Συναγερμός έχει σημάνει από το απόγευμα της Παρασκευής (30/9) όταν έγινε γνωστό το πόρισμα της στατικής μελέτης του ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με το οποίο υπάρχει πρόβλημα στατικότητας στο Στέγαστρο Καλατράβα, πράγμα που οδήγησε και στην παρέμβαση εισαγγελέα ώστε να αναζητηθούν ευθύνες.
Πέραν του Στέγαστρου όμως υπάρχει και ένα άλλο εμβληματικό έργο του Ισπανού αρχιτέκτονα και δεν είναι άλλο από την πεζογέφυρα Καλατράβα στη Μεσογείων, η οποία παραδόθηκε στο κοινό στις 14 Μαΐου 2004.
Η Πεζογέφυρα Καλατράβα, στη Λεωφόρο Μεσογείων, έξω από το σταθμό του Μετρό «Κατεχάκη», έχει συνολικό μήκος 94 μέτρα και υψώνεται 6 μέτρα πάνω από το οδόστρωμα της λεωφόρου και ως τοπόσημο αποτελεί την βορειοανατολική είσοδο στο Δήμο της Αθήνας ο οποίος έχει και την ευθύνη συντήρησής της.
Τα βασικά αρχιτεκτονικά της στοιχεία είναι ο μεταλλικός πυλώνας (ύψους 50 μέτρων ακριβώς στην είσοδο του σταθμού) και ο εναέριος πεζοδιάδρομος (μήκους 94 μέτρων και πλάτους 5 έως 6 μέτρων) με προσβάσεις από σταθερές ή κυλιόμενες σκάλες και μεγάλους ανελκυστήρες.
Σήμερα 19 χρόνια μετά την παράδοση του έργου το Newsbeast πήγε στο σημείο και διαπίστωσε εμφανή σημάδια εγκατάλειψης.
Οι κυλιόμενες σκάλες δεν λειτουργούν και η σκουριά είναι χαρακτηριστική σε πολλά σημεία της γέφυρας
Η πεζογέφυρα Καλατράβα στη Μεσογείων είναι μια παρατημένη γέφυρα, με πολλές σκουριάσμένες υποδοχές σε σημεία που δένουν τα συρματόσχοινα ανάρτησής της.
Μιλώντας στην ΕΡΤ o καθηγητής αντισεισμικών κατασκευών Παναγιώτης Καρύδης ανέφερε μεταξύ άλλων:
»Συνιστώ να γίνουν άμεσα έλεγχοι ενδελεχείς και στα άλλα έργα Καλατράβα, διότι θα έχουν παρόμοια προβλήματα, τα όποια προβλήματα έχει εμφανίσει ετούτο το κτίριο παρόμοια θα έχουν κι αυτά. Και να μην περιμένουμε εκ των υστέρων να πέσει κανένα κομμάτι από πάνω, να ξεκλειδώσουν βίδες, να έχουμε ρωγμές, να έχουμε σκουριές κλπ. Άρα αυτό είναι ένα το κρατούμενο. Δεύτερον, θεωρώ ότι το πρόβλημα είναι σημαντικότατο και δεν επεκτείνεται μόνο στα ορατά σημεία που βλέπουμε με τη σκουριά ή με διάφορα, στις ρωγμές, ενδεχομένως με τα μπουλόνια που είπαμε, αλλά στα εξής δύο στοιχεία τα οποία κατά την άποψή μου είναι εξίσου σημαντικά ή σημαντικότερα θα μπορούσα να πω. Πρώτον, το κτίριο αυτό, όπως το βλέπουμε εδώ πέρα, έχει μόνιμες ταλαντώσεις, τις οποίες αρχικά είχα μετρήσει και όλο το κτίριο αυτό, ιδιαίτερα τα ψηλά σημεία, δονούνται μονίμως. Δηλαδή αν πάει κανείς να βάλει το χέρι του ψηλά, όντας ακίνητος ή βάλει ένα μηχάνημα, θα καταλάβει ότι αυτό το πράγμα κουνάει συνέχεια[…] εκ της φύσεως του έργου δηλαδή έτσι είναι.
»Αν όμως υπάρχουν διάφορα προβλήματα -και δεν είναι του παρόντος να πω ποια είναι αυτά τα προβλήματα, μπορούμε να το καταλάβουμε- αυξάνουν το εύρος των δονήσεων, δηλαδή πόσο κουνάει, κουνάει παραπάνω, παραπάνω και παραπάνω κλπ. Αυτές οι δονήσεις δημιουργούν το φαινόμενο της κόπωσης των υλικών. Είναι γνωστή στη μηχανική η κόπωση των υλικών με αποτέλεσμα να σπάει το υλικό».
Ο κ. Καρύδης διευκρίνισε ότι μιλάει για το στέγαστρο ενώ αναφερόμενος στις κερκίδες είπε «είναι ένα παλιό θέμα το οποίο κατά την άποψή μου είναι ακόμα εκκρεμές. Δεν έχει λυθεί. Τώρα υπάρχει όμως, κατά την άποψή μου και ένα βασικότερο θέμα, πολύ σημαντικό, ενδεχομένως αυτό είναι το σημαντικότερο: της στατικής σύνθεσης και παραδοχών που λήφθηκαν υπόψη κατά τη φάση της αρχικής μελέτης. Ενδεχομένως να μην ανταποκρίνονται στους κανονισμούς αυτά τα οποία ελήφθησαν υπόψη. Είναι κατά κάποιο τρόπο άσπρο μαύρο θα μπορούσα να πω το οποίο δημιουργεί τεράστια προβλήματα που δε λύνονται εύκολα».
Ο κύριος Καρύδης εκτίμησε κλείνοντας ότι το ΟΑΚΑ θα χρειαστεί να μείνει κλειστό τουλάχιστον έναν χρόνο.
Πηγές: Newsbeast, ΕΡΤ