Την δυνατότητα του Πειραιά να υποκαταστήσει το Λονδίνο στην μετά- Brexit εποχή ως το ναυτιλιακό (και όχι μόνο) Σίτι της Ευρώπης επισημαίνει ο ΣΕΒ, στη βάση στοιχείων του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
Στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων με αφορμή το βρετανικό δημοψήφισμα ο ΣΕΒ επικαλείται τον πρώην πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας Γ. Γράτσο, σύμφωνα με τον οποίο στο Ηνωμένο Βασίλειο εισρέουν 45 δισ. ευρώ ετησίως grosso modo με συνεισφορά της ναυτιλίας μόλις στο ¼ της ελληνόκτητης, και απασχολούνται σχεδόν 600.000 άτομα στους ναυτιλιακούς κλάδους ναυλώσεων, ασφαλίσεων, υπηρεσιών λιμένων κ.ο.κ. Επιπλέον, αναφέρει, ο ελληνικός νηογνώμονας είναι σχεδόν ανύπαρκτος, ενώ ο νορβηγικός που ήδη συγχωνεύθηκε με τον γερμανικό, έχει 10.500 υπαλλήλους σε 300 γραφεία παγκοσμίως και παρακολουθεί το 15% της μεταφορικής ικανότητας παγκοσμίως (σχεδόν όση είναι και η μεταφορική ικανότητα της ελληνόκτητης ναυτιλίας).
«Ο Πειραιάς, που διαθέτει ήδη 800 διαχειρίστριες εταιρείες και μικρά περιφερειακά γραφεία ξένων εταιρειών που σχετίζονται με τη ναυτιλία, έχει τις δυνατότητες να γίνει η πρώτη δύναμη στον ναυτιλιακό κλάδο, ιδίως τώρα που γίνεται μεγάλο διαμετακομιστικό κέντρο. Όλα προϋποθέτουν να φτιαχτεί ένα κλίμα προσέλκυσης ναυτιλιακών γραφείων παντός είδους με το κατάλληλο σταθερό φορολογικό και θεσμικό πλαίσιο. Όλα αυτά θα μπορούσαν να γίνουν και χωρίς το Brexit. Αλλά η ευκαιρία παρουσιάζεται ξανά σήμερα, και ίσως έχει σημάνει η ώρα πλέον να δραστηριοποιηθούμε», τονίζει ο ΣΕΒ.
Η πρόταση που φέρει την υπογραφή κορυφαίων ναυτιλιακών παραγόντων της χώρας και βρίσκεται εδώ και καιρό σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας των υπουργείων Οικονομικών και Ναυτιλίας, αναλύει τους τρόπους για τη δημιουργία ενός ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, με απώτερο σκοπό την είσοδο στη χώρα δισεκατομμυρίων δολαρίων που επενδύουν ξένοι πλοιοκτήτες στο εξωτερικό για αγορά ναυτιλιακών υπηρεσιών.
Εφοπλιστικοί κύκλοι αναφέρουν ότι το σχέδιο που έχει κοινοποιηθεί σε υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη υιοθετεί το βρετανικό μοντέλο προβλέποντας ότι οι ξένες ναυτιλιακές εταιρείες που θα εγκαθιστούν την έδρα τους στην Ελλάδα θα υπάγονται στο ίδιο φορολογικό πλαίσιο με τους Ελληνες πλοιοκτήτες, καταβάλλοντας κάθε χρόνο έναν κεφαλικό φόρο που στη Βρετανία φθάνει τις 50.000 λίρες, χωρίς να φορολογούνται για τις διεθνείς τους δραστηριότητες.
Ο φόρος θα επιβάλλεται σε κάθε μέτοχο και μέλος της οικογένειας του επιχειρηματία, με αντάλλαγμα τη φορολογική ασυλία για τα διεθνή εισοδήματα και τη «φιλοξενία» σε ένα ναυτιλιακό περιβάλλον που συγκεντρώνει μεγάλο αριθμό εταιρειών που προσφέρουν μια ευρεία γκάμα υπηρεσιών.
Ο Σύνδεσμος χαρακτηρίζει το αποτέλεσμα του βρετανικού δημοψηφίσματος ως ανυπολόγιστα βαρύ πλήγμα για την ευρωπαϊκή ενοποίηση, εκτιμά ωστόσο ότι εν τέλει οι Βρετανοί θα βρουν τον δρόμο τους αλλά και ότι η ελληνική οικονομία θα παραμείνει σχετικά αλώβητη σε οικονομικό επίπεδο, πέραν της επιπρόσθετης υφεσιακής επίπτωσης από την τυχόν επιβράδυνση της ευρωπαϊκής οικονομίας. Ο ΣΕΒ καλεί πάντως την ΕΕ να σκύψει «με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στα θέματα κοινωνικής συνοχής και να δημιουργήσει ένα περιβάλλον μεγαλύτερης ασφάλειας για τους πολίτες της και ιδιαίτερα τους πιο ευάλωτους, χωρίς να υπονομεύσει τις αρχές της ανοιχτής κοινωνίας και οικονομίας». Σημειώνει επίσης ότι οι αγορές, αλλά και οι ηγεσίες στην Ευρωζώνη, εμφανίζουν όλο και μικρότερες πλέον ανοχές στην οικονομική και πολιτική αβεβαιότητα και για το λόγο αυτό «θα είναι ανεπίτρεπτη και αλόγιστη συμπεριφορά να χαλαρώσουμε την εφαρμογή του προγράμματος και να τρενάρουμε τις διαπραγματεύσεις για τις επόμενες αξιολογήσεις όπως στο παρελθόν. Δεν υπάρχει πλέον ούτε η διάθεση ούτε τα περιθώρια επιεικούς διαχείρισης της ελληνικής ιδιαιτερότητας διότι κάτι τέτοιο τροφοδοτεί τον ευρωσκεπτικισμό και φέρνει την Ευρώπη πιο κοντά στην διάσπαση».
Πηγή: the huffingtonpost.gr