Ο Βίκτορ Όρμπαν της Ουγγαρίας και το βελγικό κόμμα Φλαμανδικό Συμφέρον πρωτοστατούν σε μια διαφημιστική εκστρατεία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εν όψει των ευρωπαϊκών εκλογών.
Σύμφωνα με ανάλυση του euronews το Φιντέζ του Όρμπαν ξόδεψε 60.000 έως 70.000 ευρώ για μια καμπάνια τις τελευταίες 30 ημέρες, γεγονός που το καθιστά την πιο δαπανηρή πολιτική διαφήμιση που προσφέρεται στην ΕΕ από την Google, καθώς η εκστρατεία πλησιάζει στο τέλος της.
Το ίδιο ισχύει και για το φλαμανδικό αυτονομιστικό κόμμα Φλαμανδικό Συμφέρον το οποίο δαπάνησε 50.000 με 60.000 ευρώ για μια προεκλογική διαφήμιση που ζητούσε λιγότερη μετανάστευση και περισσότερη αγοραστική δύναμη.
«Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για το πως χρησιμοποιούνται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στις προεκλογικές εκστρατείες, ιδίως μετά το σκάνδαλο της Cambridge Analytica πριν από μερικά χρόνια, όταν η εν λόγω εταιρεία παροχής πολιτικών συμβούλων απέκτησε δεδομένα για δεκάδες εκατομμύρια χρήστες του Facebook και τα χρησιμοποίησε για να στοχεύσει δήθεν διαφημίσεις προς αυτούς και να επηρεάσει το αποτέλεσμα των εκλογών. Αυτό έχει γίνει ένας τομέας αρκετά αμφιλεγόμενος» δήλωσε ο αναλυτής του euronews, Τζακ Σίκλερ.
Παρόλο που είναι σύνηθες για τα πολιτικά κόμματα να χρησιμοποιούν πληρωμένες διαφημίσεις στην Google, εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη διαμάχη σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο ξοδεύονται τα πολιτικά κονδύλια στο διαδίκτυο.
«Είναι σαφές ότι υπάρχουν διαφορετικοί κανόνες σε κάθε κράτος μέλος σχετικά με το ποια ακριβώς θα είναι τα όρια για το πόσα μπορούν να ξοδέψουν σε μια προεκλογική περίοδο. Αλλά δεν υπάρχει καμία υπόνοια ότι οι υποψήφιοι έχουν παραβιάσει οποιονδήποτε από αυτούς τους κανόνες. Το μόνο πράγμα που απαγορεύεται από τους νέους κανόνες της ΕΕ που τέθηκαν σε ισχύ τον Φεβρουάριο είναι η χρήση ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων για τη μικρο-στόχευση διαφημίσεων. Έτσι αν προσπαθήσετε να προσδιορίσετε ποιες είναι οι πολιτικές πεποιθήσεις ή οι θρησκευτικές απόψεις ενός χρήστη του Facebook και να κατευθύνετε τη διαφήμισή προς αυτόν με βάση αυτές τις ευαίσθητες πληροφορίες, αυτό αποδοκιμάζεται, όπως και η χρηματοδότηση προεκλογικών εκστρατειών από χώρες εκτός της ΕΕ, δεδομένων όλων των ισχυρισμών που έχουμε δει σχετικά με τη ρωσική ανάμειξη στις εκλογές» δήλωσε ο αναλυτής του euronews.
Φέτος τον Ιούνιο, περίπου 365 εκατομμύρια άνθρωποι θα έχουν δικαίωμα ψήφου στις ευρωεκλογές, συμπεριλαμβανομένων πολλών νέων ψηφοφόρων για τους οποίους τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν ζωτικής σημασίας πηγή ενημέρωσης.
Τέσσερις χώρες – το Βέλγιο, η Γερμανία, η Μάλτα και η Αυστρία – θα επιτρέψουν σε ψηφοφόρους ηλικίας 16 ετών, στην Ελλάδα το ελάχιστο όριο ηλικίας για τους ψηφοφόρους είναι τα 17 έτη.
Πριν από πέντε χρόνια, στις προηγούμενες ευρωεκλογές, το ρυθμιστικό πλαίσιο για τις διαδικτυακές πλατφόρμες ήταν εντελώς διαφορετικό: υπήρχαν λιγότεροι κανόνες για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και ο νόμος για την τεχνητή νοημοσύνη δεν υπήρχε ακόμη.
Οι πλατφόρμες έπαιξαν ρόλο στην προεκλογική εκστρατεία του 2019, αλλά το TikTok αλλάζει πραγματικά το παιχνίδι.
Ενώ το Facebook και το Twitter (τώρα X) ήταν ήδη μεγάλα πριν από πέντε χρόνια – η κινεζική πλατφόρμα βίντεο TikTok έχει κερδίσει γρήγορα δημοτικότητα και τώρα διαθέτει περισσότερους από 150 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες σε όλη την Ευρώπη.
Η Meta (facebook και instagram) εξακολουθεί να υπερβαίνει αυτόν τον αριθμό, με περίπου 408 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες στην Ευρώπη.
Μια έκθεση της Υπηρεσίας Έρευνας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ανέφερε ότι η προσέλευση στις εκλογές το 2019 έφτασε το 50,6% σε μεγάλο βαθμό λόγω της συμμετοχής των νέων, η οποία πυροδοτήθηκε από μια εκστρατεία στο κοινοβούλιο και τη χρήση πλατφορμών όπως το Snapchat.
Το TikTok, με τον μεγάλο αριθμό χρηστών σε νεαρή ηλικία, θα μπορούσε να διαδραματίσει παρόμοιο κεντρικό ρόλο αυτή τη φορά, παρά την εμπλοκή της πλατφόρμας στη ρυθμιστική αναταραχή τους τελευταίους μήνες.
Το πόση αξία δίδεται από το πολιτικό σύστημα πλέον στο TikTok έγινε εμφανές το 2023 κατά τη διάρκεια των δύο προεκλογικών περιόδων για τις βουλευτικές εκλογές στην Ελλάδα.