καύσιμα κατά 30% σε σχέση με πέρυσι και του γρανίτη δαπέδου κατά 100%. «Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η παράδοση των καλωδίων θα καθυστερήσει τουλάχιστον τρεις μήνες, όπως επίσης καθυστέρηση παρουσιάζει ήδη και η παράδοση των πινάκων χαμηλής τάσης, των πινάκων κίνησης και των πινάκων διανομής».
Η επιστολή της κοινοπραξίας καταλήγει ότι «επιφυλάσσεται ρητά για οποιαδήποτε χρονική ή οικονομική επίπτωση στο έργο», προαναγγέλλοντας ουσιαστικά την υποβολή νέων αιτημάτων αποζημίωσης.
Επιπτώσεις στο κόστος του έργου λόγω του πολέμου και της αύξησης της τιμής καυσίμων και πρώτων υλών βλέπει ο ανάδοχος.
Μερικές ημέρες νωρίτερα, η «Αττικό Μετρό» ενέκρινε και τυπικά την παράταση του έργου, από τις 29.4.2023 στις 30.12.2023 (όπως έχει ήδη εξαγγελθεί από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών), με αλλαγές στις επιμέρους τμηματικές προθεσμίες: για παράδειγμα, την ολοκλήρωση των εργασιών σκυροδέτησης σε όλους τους σταθμούς και τα φρέατα και της σιδηροδρομικής επιδομής (τοποθέτηση τροχιάς) από τον Οκτώβριο του 2022 στον Σεπτέμβριο του 2023, την ολοκλήρωση των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων από τον Απρίλιο στον Δεκέμβριο του 2023 και την έναρξη δυναμικών δοκιμών από τον Φεβρουάριο στον Νοέμβριο του 2023.
Ωστόσο, εκτός από τις πιέσεις που ασκεί η κοινοπραξία, η «Αττικό Μετρό» πρέπει να αντιμετωπίσει και τα απρόοπτα, όπως την ανεύρεση τρίτου στρώματος αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, κάτω από τα δύο που έχουν ήδη αποσπαστεί (Decumanus και λουτρικές εγκαταστάσεις ρωμαϊκών χρόνων).
Το υπουργείο Πολιτισμού κρατάει προς το παρόν το εύρημα… μυστικό, εκτιμώντας ότι οι διαδικασίες ανασκαφής θα ολοκληρωθούν τον Ιούλιο. Στο ένα τρίτο της έκτασης του σταθμού, στο οποίο δεν έχουν βρεθεί αρχαιότητες, έχουν ξεκινήσει κάποιες πρώτες εργασίες για την κατασκευή του σταθμού (καθαίρεση πασσάλων και κατασκευή αντιρρίδων). Συνολικά, η πρόοδος του έργου βρίσκεται στο 85%, των έργων πολιτικού μηχανικού στο 97% και των ηλεκτρομηχανολογικών εργασιών στο 71%.