Επεισόδια σημειώθηκαν στο κέντρο της Αθήνας, στο περιθώριο του συλλαλητηρίου για την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη. Ειδικότερα, άνδρες των ΜΑΤ εκτόξευσαν δακρυγόνα και χημικά κατά των διαδηλωτών ανάμεσα στους οποίους υπήρχαν μικρά παιδιά σε καρότσια και ηλικιωμένοι.
Στη συνέχεια ομάδες μοτοσικλετιστών της ΔΙΑΣ κινήθηκαν με επικίνδυνους ελιγμούς μέσα στο πλήθος προκαλώντας τον τρόμο.
Σύμφωνα την ΕΛΑΣ τα επεισόδια ξεκίνησαν λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι στο Σύνταγμα όπου άγνωστοι επιτέθηκαν με βόμβες μολότοφ, φωτοβολίδες και πέτρες εναντίων των αστυνομικών δυνάμεων, που απάντησαν κάνοντας ρίψη χημικών και βομβίδων κρότου λάμψης.
Τα επεισόδια συνεχίστηκαν στην οδό Πανεπιστημίου, όπου οι άγνωστοι έβαλαν φωτιά σε μηχάνημα έργου, που ήταν σταθμευμένο στα Προπύλαια, ενώ προκάλεσαν φθορές σε στάσεις λεωφορείων. Στην συνέχεια η ένταση μεταφέρθηκε στη πλατεία Ομονοίας, όπου οι αστυνομικοί προχώρησαν πάλι σε χρήση χημικών καθώς δέχθηκαν επιθέσεις από ομάδες ατόμων.
Τέλος, οι άγνωστοι υποχώρησαν προς την οδό Πειραιώς, όπου σημειώθηκαν μικροεπεισόδια στην συμβολή της με την οδό Σωκράτους. Σύμφωνα με την ΕΛΑΣ η κατάσταση έχει αποκλιμακωθεί, ενώ παραμένουν περίπου 300 άτομα μπροστά από την Βουλή χωρίς όμως να υπάρχει κάποια ένταση.
Το συλλαλητήριο στο Σύνταγμα
Χιλιάδες εργαζόμενοι, νέοι και νέες, οικογένειες με τα παιδιά τους, ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα των εργατικών συνδικάτων, φοιτητικών συλλόγων, συλλόγων αυτοαπασχολουμένων και γυναικών για το συλλαλητήριο, που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Σύνταγμα στο πλαίσιο της 48ωρης απεργίας των σιδηροδρομικών. Στο συλλαλητήριο παραβρέθηκε πολυμελής αντιπροσωπεία της ΚΕ του ΚΚΕ με επικεφαλής τον ΓΓ της, Δημήτρη Κουτσούμπα.
Το παλλαϊκό συλλαλητήριο έγινε βήμα καταδίκης των «διαχρονικών πολιτικών ευθυνών» και υπόσχεσης ότι «τα εγκλήματα αυτά δεν θα συγκαλυφθούν». «Σήμερα μετρηθήκαμε και είμαστε λιγότεροι», τόνισε ο Νίκος Λάζου, πρόεδρος του Σωματείου Προσωπικού της «Hellenic Train». Από το βήμα της συγκέντρωσης κάλεσε τον κόσμο να τηρήσει ενός λεπτού σιγή τιμώντας τη μνήμη των θυμάτων. «Δεν φταίει ένας μόνο εργαζόμενος, φταίνε διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις», υπογράμμισε. «Κανένας δεν μας άκουγε», κατήγγειλε αναφερόμενος στις αλλεπάλληλες παρεμβάσεις των σωματείων για τις ελλείψεις μέτρων ασφαλείας, την υποστελέχωση, τη διάλυση του σιδηροδρόμου. «Φωνάζαμε για την ασφάλεια, την ασφάλεια των πολιτών, την ασφάλεια των εργαζομένων», υπογράμμισε και υπενθύμισε πως ο ελληνικός λαός έχει πληρώσει αδρά από την τσέπη του και δεν έχει σύγχρονο και ασφαλή σιδηρόδρομο. Τέλος, ευχαρίστησε όλα τα σωματεία και τους φορείς για τη συμπαράστασή τους.
Τα συλλυπητήρια των μηχανοδηγών στις οικογένειες των θυμάτων μετέφερε ο Κώστας Γενηδούνιας, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Έλξης. «Δεν μας απάντησαν ποτέ τίποτα. Σήμερα όμως οφείλουν απάντηση στην ελληνική κοινωνία», τόνισε, υπενθυμίζοντας τις καταγγελίες των σωματείων για τις συνθήκες λειτουργίας του σιδηροδρόμου. «Σας ευχαριστούμε και δίνουμε μια υπόσχεση: Δεν ξεχνάμε», κατέληξε.
«Η ζωή μας μετράει. Το ακούω αυτές τις μέρες από όσους βρέθηκαν στον δρόμο», ανέφερε ο Βασίλης Ζαβογιάννης, πρόεδρος Ένωσης Προσωπικού Κίνησης. Με την παρέμβασή του ανέδειξε τα αιτήματα για έναν σύγχρονο και ασφαλή σιδηρόδρομο ενώ τόνισε ότι «κανένας δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι “δεν γνώριζε”». «Σήμερα θρηνούμε τα αδέρφια μας, τα παιδιά μας, τους συναδέλφους μας, τους φίλους μας», υπογράμμισε ο Ηλίας Τρεβλός, αντιπρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Προσωπικού «Hellenic Train» και μέλος της Διοίκησης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών. «Τους σκότωσαν αυτοί που κοστολογούν τις ανθρώπινες ζωές», υπογράμμισε και ανέδειξε πως σήμερα, παρά τις μεγάλες δυνατότητες που παρέχει η τεχνολογία, τα τρένα κυκλοφορούν με όρους της δεκαετίας του ’60.
Κατήγγειλε ότι «ακόμα και τώρα, η εταιρεία στη συνάντηση που είχε με τα σωματεία δεν έδωσε καμία απάντηση σε όσα ζητήματα θέτουν οι εργαζόμενοι». «Απαντάμε με τη δύναμη της ενότητας και της αλληλεγγύης», σημείωσε και πρόσθεσε: «Τώρα είναι η ώρα της φωνής και του αγώνα!» ενώ κατέθεσε το πλαίσιο των αιτημάτων και των διεκδικήσεων.
Οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο διεκδικούν, εκτός από το προφανές δηλαδή να διαλευκανθούν τα αίτια του δυστυχήματος και να αποδοθούν ευθύνες, και τα εξής:
–‘Αμεσες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού σε όλες οι ειδικότητες.
–Αντίστοιχη εξειδίκευση και πιστοποίηση του προσωπικού.
–Προγράμματα εκπαίδευσης όλων των εργαζομένων στον ασφαλή τρόπο εκτέλεσης των εργασιών.
–Ολοκλήρωση των έργων υποδομής και ασφαλούς λειτουργίας δικτύου.
–Σωστή συντήρηση και επισκευή του τροχαίου υλικού και της γραμμής.
–Συντήρηση, επισκευή και εκσυγχρονισμό του τεχνικού εξοπλισμού και εγκαταστάσεων.
–Ασφαλή εργασία και μέτρα ασφαλείας στην κυκλοφορία των τρένων, ιδιαίτερα κατά τη διέλευσή τους από κατοικημένες περιοχές.
–Να επιχορηγηθούν όλα τα μέσα ατομικής προστασίας.
–Τεχνικός ασφαλείας και γιατρός εργασίας σε κάθε συγκρότημα.
–Φθηνές και ασφαλείς μαζικές μεταφορές για το λαό και τους εργαζόμενους χωρίς τη λογική κόστος οφέλους.
«Είμαστε εδώ για όλους τους», είπε η Μαρίτα Στεργίου, από το Σύλλογο Φοιτητών Ιατρικής. «Τώρα δεν είναι ώρα σιωπής», πρόσθεσε και επανέλαβε την υπόσχεση που δίνουν αυτές τις μέρες χιλιάδες νέες και νέοι «να γίνουν η φωνή των νεκρών και να απαιτήσουν την απόδοση ευθυνών για το έγκλημα». Από το βήμα της κινητοποίησης κάλεσε στο νέο συλλαλητήριο που οργανώνουν φοιτητικοί σύλλογοι την Τετάρτη.
Στην πολιτική που οδήγησε, μέσα από μια σειρά νόμους και ρυθμίσεις, στην απαξίωση και διάλυση του σιδηροδρόμου, αναφέρθηκε ο Γιώργος Καλαμαράς, μέλος της Διοίκησης του Εργατικού Κέντρου Πειραιά.
Σε καταδίκη της πολιτικής που βάζει την ασφάλεια και τη ζωή «στο ζύγι του κόστους», κάλεσε ο Νίκος Μαυροκέφαλος, μέλος της Διοίκησης του Εργατικού Κέντρου Αθήνας.
Υπενθύμισε ότι δίπλα στις καταγγελίες των Σιδηροδρομικών, υπάρχουν ανάλογες καταγγελίες και παρεμβάσεις των εργαζομένων και των σωματείων τους σε μία σειρά άλλα μέσα μεταφοράς.
Κάλεσε σε συνέχεια του αγώνα με αιχμή το αίτημα για σύγχρονες και ασφαλείς μεταφορές και συγκοινωνίες, για σύγχρονα δικαιώματα για το προσωπικό στους χώρους αυτούς.
Κάλεσε σε πρωτοβουλίες στους χώρους δουλειάς τη Δευτέρα και την Τρίτη καθώς και στις κινητοποιήσεις των Φοιτητικών Συλλόγων σε Αθήνα και Πειραιά την Τετάρτη.
Η μεγάλη συγκέντρωση ολοκληρώθηκε με δεκάδες μαύρα μπαλόνια να γεμίζουν τον ουρανό και τους χιλιάδες συγκεντρωμένους να δίνουν υπόσχεση συνέχισης των αγωνιστικών πρωτοβουλιών.
Νέο ραντεβού των Σωματείων και των μαζικών φορέων είναι η απεργιακή συγκέντρωση την Τετάρτη 8 Μάρτη στις 12.30 μ.μ. στα Προπύλαια στο πλαίσιο της παναττικής στάσης εργασίας που έχουν προκηρύξει τα Εργατικά Κέντρα Αθήνας και Πειραιά και η ΑΔΕΔΥ.
Τα Εργατικά Κέντρα Αθήνας και Πειραιά έχουν πάρει απόφαση για στάση εργασίας την μέρα εκείνη 12 μ. ως 4 μ.μ. και καλούν τις τριτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις να πάρουν απόφαση για μετατροπή των κινητοποιήσεων σε πανεργατική πανϋπαλληλική απεργία. Μέχρι και κείνη τη μέρα, τα Σωματεία των Σιδηροδρομικών συνεχίζουν την απεργία (Δευτέρα – Τρίτη – Τετάρτη), ενώ τα Εργατικά Κέντρα καλούν όλες τις συνδικαλιστικές οργανώσεις να προχωρήσουν άμεσα σε συγκεντρώσεις, Γενικές Συνελεύσεις, περιοδείες στους χώρους δουλειάς για να στηρίξουν τον αγώνα των σιδηροδρομικών, για την επιτυχία της απεργιακής συγκέντρωσης της Τετάρτης.