Παράσυρση πεζών: Ένα μεγάλο πρόβλημα κυρίως στον αστικό ιστό. Τι φταίει;
Η ελλιπέστατη διαπαιδαγώγηση των πολιτών; Σε ότι αφορά την ορθή οδηγική κουλτούρα, η σχεδόν παντελής έλλειψη γνώσης των οδηγών σε βασικούς κυρίως κανόνες της οδικής ασφάλειας;
Η μεγάλη διαφθορά που υπάρχει για την έκδοση των διπλωμάτων οδήγησης; Ο ελλιπής έλεγχος, κυρίως για τους ηλικιωμένους οδηγούς, σε ότι αφορά τη φυσική τους κατάσταση «σε ότι αφορά το γρηγορόσημο»;
Η ανομία που επικρατεί στο χώρο της δικαιοσύνης για τους υπαιτίους οδηγούς των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων και η παραπομπή τους στα δικαστήρια για αμελή συμπεριφορά, που στην περίπτωση που θα κριθεί ένοχος ο υπαίτιος οδηγός του επιβάλλεται το ανώτατο ποινή τριών (3) ετών και ο καταδικασθείς παραμένει ελεύθερος αφού του χορηγείται τριετής αναστολή;
Η αδιαφορία της Περιφέρειας και των Δήμων για τις σχεδόν αποχρωματισμένες αλλά και τις ανύπαρκτες διαβάσεις πεζών σε πυκνά διαστήματα για την ασφαλή διέλευση των πεζών;
Ενδεικτικά αναφέρω ότι «από το Μαρούσι μέχρι τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, μια απόσταση περίπου 7 χιλιομέτρων, υπάρχουν μόλις 2 πεζογέφυρες και 1 υπόγεια διάβαση, ενώ οι διαβάσεις πάνω στο δρόμο είναι λίγες για να εξυπηρετούνται επαρκώς οι πεζοί».
Η μη έγκαιρη και άμεση αποκατάσταση των φαναριών που δεν συντελείται από τους υπεύθυνους για τη συντήρηση των οδών (Περιφέρειες και Δήμοι);
Π.χ. στο δυστύχημα στην Καλλιθέα τα πεζοφάναρα στην οδό Σπάρτης και στη Λεωφόρο Θησέως στο ρεύμα ανόδου, από την παραλία προς Αθήνα δεν λειτουργούσαν. Και όπως με ενημέρωσαν οι γείτονες στην περιοχή ήταν χαλασμένα για δέκα μέρες. Όταν το θέμα πήρε δημοσιότητα και ευρισκόμουν στον τόπο του συμβάντος (Σπάρτης & Λ.Θησέως) για μία ώρα, ήρθε τεχνικός και μέσα σε δύο λεπτά ακριβώς τα επισκεύασε μπροστά μου.
Η οδήγηση με απόσπαση της προσοχής των οδηγών που έχουν το ένα χέρι στο τιμόνι και στο άλλο χέρι το κινητό τους;
Η έρευνα που διεξήχθη από μια ομάδα ερευνητών του Πανεπιστημίου Oregon State University στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την οποία η οδήγηση με χρήση κινητού τηλεφώνου αποτελεί μια πάρα πολύ επικίνδυνη συμπεριφορά των οδηγών, όπου η απόσπαση, δηλαδή να πάρει κανείς τα μάτια του από το δρόμο για μόλις 2 δευτερόλεπτα, ο κίνδυνος πρόκλησης ενός ατυχήματος αυξάνεται κατά 24 φορές.
Ένα αριθμητικό παράδειγμα θα σας πείσει. Η κίνηση ενός οχήματος με ταχύτητα π.χ. 50χλμ./ώρα και απόσπαση του οδηγού από το δρόμο για 2 δευτερόλεπτα, το όχημα οδηγείται ανεξέλεγκτο από τον οδηγό του για 27,7 μέτρα.
Οι τελευταίες έρευνες έδειξαν ότι όταν στέλνει κανείς γραπτά μηνύματα, ενώ οδηγεί είναι τόσο επικίνδυνος οδηγός ώστε είναι σαν να οδηγεί υπό βαριά μέθη.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ (Ελληνική Στατιστική Αρχή) προκύπτουν τα κατωτέρω οδικά τροχαία ατυχήματα και παθόντες από τον Μάρτιο του 2021 μέχρι τον Μάρτιο του 2023.
Ενδεικτικά παραθέτω τα τελευταία στατιστικά που αφορούν στο έτος 2021 για τις παρασύρσεις πεζών.
Στο εξωτερικό και ειδικότερα σε πολλές χώρες της Ευρώπης η διαπαιδαγώγηση των πολιτών έχει συμβάλει τα μέγιστα στην ορθή οδηγική κουλτούρα και η αντίστοιχη ενημέρωση σε θέματα οδικής ασφάλειας σε συνδυασμό με την αυστηρότερη νομοθεσία και την αντίστοιχη πρόληψη και καταστολή των παραβατών οδηγών έχουν περιορίσει σημαντικά τέτοια φαινόμενα, όπως τις παρασύρσεις πεζών.
Από το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής, που σε πολλά ευρωπαϊκά σχολεία είναι υποχρεωτικό ήδη από την προσχολική ηλικία μέχρι τη χρήση νέων τεχνολογιών στο οδικό δίκτυο, που βοηθά στην ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας.
Η πολιτεία μπροστά στα συντελεσθέντα τροχαία δυστυχήματα των τελευταίων ημερών, που παρουσίασαν δραματική αύξηση, θα πρέπει να είναι πιο δραστήρια και θα πρέπει να λάβει μέτρα για την ενημέρωση τόσο των οδηγών, όσο και των πεζών σε ζητήματα οδικής ασφάλειας και συμπεριφοράς.
Στο σημείο αυτό διερωτώμαι μέχρι πού φτάνει η ευθύνη της πολιτείας; Μήπως φτάνει μόνο για την είσπραξη των τελών κυκλοφορίας και των διοδίων και σταματάει εκεί;
Μην ξεχνάμε ότι το αυτοκίνητο στη χώρα μας τη δεκαετία του ’60 αποτέλεσε σύμβολο της κοινωνικής και πολιτισμικής διάκρισης και καταξίωσης, που δυστυχώς συνεχίζει μέχρι και σήμερα.
Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω ότι η πόλη των Τρικάλων συγκριτικά με άλλες πόλεις της Ελλάδος, αποτελεί μια αιφνιδιαστική ποικιλότητα σε ότι αφορά τη συμπεριφορά των οδηγών στους πεζούς. Παραχωρούν την οφειλόμενη προτεραιότητα, διευκολύνοντας τη μετακίνηση των πεζών στα πλαίσια μιας ασφαλούς και ειρηνικής οδήγησης για τη συνύπαρξη των χρηστών των οδών, πεζούς και αυτοκίνητα.