Το 63% απαντά στην έρευνα πως σίγουρα θα ψηφίσει, ενώ άλλο ένα 24% λέει πως μάλλον θα ψηφίσει. Σύνολο 87%.
Τάκης Σπηλιόπουλος
Διάβασα με προσοχή τα αποτελέσματα της έρευνας της κοινής γνώμης αναφορικά με την εκλογική συμπεριφορά των νέων 17-29 ετών, που είχε πραγματοποιήσει τις προηγούμενες ημέρες η εταιρία δημοσκοπήσεων Opinion Poll. Έχει πολλά και ενδιαφέροντα η έρευνα και ίσως το πιο ενδιαφέρον απ’ όλα να είναι η διαφοροποιημένη σε μεγάλο βαθμό εκλογική συμπεριφορά των νέων, σε σχέση με τον συνολικό πληθυσμό.
Κάποια επί μέρους ενδιαφέροντα στοιχεία της έρευνας είναι για παράδειγμα η πρόθεση ψήφου, στην οποία το κόμμα Κασιδιάρη συγκεντρώνει το εντυπωσιακό 6,4% και βρίσκεται μόλις μια μονάδα κάτω από το ποσοστό του ΠΑΣΟΚ. Ο ΣΥΡΙΖΑ έρχεται πρώτος με 19.5% ακολουθεί η ΝΔ με 17.6%, ενώ τρίτο κόμμα με 8.6% είναι το ΜΕΡΑ 25.
Στα ενδιαφέροντα είναι επίσης και η αυξημένη συμμετοχή των νέων στις επικείμενες εκλογές, καθώς το 63% απαντά στην έρευνα πως σίγουρα θα ψηφίσει, ενώ άλλο ένα 24% λέει πως μάλλον θα ψηφίσει!Σύνολο 87%. Μοιάζει υπεραισιόδοξο, οπότε μένει να το δούμε.
Στα αξιοσημείωτα είναι το γεγονός ότι οι νεαροί ψηφοφόροι σε ποσοστό 21,4% δεν αισθάνονται ούτε αριστεροί, ούτε δεξιοί, καθώς θεωρούν ότι αυτοί οι διαχωρισμοί είναι ξεπερασμένοι και άνευ αξίας. Επίσης τέσσερεις στους δέκα νέους δεν αισθάνονται κοντά με κανένα από τους πολιτικούς αρχηγούς. Τόσο ο Αλέξης Τσίπρας όσο και ο Κυριάκος Μητσοτάκης συγκινούν κάτι λιγότερο από δύο στους δέκα έκαστος!
Στον πάτο της λίστας των θεσμών που εμπιστεύονται σήμερα οι νέοι είναι τα κόμματα μόλις με 9,5%. Το αντίστοιχο ποσοστό για το κοινοβούλιο είναι 11.2%, τις συνδικαλιστικές οργανώσεις 13,2% και τις μη Κυβερνητικές Οργανώσεις με 28.9%.
Η εικόνα που αποκομίζει κανείς διαβάζοντας προσεκτικά τα επί μέρους στοιχεία της έρευνας της Opinion Poll, είναι ότι οι νέοι κινούνται σήμερα σε ένα άλλο, διαφορετικό πλαίσιο, το οποίο δείχνουν τα αγνοούν τόσο οι πολιτικοί, όσοι και εμείς οι δημοσιογράφοι που συμμετέχουμε στον δημόσιο διάλογο βάζοντας συνήθως τα προς συζήτηση θέματα και ορίζοντας τους κανόνες του διαλόγου, όταν πρόκειται για ΜΜΕ. Αγνοώντας οι περισσότεροι πως υπάρχουν και άλλα ακροατήρια που έχουν τα δικά τους ενδιαφέροντα, πέρα από τους συνταξιούχους και τους δημοσίους υπαλλήλους, που ειδικά στη χώρα μας έχουν προνομιακή θέση στον δημόσιο διάλογο.
Ακούγονται προτάσεις που βελτιώνουν τη ζωή των νέων ανθρώπων, ρωτάει η έρευνα;, Όχι απαντούν με το συντριπτικό 66% οι νεότερες ηλικίες των ψηφοφόρων. Και πως να ήταν διαφορετικά αφού έχοντας προσωπικά παρακολουθήσει πολλές ώρες τηλεοπτικών συζητήσεων, δεν έχω ακούσει καμία αναφορά στους νέους ψηφοφόρους. Και αν ακουστεί κάτι θα είναι από καθέδρας, οπότε εξ ορισμού δεν θα τους αφορά. Περιττό να αναφερθεί πως η συμμετοχή νέων ανθρώπων, όχι αυτών του κομματικού σωλήνα, στον δημόσιο διάλογο είναι ανύπαρκτη. Ούτε για τα μάτια του κόσμου.
Είστε ικανοποιημένοι από την ποιότητα του δημόσιου διαλόγου και τον τρόπο που γίνεται η κομματική αντιπαράθεση, ρωτάει η έρευνα; Όχι απαντά το ακόμη πιο συντριπτικό ποσοστό του 76% των νέων. Και γιατί να είναι ικανοποιημένοι με τις κοκορομαχίες που προβάλουν από το πρωί ως το βράδυ (ευτυχώς όχι όλα) τα ΜΜΕ. Και εδώ εμείς οι δημοσιογράφοι έχουμε μεγάλο μερίδιο ευθύνης, καθώς οφείλουμε να ορίζουμε τους κανόνες του παιχνιδιού.
Οπότε ας μην σπεύσει κανένα κόμμα να μιλήσει για λογαριασμό των νέων. Κανένα δεν δικαιούται να διεκδικήσει ούτε την αποκλειστικότητα, ούτε την προνομιακή εκπροσώπηση των νέων ψηφοφόρων. Αν το επιχειρήσει πιθανόν να πετύχει τα αντίθετα αποτελέσματα!
Πρώτη δημοσίευση στη naftemporiki.gr