Ευκαιρία για ανταλαγή προβληματισμών, σκέψεων, ιδεών αλλά και σχεδιασμό θετικών συλλογικών δράσεων για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας, στο σχολικό περιβάλλον χρακτηρίζει την σημερινή ημέρα «κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού», ο υπουργός Παιδείας κώστας Γαβρόγλου.
Ο ίδιος προσθέτιε ότι «οενδοσχολικός εκφοβισμός και η θυματοποίηση, φαινόμενο που γίνεται πλέον ορατό στις ανησυχητικές διαστάσεις του σε πολλές χώρες, δεν αποτελεί μόνο εκπαιδευτικό αλλά και κοινωνικό πρόβλημα».
«Η απάντηση στην εξάπλωση του προβλήματος δεν μπορεί παρά να είναι το δημοκρατικό και συμπεριληπτικό σχολείο, που αποδέχεται και τιμά τη διαφορετικότητα και την ποικιλομορφία∙ που ευαισθητοποιεί μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς και προωθεί την αλληλοκατανόηση και την ειρηνική επίλυση των προβλημάτων στις διαπροσωπικές σχέσεις που εστιάζει στην ηθική και ανθρωπιστική διάσταση της παιδείας, στην καλλιέργεια του σεβασμού, της ενσυναίσθησης, της αλληλεγγύης και της συμμετοχικότητας, και όχι μόνο στα μαθησιακά αποτελέσματα», τονίζει στο μήνυμά του ο υπουργός Παιδείας.
Αναλυτικά το μήνυμα του Κ.Γαβρόγλου για την πανελλήνια ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού
«Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως πανελλήνια ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού. Με την ευκαιρία αυτή καλούνται οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι μαθήτριες αλλά και οι γονείς να συζητήσουν, να ανταλλάξουν προβληματισμούς, σκέψεις, ιδέες, αλλά και να σχεδιάσουν θετικές συλλογικές δράσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας, με όποιες μορφές εκδηλώνεται στο σχολικό περιβάλλον.
Ο ενδοσχολικός εκφοβισμός και η θυματοποίηση, φαινόμενο που γίνεται πλέον ορατό στις ανησυχητικές διαστάσεις του σε πολλές χώρες, δεν αποτελεί μόνο εκπαιδευτικό αλλά και κοινωνικό πρόβλημα. Μπορεί να εκδηλώνεται στο περιβάλλον του σχολείου, αλλά απηχεί στρεβλώσεις του ευρύτερου κοινωνικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος, καθώς συνδέεται, μεταξύ άλλων, με τον ρατσισμό, την ομοφοβία, κάθε είδους ανισότητες, την κανονικοποίηση της βίας και της ρητορικής του μίσους. Η εκφοβιστική συμπεριφορά έχει συχνά μη αναστρέψιμες συνέπειες για την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών που την υφίστανται και υπονομεύει την ποιότητα της εκπαίδευσης. Για όλους αυτούς τους λόγους, λοιπόν, η βία δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνεται ανεκτή.
Η απάντηση στην εξάπλωση του προβλήματος δεν μπορεί παρά να είναι το δημοκρατικό και συμπεριληπτικό σχολείο, που αποδέχεται και τιμά τη διαφορετικότητα και την ποικιλομορφία∙ που ευαισθητοποιεί όλα τα μέλη της κοινότητας –μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς– και προωθεί την αλληλοκατανόηση και την ειρηνική επίλυση των προβλημάτων στις διαπροσωπικές σχέσεις που εστιάζει στην ηθική και ανθρωπιστική διάσταση της παιδείας, στην καλλιέργεια του σεβασμού, της ενσυναίσθησης, της αλληλεγγύης και της συμμετοχικότητας, και όχι μόνο στα μαθησιακά αποτελέσματα. Στον αξιακό χαρακτήρα του σχολείου πρέπει να κατατείνουν οι προσπάθειες όλων μας, πολιτείας, κοινωνίας, οικογένειας, γιατί μόνο αυτός μπορεί να διασφαλίσει την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης και την προαγωγή των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών μας.
Το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, στην κατεύθυνση της ευαισθητοποίησης της σχολικής κοινότητας, της βελτίωσης του παιδαγωγικού κλίματος στα σχολεία, αλλά και της επιμόρφωσης και επιστημονικής υποστήριξης των εκπαιδευτικών, έχει προχωρήσει τα τελευταία χρόνια σε μια σειρά από παρεμβάσεις, όπως η θεματική εβδομάδα, το νέο Πλαίσιο οργάνωσης Σχολικής Ζωής, η εκπόνηση έγκυρου επιμορφωτικού υλικού για εκπαιδευτικούς, καθώς και οι νέες δομές συμβουλευτικής και υποστήριξης των σχολικών μονάδων.
Ένα ασφαλές, ειρηνικό και δημοκρατικό σχολείο, ένα σχολείο χωρίς βία και φόβο αποτελεί δικαίωμα όλων των παιδιών. Χρέος όλων μας να το διασφαλίσουμε!»