Μόλις ακούς “Just Do It” σκέφτεσαι τη Nike. Αυτή είναι η πραγματικότητα, από το 1998, όταν προτάθηκε ως ιδέα του εκ των ιδρυτών της διαφημιστικής εταιρίας Wieden+Kennedy, Dan Wieden να χρησιμοποιηθούν -για τη νέα καμπάνια του αθλητικού κολοσσού- τα τελευταία λόγια του Gary Gilmore. Ποιος όμως, είναι ο Gilmore.
Πρόκειται για Αμερικανό εγκληματία, το μόνο στην ιστορία, που απαίτησε να του επιβληθεί η θανατική ποινή, για δυο δολοφονίες που είχε κάνει στη Utah. Οι δικηγόροι του πάσχιζαν να μετατρέψουν την ποινή από εις θάνατο σε ισόβια. Εκείνος τους απέλυσε. Στους νέους εκπροσώπους του έδωσε την εντολή να κάνουν ό,τι τους λέει, αφού δεν ήθελε να περάσει το υπόλοιπο της ζωής του στη φυλακή. Οι κοινωνικές αντιδράσεις είχαν ως συνέπεια να αναβάλλεται συνεχώς, η εκτέλεση του.
Ειρήσθω εν παρόδω, του είχαν ζητήσει να επιλέξει μεταξύ απαγχονισμού ή εκτελεστικού αποσπάσματος. Επέλεξε το δεύτερο, εξηγώντας ότι “στην κρεμάλα μπορεί να βασανιστώ, πριν πεθάνω και εγώ θέλω να πεθάνω με αξιοπρέπεια”. Η ιστορία είχε φτάσει στο σημείο που να ζητήσει από την κοπέλα του, να του πάει στη φυλακή βαρβιτουρικά χάπια για να τελειώνει. Ακολούθησε απεργία ποίνας, ώσπου ορίστηκε η ημέρα της εκτέλεσης του. Τότε αντέδρασε η μητέρα του. Της έγραψε επιστολή, ζητώντας της να μην εμποδίσει το θάνατο του. Στις 17/1 του 1977 οδηγήθηκε μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα. Τον ρώτησαν αν είχε να πει κάτι, πριν το τετέλεσθαι. Φώναξε “Let’s do it, just do it”. Ήταν το πρώτο πρόσωπο που εκτελέστηκε στις ΗΠΑ, έπειτα από σχεδόν δέκα χρόνια.
H Nike έγινε αυτό που είναι σήμερα, διότι οικοδομήθηκε στην ιδέα της επανάστασης.
Αυτή η παρένθεση ενδεχομένως να σε βοήθησε να καταλάβεις ποια ήταν από την αρχή η Nike. Όπως εξήγησε η Jemele Hill, αθλητική ρεπόρτερ στο ESPN, μεταξύ αυτών που ερεύνησαν το σκάνδαλο με το γιατρό του Michigan State και της εθνικής ενόργανης γυμναστικής των ΗΠΑ που κακοποιούσε -σεξουαλικά- κορίτσια για δεκαετίες και στόχος του Donald Trump “η Nike έγινε αυτό που είναι σήμερα, διότι οικοδομήθηκε στην ιδέα της επανάστασης. Είναι η εταιρία που τα έβαλε με την απαγόρευση των Air Jordans από το ΝΒΑ και έκανε τον “Air” το πρόσωπο της, σε εποχές που οι μαύροι θεωρούνταν τεράστιο ρίσκο ως “μπροστάρηδες”. Εννοώ δεν είναι νέοι σε αυτό που τους περιμένει”. Τι τους περιμένει;
Στην καμπάνια για τα 30 χρόνια του “Just Do It”, μεταξύ πολλών άλλων, επιλέχθηκε ο Colin Kaepernick, ο οποίος ανακοίνωσε αυτήν τη συνεργασία μέσω Twitter, γράφοντας “Nα πιστεύεις σε κάτι. Ακόμα και αν αυτό σημαίνει πως πρέπει να θυσιάσεις τα πάντα”.
Διαβάστε τη συνέχεια στο news247.gr