Τη μη λειτουργία του συστήματος εξαερισμού στον σταθμό της Ομόνοιας κατήγγειλε ένας εκ των σταθμαρχών με αναφορά του στο Σωματείο Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ, έπειτα από πρόσφατη συγκέντρωση διαμαρτυρίας για το δυστύχημα στα Τέμπη, κατά την οποία έπεσαν στην περιοχή χημικά, σύμφωνα με το δημοσίευμα των Νέων. Όπως κατήγγειλε ο πρόεδρος Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ για τη γραμμή του ΗΣΑΠ, Πάνος Κοντογιάννης, πρόκειται για κενό ασφαλείας που εντοπίστηκε πρώτη φορά το 2015 και 8 χρόνια μετά παραμένει άλυτο.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα της εφημερίδας Τα Νέα, καταγγελία εργαζομένου από το 2018, που αφορούσε τη μη λειτουργία του εξαερισμού στο τμήμα της σήραγγας Μοναστηράκι – Ομόνοια, οδήγησε τον Μάρτιο του 2018 τον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών να ορίσει, στο πλαίσιο επείγουσας παραγγελίας, δύο πραγματογνώμονες για να διερευνηθεί κατά πόσο τηρούνται όσα προβλέπει ο νόμος αναφορικά με την ασφάλεια στο τμήμα της γραμμής του ΗΣΑΠ από τον σταθμό Μοναστηράκι ως τον σταθμό Αττική.
Σύμφωνα με την Επιτροπή Υγιεινής και Ασφάλειας Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, το περιεχόμενο του συγκεκριμένου πορίσματος – το οποίο τέθηκε, σύμφωνα με τα Νέα, υπόψιν της διοίκησης – παραμένει άγνωστο στους ίδιους, καθώς επίσης και το κατά πόσο αποκαταστάθηκε το πρόβλημα που είχε εντοπιστεί πριν από 5 χρόνια. «Το 2004, λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, στο πλαίσιο μεγάλης ανακατασκευής στη γραμμή του ΗΣΑΠ, εγκαταστάθηκε στην Ομόνοια καινούργιος εξοπλισμός που αφορούσε κλιματισμό του υπόγειου σταθμού και εξαερισμό. Ο εξαερισμός είναι πολύ σημαντικός σε περίπτωση που συμβεί κάτι, για παράδειγμα πυρκαγιά, ώστε να μην πνιγούν οι άνθρωποι. Αυτή η τεράστια μονάδα έβγαλε βλάβη σε ένα κομμάτι της. Το 2015 το αντιλήφθηκα, τότε ήμουν γραμματέας του Σωματείου και ως μηχανολόγος προσπάθησα να βοηθήσω τους ανθρώπους που θα το επισκεύαζαν. Πέρασε ο καιρός, δεν έγινε τίποτα και τις προάλλες που έριξαν τα χημικά στη συγκέντρωση λάβαμε την αναφορά του σταθμάρχη στην Ομόνοια, ο οποίος έκανε λόγο στις παρατηρήσεις του για αποπνικτική ατμόσφαιρα στον σταθμό γιατί δεν λειτουργεί το σύστημα εξαερισμού. Λόγω των χημικών δηλαδή ανακαλύψαμε ότι από το 2015 έως το 2023 η μονάδα δεν έχει ακόμα φτιαχτεί» αναφέρει στα «ΝΕΑ» ο Πάνος Κοντογιάννης.
Προ ημερών, τέθηκε υπόψιν του Δημήτρη Γουρτή, μέλους της Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, καταγγελία εργαζομένου από το 2018 σχετικά με πρόβλημα στο σύστημα εξαερισμού στο τμήμα Μοναστηράκι – Ομόνοια, στο κομμάτι της σήραγγας. «Ο συνάδελφος κατήγγειλε το 2018 ότι δεν δουλεύει ο εξαερισμός στο τούνελ Μοναστηράκι – Ομόνοια. Εχει ειπωθεί πως υπάρχουν ανεμιστήρες εξαερισμού που δεν είναι καν συνδεδεμένοι στο ρεύμα. Σας το λέω με επιφύλαξη γιατί δεν έχω στα χέρια μου το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων. Πρέπει όμως να έχει κατατεθεί στη ΣΤΑΣΥ γιατί την αφορά. Στο κομμάτι αυτό, στις σήραγγες υπάρχουν 3-4 μεγάλοι ανεμιστήρες με μεγάλη ισχύ για την απαγωγή καπνού από το τούνελ σε περίπτωση που συμβεί κάτι. Από συζητήσεις με συναδέλφους, ακούω πως το σύστημα αυτό από Μοναστηράκι έως Ομόνοια δεν δουλεύει. Ο κίνδυνος είναι πως αν ξεσπάσει φωτιά μέσα στο τούνελ, ο καπνός δεν θα μπορεί να διοχετευθεί προς τα έξω και ακόμα και αν εργαζόμενοι και επιβάτες γλιτώσουν από τη φωτιά, θα πεθάνουν από ασφυξία. Και καθώς δεν υπάρχουν και φωτιζόμενες ενδείξεις για την έξοδο κινδύνου, δεν θα ξέρουν από πού να φύγουν» αναφέρει ο Δημήτρης Γουρτής.
Όπως σημειώνει ο Πάνος Κοντογιάννης: «Αν μας συμβεί περιστατικό στη σήραγγα, θα έχουμε σοβαρό θέμα. Οι σήραγγες της Γραμμής 1 είναι παλιές, δεν έχουν επαρκή φωτισμό, ούτε αναβαθμούς. Και τις εξόδους κινδύνου τις έχει κοιτάξει κανείς; Πού βγαίνουν; Δεν το ξέρω. Μέχρι τώρα δεν έχει συμβεί κάτι, αλλά αν συμβεί θα έχουμε πρόβλημα».
Βλάβες αλλά και εισροή θαλασσινού νερού από το λιμάνι στο μετρό του Πειραιά παρατηρήθηκαν το τελευταίο διάστημα στη νεοσύστατη γραμμή 3 του Μετρό που εγκαινιάσθηκε τον Οκτώβριο του 2022.
Μάλιστα, η εισροή των υδάτων ξεκίνησε μόλις ένα μήνα μετά τα εγκαίνια, τον Νοέμβριο, γεγονός που έγινε αντιληπτό από την έντονη δυσοσμία που άρχισε να υπάρχει στον χώρο.
Οι αποκαλύψεις έγιναν βάσει των υπηρεσιακών εγγράφων που έφερε στο «φως» το Datajournalists.
Σύμφωνα με τα έγγραφα, μετά την εισροή των υδάτων τα προβλήματα επεκτάθηκαν καθώς έντονες οξειδώσεις και διαβρώσεις στις τροχιές, καψίματα στην ηλεκτροφόρο τροχιά, λασκαρισμένοι σύνδεσμοι και άλλες αστοχίες εμφανίζονται και στα υπόλοιπα τμήματα προς τους σταθμούς Μανιάτικα, Νίκαια, Κορυδαλλό, Αγία Βαρβάρα και Αγία Μαρίνα.
Το πρόβλημα τέθηκε υπό παρακολούθηση και ανέδειξε πρόσθετες αστοχίες ακόμη και στην σκυροδέτηση του «κατασκευαστικού επιτεύγματος».
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΣΤΑΣΥ ζήτησε με επιστολές από την υπεύθυνη εταιρεία «Αττικό Μετρό» και από την κατασκευαστική να γίνουν ενέργειες προς επίλυση των προβλημάτων.
Οι πιέσεις από την ΣΤΑΣΥ δεν σταμάτησαν, ωστόσο δεν έλαβε καμία ανταπόκριση.
Στα υπηρεσιακά έγγραφα που δημοσιοποιήθηκαν υπάρχει ένας μακρύς κατάλογος βλαβών, από αισθητήρες που δεν λειτουργούν και οθόνες μόνιτορ για τους οδηγούς με «παγωμένη εικόνα», μέχρι πόρτες ασφαλείας που προκαλούν ψευδείς συναγερμούς, αστοχίες στα επικοινωνιακά δίκτυα, προβλήματα στην ηλεκτρική τροφοδοσία, τα συστήματα πυρανίχνευσης, τις κάμερες ασφαλείας, τον φωτισμό, τον κλιματισμό, τις κυλιόμενες σκάλες, μέχρι και τις πιο απλές λεπτομέρειες όπως τα ρολόγια που ενημερώνουν τους επιβάτες για την ώρα.
Η αποκαλυπτική λίστα ήρθε στο «φως» μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, γεγονός που επιβεβαιώνει τη διάχυτη ανησυχία των αρμοδίων, αλλά και της ανάγκης να έχουν στα χέρια τους αποδείξεις πως έπραξαν τα δέοντα, στην περίπτωση που γίνει αναζήτηση ευθυνών για οποιοδήποτε θέμα προκύψει.
Δείτε ενδεικτικά ορισμένα από τα έγγραφα: