Οι αφίσες του Σέρχιο Μάσα, θυμίζουν σοβιετικό ρεαλισμό: Ο υποψήφιος για την Προεδρία στην Αργεντινή, ντυμένος με πουκάμισο με στρατιωτικά παράσημα δείχνει με το δάχτυλο τον γαλάζιο ουρανό περιτριγυρισμένος από εκατοντάδες ηλικιωμένους – με θαμπά ρούχα, με σοβαρά και συχνά παραμορφωμένα πρόσωπα που κοιτάζουν προς το μέρος του με ελπίδα.
Οι οδηγίες που δόθηκαν στην εφαρμογή δημιουργίας εικόνων με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης ήταν ακριβώς αυτές, να θυμίζουν τις στιβαρές αφίσες της Σοβιετικής Ένωσης.
Η απάντηση του έτερου διεκδικητή της Προεδρίας, Χαβιέ Μιλέι, ήταν άμεση: Παρουσίασε τον Μάσα ως κομμουνιστή ηγέτη και τον εαυτό του σαν τρυφερό λιονταράκι με την εικόνα να έχει προβληθεί περισσότερες από 30 εκατομμύρια φορές.
Οι εκλογές στην Αργεντινή, όπως γράφουν οι New York Times, έχουν γίνει πεδίο δοκιμών της Τεχνητής Νοημοσύνης στις πολιτικές εκστρατείες, με τους δύο υποψήφιους και τους υποστηρικτές τους να χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να επεξεργάζονται υπάρχουσες εικόνες και βίντεο και να δημιουργούν άλλες.
Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην προεκλογική εκστρατεία της Αργεντινής και η πολιτική συζήτηση που ξεκίνησε για την διείσδηση της τεχνολογίας θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα στον τομέα της πολιτικής επικοινωνίας σε πολλές δημοκρατικές εκλογές ανά τον κόσμο και οι ειδικοί κάνουν τη σύγκριση με την εποχή που είχαν πρωτοεμφανιστεί τα Social Media, την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα όταν υιοθετήθηκαν από το επιτελείο του Μπάρακ Ομπάμα, στις ΗΠΑ. Αντίστοιχα, το επιτελείο του Μάσα έστησε ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης που μπορεί να δημιουργήσει εικόνες και βίντεο πολλών από τους βασικούς πρωταγωνιστές των εκλογών —τους ίδιους τους υποψηφίους και πολιτικούς τους συμμάχους και υποστηρικτές. Ο ίδιος ο Μάσα, ο κεντροαριστερός πρώην υπουργός Οικονομίας της Αργεντινής εμφανίζεται ως ένας δυνατός, ατρόμητος και χαρισματικός μαχητής, ως Ghostbuster αλλά και σαν τον.. Indiana Jones , ενώ άλλες αφίσες παραπέμπουν στον στην διάσημη αφίσα του Μπάρακ Ομπάμα το 2008, “Hope” καθώς και ένα εξώφυλλο του New Yorker .
Αντίθετα, η επικοινωνιακή ομάδα του Μάσα εμφανίζει τον αντίπαλό του, τον Χαβιέ Μιλέι — τον νεοφιλελεύθερο οικονομολόγο και τηλεοπτική περσόνα, γνωστό για τα ξεσπάσματά του που θυμίζουν Ντόναλντ Τραμπ— ως ασταθή, βάζοντάς τον να “πρωταγωνστεί σε ταινίες όπως το “Κουρδιστό Πορτοκάλι” και το “Fear and Loathing in Las Vegas“.
Όλα αυτά μπορεί να δείχνουν διασκεδαστικά όμως ορισμένες φορές ξεπερνιούνται τα όρια όπως με το «deepfake» βίντεο στο οποίο ο Μιλέι υποτίθεται ότι δηλώνει πώς θα λειτουργούσε μια αγορά για ανθρώπινα όργανα , κάτι που όπως “λέει” ταιριάζει φιλοσοφικά με τις νεοφιλελεύθερες απόψεις του.
«Φανταστείτε να κάνετε παιδιά ως μια μακροπρόθεσμη επένδυση. Όχι με την παραδοσιακή έννοια, αλλά σκεπτόμενοι τις οικονομικές ευκαιρίες από την… πώληση των οργάνων τους» εμφανίζεται να λέει. Η λεζάντα της ανάρτησης στο Instagram του Μάσα λέει: «Ζητήσαμε από μια Τεχνητή Νοημοσύνη να βοηθήσει τον Χαβιέ να εξηγήσει την επιχείρηση της πώλησης οργάνων και προέκυψε αυτό».
Σε συνέντευξή του, ο Μάσα είπε ότι σοκαρίστηκε την πρώτη φορά που είδε τι μπορούσε να κάνει η τεχνητή νοημοσύνη. «Είναι μια τεράστια πρόκληση. Είμαστε σε ένα άλογο που πρέπει να ιππεύουμε, αλλά ακόμα δεν ξέρουμε τα κόλπα του» είπε.
Στη συνέχεια, οι New York Times του έδειξαν το deepfake που δημιούργησε το επιτελείο του με τον Μιλέι και την “καμπάνια” για τα ανθρώπινα όργανα. Έδειξε να θυμώνει. «Δεν συμφωνώ με αυτή τη χρήση», είπε ενώ λίγο αργότερα, ο εκπρόσωπός του τόνισε ότι η ανάρτηση ήταν «για πλάκα» και ότι ήταν εμφανές πως δημιουργήθηκε από AI προθέτοντας ότι η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης γίνεται για να ψυχαγωγήσει και όχι να εξαπατήσει.
Παρ’ όλα αυτά οι ειδικοί στην επικοινωνία ανησυχούν ιδιαίτερα για τον αντίκτυπο της τεχνητής νοημοσύνης στις εκλογές. Η τεχνολογία μπορεί να εξαπατήσει και να μπερδέψει τους ψηφοφόρους, δημιουργώντας αμφιβολίες για το τι είναι πραγματικό, επιδεινώνοντας την παραπληροφόρηση που διαδίδεται στα κοινωνικά δίκτυα.
«Ζούμε την έκρηξη απίστευτων τεχνολογιών προσβάσιμων στους πάντες κι αυτό μας κάνει να αλλάζουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε τις επιπτώσεις τους στην πολιτική επικοινωνία», δήλωσε ο Henry Ajder, ειδικός με έδρα την Αγγλία και σύμβουλος πολλών κυβερνήσεων για το περιεχόμενο που δημιουργείται από την τεχνητή νοημοσύνη.
Φέτος, ένας υποψήφιος δήμαρχος στο Τορόντο χρησιμοποίησε ζοφερές εικόνες αστέγων που δημιουργήθηκαν από την τεχνητή νοημοσύνη για να περιγράψει το πως θα μετατρεπόταν το Τορόντο αν δεν εκλεγόταν. Επίσης, στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα δημοσίευσε ένα βίντεο που δημιουργήθηκε με τεχνητή νοημοσύνη και δείχνει την Κίνα να εισβάλλει στην Ταϊβάν και άλλες δυστοπικές σκηνές για να δείξει το τι θα συμβεί εάν ο Πρόεδρος Μπάιντεν κερδίσει μια δεύτερη θητεία.
Αλλά και η ομάδα του κυβερνήτη Ρον Ντε Σαντις της Φλόριντα δημοσίευσε ένα βίντεο που δείχνει εικόνες δημιουργημένες από AI με τον Ντόναλντ Τραμπ να αγκαλιάζει τον Άντονι Φάουτσι, ο οποίος έχει γίνει ο Νο1 εχθρός της αμερικανικής δεξιάς για τον ρόλο του στην αντιμετώπιση της πανδημίας στις ΗΠΑ.
Μέχρι στιγμής, το περιεχόμενο που δημιουργείται από την τεχνητή νοημοσύνη για τις καμπάνιες στην Αργεντινή είναι απίθανο να εξαπατήσει ακόμη και τους πιο εύπιστους ψηφοφόρους αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας νοσηρού περιεχομένου που να είναι απόλυτα πιστευτό.
Η Meta, η εταιρεία στην οποία ανήκει το Facebook και το Instagram, ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα ότι θα απαιτεί από τους διαφημιζόμενους να αποκαλύπτουν εάν χρησιμοποίησαν τεχνητή νοημοσύνη ενώ η Ομοσπονδιακή Εκλογική Επιτροπή των ΗΠΑ εξετάζει επίσης το εάν θα ρυθμίσει τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στις πολιτικές διαφημίσεις.
Το Institute for Strategic Dialogue, μια ερευνητική ομάδα με έδρα το Λονδίνο που μελετά τις πλατφόρμες του Διαδικτύου, υπέγραψε μια επιστολή ζητώντας ανάλογους κανονισμούς και ρυθμίσει. Η Isabelle Frances-Wright, επικεφαλής τεχνολογίας και κοινωνίας του Ινστιτούτου, είπε ότι η εκτεταμένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στις εκλογές της Αργεντινής είναι ανησυχητική.
«Πιστεύω απολύτως ότι πατάμε σε ολισθηρό έδαφος», είπε. «Σε ένα χρόνο από τώρα, αυτό που φαίνεται ήδη πολύ ρεαλιστικό θα μοιάζει εντελώς αληθινό».
Η χρήση όμως της τεχνητής νοημοσύνης στην Αργεντινή, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο, έχει και μία ακόμη επιπλοκή: Οι ψηφοφόροι γίνονται τόσο καχύποπτοι που αρχίζουν να αμφισβητούν και την πραγματικότητα. Ετσι όταν, την περασμένη εβδομάδα κυκλοφόρησε ένα βίντεο με τον Μάσα να φαίνεται εξουθενωμένος μετά από μια προεκλογική εκδήλωση, οι αντίπαλοί του άρχισαν να διαδίδουν στα κοινωνικά δίκτυα ότι παίρνει ναρκωτικά. Οι υποστηρικτές του απάντησαν γρήγορα, ισχυριζόμενοι ότι το βίντεο ήταν στην πραγματικότητα ένα deepfake για να τους διαψεύσει ο εκπρόσωπος του Μάσα ο οποίος δήλωσε πως το βίντεο είναι πραγματικό αλλά ο Μάσα δεν παίρνει ναρκωτικά.
Μπέρδεμα; Ακόμη δεν έχουμε δει τίποτα! Η σύγχιση μεταξύ πραγματικότητας και κατασκευής μίας άλλης “πραγματικότητας” δείχνει να γίνεται ένα υπερόπλο για την πολιτική επικοινωνία που μπορεί να εξοντώσει τους αντιπάλους αλλά μπορεί επίσης να στραφεί και εναντίον όσων το χρησιμοποιούν.
Με πληροφορίες από τους ΝΥΤ