Το πρόσφατο ατύχημα με την πρόσκρουση ενός πλοίου στην γέφυρα της Βαλτιμόρης Francis Scott Key που προκάλεσε σχεδόν αμέσως την κατάρρευσή της, χαρακτηρίζεται ως ένα μείζον γεγονός όχι μόνο για την οικονομία των ΗΠΑ αλλά και για την παγκόσμια οικονομία.
Ο λόγος είναι πως η συγκεκριμένη γέφυρα που καταστράφηκε αποτελούσε την σημαντική δίοδο αγαθών και προϊόντων από και προς το λιμάνι της Βαλτιμόρης, με αποτέλεσμα πλέον την πλήρη αποκοπή του λιμανιού από την εφοδιαστική αλυσίδα τόσο των ΗΠΑ όσο και προς το παγκόσμιο εμπόριο.
Οι εισαγωγές και οι εξαγωγές που διενεργούνται ετησίως από το λιμάνι της Βαλτιμόρης, ξεπερνούν σε αξία τα 80 δις ευρώ, γεγονός που ισοδυναμεί με το ΑΕΠ μίας μικρομεσαίας χώρας σε παγκόσμιο επίπεδο, προκαλώντας αναταράξεις στα περισσότερα αγαθά που διακινούνται, καθώς θα επηρεαστεί αναμφισβήτητα το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών αρκετών χωρών κυρίως από την ΕΕ που εισάγουν αλλά και εξάγουν αγαθά μέσω των υποδομών του λιμανιού της Βαλτιμόρης.
Οι κύριοι οικονομικοί κλάδοι που πλήττονται αυτή την στιγμή από την κατάρρευση της γέφυρας είναι η αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς και τα ορυκτά καύσιμα, από την στιγμή που και οι δύο αυτές κατηγορίες, διαμορφώνουν σε αρκετά μεγάλο βαθμό το παγκόσμιο εμπόριο και την ίδια την εφοδιαστική αλυσίδα, με αποτέλεσμα να αναζητούνται ήδη από μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες εναλλακτικές διαδρομές για τα προϊόντα τους από και προς τις ΗΠΑ, με συνέπεια όμως σημαντικές καθυστερήσεις, αλλά και επιδράσεις στο κόστος προς τον τελικό καταναλωτή, μέσω της αύξησης του ενεργειακού κόστους και των πόρων που απαιτούνται για την οριστικοποίηση της παράδοσης των εμπορευμάτων μέσω άλλων διαδρόμων.
Επίσης πέρα από την παγκόσμια και μακροοικονομική εικόνα της κατάστασης, δεν πρέπει να υποτιμούμε και την επίδραση στην απασχόληση και το εμπόριο εντός των ΗΠΑ, καθώς οι θέσεις εργασίας που επηρεάζονται άμεσα ή έμμεσα ανέρχονται σε 140.000 επηρεάζοντας αρνητικά την πορεία της απασχόλησης, τόσο στην πολιτεία του Μέριλαντ όσο και ευρύτερα στις ΗΠΑ.
Σε κάθε περίπτωση, οι συνέπειες από την πτώση και κατάρρευση της γέφυρας της Βαλτιμόρης βρίσκονται μπροστά μας, με αποτέλεσμα να εξισώνονται για ένα σημαντικό μέρος του κόσμου που συμμετέχει στο διεθνές εμπόριο, με μία μικρή πανδημία, σε όρους μείωσης αλλά και διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας μέσω κρίσιμων υποδομών.
Ο Μελέτης Ρεντούμης είναι οικονομολόγος τραπεζικός