Ένας από τους σημαντικότερους θεατρικούς σκηνοθέτες, ο Εϊμούντας Νεκρόσιους, που πέθανε χθες σε ηλικία 65 ετών, Λιθουανός στην καταγωγή και αναθρεμμένος ακαδημαϊκά στη Ρωσία της μεγάλης παράδοσης, προκάλεσε με τις παραστάσεις του το διεθνές ενδιαφέρον.
Μέσα από τον θίασό του “Μένο Φόρτας”, που σημαίνει “Δύναμη Τέχνης”, χρησιμοποίησε τα κείμενα ως έναυσμα για να αφηγηθεί τις ψυχικές αναταράξεις των ηρώων τους. Δημιούργησε αναπάντεχους σκηνικούς συνδυασμούς μέσα από ιδιόμορφες χρήσεις αντικειμένων και σωμάτων που προσέδιδαν έντονους δυναμισμούς. Οι κριτικοί μίλησαν για σκηνοθέτη ενός υπερδραματικού θεάτρου της εικόνας και των αντικειμένων, που ύμνησε την ποίηση και τη μεταφορά.
Βραβευμένος με το Διεθνές Βραβείο UBU για τη σκηνοθεσία του στον «Μάκβεθ» και με το Διεθνές Θεατρικό Βραβείο «Κ. Στανισλάβσκι» για τη συνολική προσφορά του στο σύγχρονο θέατρο, ο Νεκρόσιους μπορούσε να διαβάζει τους μεγάλους κλασικούς ανάμεσα από τις γραμμές και αναδεικνύοντας τα κρυμμένα αισθήματα και συναισθήματα.
Χρησιμοποίησε εύθραυστα ευρήματα, αναζωογονητικές ιδέες και αυτοσχεδιασμούς, κατορθώνοντας να μετατρέψει τα σύμβολα της χώρας του σε μια σύγχρονη θεατρική γλώσσα.
“Όλα μπορούν να ανατραπούν και να ανασυνταχθούν. Όλα μπορούν και πρέπει να ιδωθούν με βάση τις συντεταγμένες που ορίζουν το σήμερα. Κατά συνέπεια, δεν μπορεί να εξαιρεθούν ούτε τα κείμενα των κλασικών”, υποστήριζε.
Πίστευε πως ο αυτοσχεδιασμός είναι η υψηλότερη έκφραση της δημιουργικής χαράς και το αποκορύφωμα στη δουλειά του ηθοποιού αλλά και του σκηνοθέτη.
Παραστάσεις του παρουσίασε αρκετές φορές στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, ενώ σκηνοθέτησε και έργα της όπερας.
ΠΗΓΗ: avgi.gr