Σε τρία μέτωπα θα δοθεί η μάχη για την Ελλάδα στο σημερινό Eurogroup: Το κλείσιμο της αξιολόγησης και την εκταμίευση της δόσης, το σχέδιο της ελάφρυνσης του χρέους, και το QE.
Όπως όλα δείχνουν πρέπει να θεωρείται εξασφαλισμένη η έγκριση της δόσης η οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις κοινοτικών αξιωματοπύχων μπορεί να φθάσει έως 11 δισ. ευρώ.
Για να συμβεί όμως αυτό, θα πρέπει πρώτα να έχει αποφασιστεί η χρηματοδοτική συμμετοχή του ΔΝΤ,(είναι σημαντική η σημερινή παρουσία της Κριστίν Λαγκάρντ) ακριβώς γιατί είναι τυπική προϋπόθεση για τον ESM και τα κοινοβούλια έξι κρατών μελών της ευρωζώνης.
Προς αυτόν τον σκοπό η Ευρωζώνη συναποφάσισε (με τη σύμφωνη γνώμη της Ελλάδας και του ΔΝΤ) να αναδιαρθρώσει το ελληνικό χρέος σε τρεις φάσεις: μετά το τέλος της πρώτης αξιολόγησης (όπως και έγινε τον Ιανουάριο του 2017), μετά το τέλος του προγράμματος (όπως θα γίνει τον Σεπτέμβριο του 2018) και όποτε ξανά στο απώτερο μέλλον χρειαστεί (δηλαδή πριν από τη λήξη της περιόδου χάριτος το 2023).
ΔΝΤ και ΕΕ έχουν δώσει τα χέρια και συμφωνούν απόλυτα στο παραπάνω σχεδιάγραμμα – χρονοδιάγραμμα.
Το ΔΝΤ έχει δημόσια παραδεχθεί από τις 12 Απριλίου 2017, ότι τα μεσοπρόθεσμα μέτρα θα εκτελεστούν το 2018 και πως τώρα απλά θα γίνει η τεχνική τεκμηρίωσή τους.
Από τις 25 Μαΐου του 2016 είναι γνωστό ότι αυτά θα περιέχουν: Την επέκταση της ωρίμανσης των δανείων κατά 15+ χρόνια, την επιστροφή κερδών από τα ελληνικά ομόλογα (SNPs ANFAs), η πρόωρη αποπληρωμή του ΔΝΤ και την κατάργηση μελλοντικών προσαυξήσεων στα επιτόκια του EFSF (step up).
Τα SNPs και τα ΑΝFAs θα χρηματοδοτήσουν το κόστος της επέκτασης της ωρίμανσης, το κόστος μείωσης επιτοκίων και την πρόωρη αποπληρωμή του ΔΝΤ, μαζί με τα υπόλοιπα ποσά που θα μείνουν από το πακέτο των 86 δις.
Η επίπτωση των παραπάνω μέτρων θα είναι 20 μονάδες του ΑΕΠ. Το ΔΝΤ συμφώνησε στις 22 Μαΐου του 2017 σε όλα τα παραπάνω, αλλά διαφωνεί στην ανάπτυξη της Ελλάδας το διάστημα 2030 – 2060.
Τις 3 εβδομάδες που μεσολάβησαν αυτή η διαφωνία δεν γεφυρώθηκε.
Ως εκ τούτου, το ΔΝΤ θα αποφασίσει τη συμμετοχή του «επί της αρχής», ώστε η ΕΕ να αρχίσει την εκταμίευση της δόσης προς την Ελλάδα και το ΔΝΤ επιφυλάσσεται να αρχίσει τις καταβολές των δικών του δόσεων σε ένα χρόνο, όταν τα στοιχεία για την ελληνική οικονομία συγκεκριμενοποιηθούν.
Η ΕΕ, όμως, σκοπεύει να πείσει το ΔΝΤ πως έχει δίκιο στο θέμα της ανάπτυξης και για αυτό τον λόγο σχεδιάζει για την Ελλάδα ένα μεγάλο αναπτυξιακό πακέτο με συνδυαστικές επενδύσεις και κοινοτικά κονδύλια για δημιουργία θέσεων απασχόλησης.
Το πακέτο αυτό θα περιγράφεται στην απόφαση του Εurogroup και θα αναλάβει να το συντάξει η Κομισιόν. Επιπλέον, η ΕΕ σκοπεύει να εγκρίνει για την Ελλάδα μια σημαντικά μεγαλύτερη δόση από τα 7,5 δισ. που αρχικά είχαν προγραμματιστεί.
Μια προσπάθεια να περάσει μια πιο συγκεκριμένη διατύπωση για τα μακροπρόθεσμα μέτρα αναδιάρθρωσης του χρέους (η περίφημη γαλλική πρόταση που αποτελεί παλιά μελέτη του ESM), έπεσε στο κενό καθώς κατά την άποψη πολλών κρατών-μελών ξεπερνά την απόφαση του 2016 και την βασική υπόσχεση της ΕΕ προς το ΔΝΤ.
Με βάση τα παραπάνω, το αν και κατά πόσο η Ελλάδα ενταχθεί ή όχι στην ποσοτική χαλάρωση δεν μπορεί να αποσαφηνιστεί, όμως κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να γίνει έτσι κι αλλιώς, καθώς το QE είναι δουλεία της EKT και όχι του Εurogroup.
H σύνδεση που επιχειρήθηκε στο εσωτερικό της Ελλάδας είχε εξάλλου σχολιαστεί δυσμενώς από την πρώτη στιγμή. Για το QE υπάρχουν πολλές και διαφορετικές προϋποθέσεις.
Το δε QE απαγορεύεται να στηρίξει την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές, καθώς αποτελεί άμεση νομισματική μεταβίβαση. Εξάλλου δεν ξεπερνάει τα 3,5 δισ. για ένα εξάμηνο. Από την άλλη, η έξοδος της Ελλάδας στις αγορές δεν επηρεάζεται από το QE και δεν υπονομεύεται από την απόφαση.
Υπό αυτή την έννοια το DSA (ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους) όπως εξηγούν κοινοτικοί αξιωματούχοι, δεν έχει καμία επίπτωση στην έξοδο στις αγορές.
Η Ελλάδα απέρριψε, ωστόσο, αυτή τη λύση στις 22/05 καθώς το ΔΝΤ ζήτησε να εισέλθει με διετές πρόγραμμα.
Αν η Ελλάδα απορρίψει εκ νέου τη συμφωνία ΕΕ – ΔΝΤ τότε είναι αβέβαιο ότι το θέμα θα συζητηθεί σε Σύνοδο Κορυφής.
ΠΗΓΗ: real.gr