H μητέρα των μαχών του εμπορίου, η Black Friday, είναι και επίσημα σε εξέλιξη από τις 8 το πρωϊ της Παρασκευής. Σε αντίθεση με τις προηγούμενες χρονιές φέτος δεν είχαμε τις γνωστές ουρές με καταναλωτές έξω από τα καταστήματα για χάρη της Μαύρης Παρασκευής. Ο κύριος λόγος έχει να κάνει με ότι οι προσφορές “ανοίχθηκαν” σε διάστημα μίας εβδομάδας αλλά και την άνοδο των αγορών μέσω του διαδικτύου.
Οι υπεύθυνοι των καταστημάτων μιλούν για black week με εκπτώσεις ως και 60% σε τηλεοράσεις και smartpnones. Παιχνιδομηχανές, κινητά, tablets και αξεσουάρ για υπολογιστές είναι στην πρώτη γραμμή των προτιμήσεων, ενώ πολλοί είναι οι καταναλωτές που αγοράζουν τηλεοράσεις και οθόνες υπολογιστών.
Φέτος στη μάχη του ανταγωνισμού έχουν μπει οι συνεταιρισμοί ηλεκτρικών συσκευών αλλά και τα μεμονωμένα καταστήματα που παρέχουν εκατοντάδες προσφορές σε όλη την γκάμα των ειδών.
Στην μάχη έχουν ριχθεί και άλλες επιχειρήσεις καθώς εκπτώσεις πραγματοποιούν και αλυσίδες και καταστήματα ένδυσης, καλλυντικών, σούπερ μάρκετ, αεροπορικές εταιρείες κ.α.
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Deloitte για τις προθέσεις των Ελλήνων καταναλωτών ενόψει της εορταστικής περιόδου, 10% των συμμετεχόντων (ποσοστό που εμφανίστηκε πέρυσι για πρώτη φορά), δηλώνει πως θα προβεί σε χριστουγεννιάτικες αγορές και δώρα στα τέλη Νοεμβρίου, και ειδικότερα, στην Black Friday.
Σύμφωνα με πρόσφατη διεθνή έρευνα για την ανταπόκριση των καταναλωτών στο θεσμό, 1 στους 3 Έλληνες καταναλωτές σκοπεύει να ψωνίσει στοχευμένα στη φετινή Black Friday, δαπανώντας μάλιστα ποσό που ξεπερνά τα 200 ευρώ.
Άλλη έρευνα του ηλεκτρονικού marketplace Picodi ανάμεσα σε καταναλωτές που πραγματοποιούν αγορές μέσω Διαδικτύου, η Black Friday αντιμετωπίζεται ως μια πράγματι καλή ευκαιρία για έξυπνες αγορές.
Το 36% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θα επωφεληθεί από τις εκπτώσεις που προσφέρονται κατά τη διάρκεια της Black Friday, ενώ το 77% εξοικονομεί χρήματα ειδικά για τα ψώνια της ημέρας.
Σύμφωνα με το Picodi, το 62% θα πραγματοποιήσει τις αγορές του αυθόρμητα.
Tο 37% θα αγοράσει 2-3 προϊόντα, ενώ το 32% ενδιαφέρεται να αποκτήσει 5 ή παραπάνω καινούργια προϊόντα. Φέτος, οι άνδρες θα ξοδέψουν περισσότερα χρήματα κατά μέσον όρο από ό,τι οι γυναίκες κατά τη διάρκεια των προσφορών – 244 ευρώ έναντι 205 ευρώ αντιστοίχως. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 71% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι πέρυσι κατάφερε να βρει πραγματικές εκπτώσεις τη συγκεκριμένη μέρα.
Μπορεί στην Ελλάδα η Black Friday να μετράει μόλις τέσσερα χρόνια, όμως, αρχικά στις ΗΠΑ και στη συνέχεια σε πολλές χώρες του πλανήτη, η ημέρα των μεγάλων προσφορών «εορτάζεται» εδώ και δεκαετίες.
H Black Friday πραγματοποιείται πάντα Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών και σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου ενόψει των Χριστουγέννων.
Γιατί όμως η συγκεκριμένα μέρα φέρει τον χαρακτηρισμό «black»;
Οι εκδοχές που κυκλοφορούν είναι πολλές, με πιο δημοφιλείς τις ακόλουθες: πρώτον, διότι είναι μία ημέρα που οι επιχειρήσεις από το «κόκκινο», δηλαδή από ζημιές έχουν κέρδη λόγων των υψηλών πωλήσεων.
Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, όρος αυτός χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, προκειμένου να περιγράψουν τη φρικτή κίνηση που είχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα λόγων των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου.